«ایران» از افزایش ظرفیت ‌ناوگان کشتیرانی برای حمل کالا گزارش می‌دهد

ترانزیت کالا از دریای سیاه به مقصد اروپا با کشتیرانی ایران


گروه اقتصادی / ظرفیت ترانزیت کالا از دریای خزر نقل و انتقال 30 میلیون تن کالا در سال است اما میزان حمل کالا از این منطقه در سال گذشته حدود 7میلیون تن بود به این ترتیب بیشترین ظرفیت دریای خزر برای ترانزیت کالا بدون استفاده مانده است. داوود آبدار تفتی، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به ظرفیت دریای خزر در رشد ترانزیت کشور گفت: حمل بار از دریای خزر سنتی است اما در دولت سیزدهم، تجهیزات بندری و دریایی در شمال کشور با سرعت در حال رشد و گسترش است در حالی که در سال‌های اخیر تجهیزات بندری در بنادر شمالی تکامل نیافته بود. 
در حال حاضر دولت رشد ترانزیت را در برنامه دارد و برای اجرای این سیاست تحول زیرساخت‌ها و ناوگان مورد توجه است. او افزود: مهم‌ترین تغییر حمل کالا در دریای خزر استفاده از کانتینر و کانتینرهای یخچالی در دریای خزر است که تاکنون کالا از آنجا بصورت سنتی حمل می‌شد. در این راستا 3 هزار کانتینر یخچالی و خشک از بنادر جنوبی به بنادر شمالی منتقل شده است. همچنین قیمت حمل کالا با کانتینر مدیریت شده است تا مشتریان برای استفاده از آن ترغیب شوند. حمل کالا با کانتینر یخچالی در مقایسه با کامیون یخچالی 30 درصد کمتر است.
به گفته مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، این منطقه در حال حاضر به کانون حمل کالا از روسیه به هند، عراق و افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است. برای مثال صد درصد صادرات آرد روسیه به عراق از طریق دریای خزر حمل و سپس در بنادر با کامیون به سمت عراق بارگیری می‌شود.
وی افزود: برای پاسخگویی به تقاضا برای حمل کالا از بنادر شمالی، در حال حاضر کشتی چارتری نیز در این منطقه فعال است. از 300 کشتی که حمل کالا را به مقصد یا از مبدأ بنادر شمالی برعهده دارند حدود 55 کشتی با پرچم ایران تردد می‌کنند. با توجه به توافقنامه ایران و روسیه برای ترانزیت 10 میلیون تن کالا از ایران، بنادر شمالی به تنهایی قادر به حمل این میزان کالا است اما نیاز داریم حمل و نقل ترکیبی بویژه ناوگان جاده‌ای را تقویت کنیم. برای تقویت ترانزیت از بنادر شمالی همچنین شرکت کشتیرانی دریای خزر، خطوط کانتینری از بنادر شمال کشور به بندر ماخاچ کالا در روسیه را راه‌اندازی کرد. بر این اساس، خطوط کانتینری شامل  کانتینر معمولی، یخچالی و ترانزیتی  از بنادر شمال کشور به بندر ماخاچ کالا روسیه راه‌اندازی و عملیاتی شده است.
تفتی خاطرنشان کرد: خطوط حمل کانتینر کشتیرانی دریای خزر از بنادر شمالی ایران (انزلی – نوشهر – امیر آباد) به بنادر آستاراخان در روسیه و بندر اکتائو در جمهوری قزاقستان و بالعکس دایر و فعال هستند که اخیراً خط کشتیرانی به بندر ماخاچ روسیه در راستای افزایش ترانزیت نیز راه‌اندازی شده است.  مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر از این دریا فراتر رفته و به دریاهای آزوف، سیاه و کشورهای هند و پاکستان رسیده است. در این مسیر کالا از هند بارگیری می‌شود و با تخلیه در بنادر جنوبی با ریل یا کامیون به بنادر شمالی منتقل و از آنجا با انتقال به روسیه، توسط کشتیرانی ایران از دریای سیاه و آزوف به فنلاند، رومانی، اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی انتقال داده می‌شود. ما در حوزه دریای سیاه در کشور ترکیه نماینده مستقر کشتیرانی داریم و هر گاه تقاضا باشد با کشتی‌های چارتری بار را به اروپا انتقال می‌دهیم.
به گفته تفتی، انتقال بار از هند-ایران به مقصد سن پترزبورگ زمان حمل را نصف و هزینه انتقال را 30 درصد کاهش می‌دهد. با توجه به تقاضایی که برای انتقال بار در این منطقه وجود دارد ساخت 2 کشتی رو-رو توسط سازنده داخلی تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد. همچنین 600 TEU کانتینر امسال به ناوگان کشتیرانی خزر از محل نوسازی و خرید اضافه می‌شود. 700 TUEکانتینر نیز از بنادر جنوبی به بنادر شمالی منتقل می‌شود تا صادرات، ترانزیت و نوسازی ناوگان در دریای خزر سرعت پیدا کند.
وی افزود: ساخت دو فروند شناور ۳۵۰۰ تنی جنرال کارگو با قابلیت حمل کانتینر به تولیدکننده داخلی سفارش داده شده که به فناوری‌های به روز و فوق پیشرفته از جمله مصرف سوخت پایین و سرعت بالا مجهز خواهند بود و مرحله اصلی ساخت آنها از نیمه اول شهریور آغاز خواهد شد.
به گفته مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، با حمل ۹۳۸۹ TEU کانتینر در این بخش نسبت به سال قبل ۶۳ درصد رشد را در عملکرد شاهد بودیم که این رشد در بخش ترانزیت کانتینری به میزان ۱۶۲ درصد افزایش در همان مدت بوده است، همچنین در مدت یاد شده، در بخش فله و عمومی نیز با حمل یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۵۰ تن کالا،  ۲۱ درصد رشد داشتیم.
تفتی افزود: به تازگی تفاهمنامه همکاری کشتیرانی دریای خزر با سازمان توسعه تجارت را به روزرسانی کردیم که طی آن مقرر شد تعداد سفر بیشتری در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه برای شناورها برنامه‌ریزی شود ضمناً حمل کانتینری نیز به این تفاهمنامه افزوده شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/13/620042/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها