برای اوج‌گیری دما در این هفته آماده باشیم

تیر آتش از چله تابستان رها شد


زهره افشار- شیما جهانبخش 
خبرنگار

گرما در هفته جاری به اوج خود در تیرماه می‌‌رسد. تیرماه برای بسیاری از استان‌ها از جمله تهران معمولاً گرم‌ترین ماه سال به شمار می‌‌رود. در این روزها قرار است دما در اهواز به بالای 51 درجه برسد و در عین حال هموطنان‌مان در استان سردسیر اردبیل نیز امروز دمای 33 درجه سانتیگراد را تجربه می‌‌کنند که برای اردبیل دمای بسیار بالایی به حساب می آید.
«مهدی خدمتی» مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل به «ایران» گفت: روز گذشته دمای 31 درجه در اردبیل ثبت شد و امروز یکشنبه بیشینه دما به 33 درجه می‌‌رسد.این دما شاید برای استان‌های گرمسیر جنوب و جنوب غرب دمای مطلوبی باشد اما برای استان ما که بیشتر مردم در خانه‌هایشان تجهیزات سرمایشی مانند کولر و حتی پنکه ندارند، دمای بالایی به شمار می‌‌رود.در واقع در استان اردبیل حتی در گرم‌ترین ماه‌ها هوا اینقدر مطلوب است که نیازی به این گونه تجهیزات نیست و مردم با گشودن پنجره‌ها، از هوای دلنشین خدادادی بهره‌مند می‌‌شوند.
وی درخصوص اقدامات مدیریت بحران اردبیل جهت مقابله با گرمای روزهای پیش رو گفت: علاوه بر آماده باش به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی، هماهنگی‌هایی با اداره برق به منظور پایش مصرف برق انجام شده است.
وی تأکید کرد: از مردم به عنوان مصرف کنندگان برق خانگی و مصرف کنندگان بخش صنایع و کشاورزی نیز خواسته‌ایم با مدیریت مصرف برق از اعمال خاموشی برای استان‌ خود و دیگر استان‌ها جلوگیری کنند.
به کشاورزان استان نیز توصیه‌های لازم برای جلوگیری از خسارت در فصل برداشت انجام شده است.ضمن اینکه شهرداری‌ها و آتش‌نشانی‌های سطح استان نیز در آماده‌باش جهت مقابله با هرگونه حادثه و آتش‌سوزی احتمالی هستند.همچنین اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان در آماده‌باش هستند.به نیروهای منابع طبیعی استان نیز جهت مقابله با هرگونه آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هشدارهای لازم داده شده است.
مدیرکل مدیریت بحران اردبیل خاطرنشان کرد: در نهایت از مردم عزیز استان می‌‌خواهیم ضمن رعایت موارد گفته شده از تردد در ساعات گرم خودداری و از روشن کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها اجتناب کرده و به منظور بهره‌مندی سایر هموطنان از برق در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی کنند.
 
دمای 51 درجه در اهواز
آنگونه که هواشناسی پیش‌بینی کرده این هفته در بیشتر نقاط کشور ماندگاری هوای گرم را خواهیم داشت و به همین جهت توانیر هم نسبت به افزایش مصرف برق و احتمال خاموشی‌های پیش‌بینی نشده هشدار داده است.
خوزستان که همیشه رکورددار گرما به شمار می‌‌رود این روزها هم با اوج گرما روبه‌رو شده، تا جایی که دمای هوای امروز اهواز به 50 درجه سانتیگراد رسید و پیش‌بینی شده فردا (دوشنبه) این دما در مرکز استان خوزستان به 51 درجه برسد.
«کیومرث زمانی» سخنگو و مدیر بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان به «ایران» گفت: دما در خوزستان در شرایطی به حدود 50 درجه سانتیگراد رسیده که بر اساس گزارش مستند سازمان هواشناسی خوزستان، دمای احساسی در زمانی که دما در ایستگاه‌های هواشناسی 49 یا 50 درجه ثبت می‌شود در حد 65 درجه سانتیگراد است!پس می‌‌بینید که این دما خدای ناکرده می‌‌تواند برای حیات انسان‌ها مشکل‌ساز شود، لذا از همه هموطنان حتی آنها که در هموطنان در استان‌های سردسیر ساکن هستند، تقاضا می‌‌کنیم با کاهش مصرف برق بویژه در بخش خانگی به کمک استان‌های گرمسیر بیایند.مردم عزیز دیگر استان‌ها به این مسأله توجه کنند که در دمای 50 درجه ساکنان خوزستان نمی توانند کولرهای خود را خاموش کنند چون اصلاً امکانش وجود ندارد و هرگونه کمبود برقی می‌‌تواند زندگی انسان را به خطر بیندازد.
زمانی گفت: خوزستانی‌ها در زمستان نیز با کاهش مصرف گاز وظیفه خود را در قبال هموطنان ساکن در استان‌های سردسیر انجام می‌‌دهند.به گفته وی، در ساعت 16 و 45 دقیقه روز چهارشنبه 22 تیرماه اوج مصرف برق خوزستان به 8 هزار و 480 مگاوات رسید که عدد بزرگی است و نشان می‌‌دهد جهت پایداری شبکه برق ما کماکان باید تا شهریورماه صرفه جویی را در سرلوحه زندگی‌مان داشته باشیم.
 
مواظب گرمازدگی و کرونا باشیم
از سوی دیگر «سید محمد علوی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور هم به «ایران» گفت: واقعیت این است که خوزستان در حال حاضر با دو پدیده هواشناسی و از سوی دیگر کرونا مواجه است.
در این روز‌ها خوزستان علاوه بر گرما، پدیده شرجی و رطوبت بالا را دارد. خب وقتی دمای بدن بالا می‌‌رود اتلاف حرارتی باید از طریق عرق کردن انجام شود اما وقتی شرجی است این مهم اتفاق نمی‌افتد، در واقع بدن مکانیزمی برای خنک کردن خود ندارد و همین مسأله سبب گرمازدگی و آسیب به نقاط مختلف بدن و در نهایت مرگ می‌‌شود.لذا توصیه می‌‌کنیم در این روزها مردم خوزستان تا جایی که می‌‌توانند و ضرورتی برایشان ندارد، از خانه بیرون نیایند و در فضاهای باز قرار نگیرند. در همین حال از لباس‌های نازک و گشاد استفاده کنند و به محض مشاهده علائم گرمازدگی از جمله داغ شدن بدن، خستگی، درد عضلانی و سردرد سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.علوی همچنین گفت: همان گونه که قبلاً هم پیش‌بینی کرده بودیم، خوزستان در فصل گرم سال وارد موج جدید کرونا شده و ضروری است مردم کماکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بخصوص اینکه در این فصل مردم بیشتر در فضای بسته قرار می‌‌گیرند.
وی خاطرنشان کرد: تازمانی که سازمان جهانی بهداشت اعلام نکند کرونا پایان نیافته لذا مردم باید کماکان از خانه تا خانه ماسک بزنند و نسبت به تکمیل واکسیناسیون و دوز یادآور اقدام و فاصله‌گذاری اجنماعی را نیز رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از اداره‌ها سیستم‌های تهویه هوای خود را روشن نمی‌کنند، افزود: این در حالی‌ است که همه اداره‌ها باید نسبت به راه‌اندازی سیستم تهویه هوا اقدام کنند.
پایداری هوای گرم تا پنجشنبه
در همین حال «امین‌حسین‌نقشینه» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: در هفته جاری و تا روز پنجشنبه به دلیل استقرار جو پر ارتفاع جنب حاره‌ای در کشور، هوای گرم ماندگار خواهد بود و این گرما را مردم در استان‌های جنوبی و جنوب غرب بیشتر لمس خواهند کرد.
 در استان خوزستان باز هم مردم باید منتظر دمای بالای 50 درجه باشند، امروز بیشینه دما در اهواز 50 درجه بود که روز دوشنبه گرما در خوزستان به اوج خود می‌‌رسد و دما در اهواز به 51 درجه می‌‌رسد و از روز سه‌شنبه روند افزایش دما در خوزستان متوقف و روند کاهش دما آغاز می‌‌شود ضمن اینکه تا نیمه هفته شرجی هوا در خوزستان بالا خواهد بود.
دما در هفته جاری در استان‌هایی مانند قم، ایلام، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و حتی کردستان نیز به بالای 40 درجه سانتیگراد می‌‌رسد.
در این هفته روند افزایشی دما حتی در استان‌های سردسیر مثل اردبیل نیز قابل تأمل است.
 به گفته وی، رکورد گرم‌ترین درجه روز 26 تیر ماه جاری اردبیل مربوط به سال 57 می‌‌شود که دمای 38 درجه در این شهر ثبت شد.
تهران هرچند در این روزها دمای بالایی دارد اما به گفته نقشینه، بیشینه دمای هوای تهران در نهایت به 38 درجه سانتیگراد می‌‌رسد.
این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد: روند افزایش دما تا روز پنجشنبه ادامه دارد اما از روز پنجشنبه کاهش دما را خواهیم داشت.
در همین حال در هفته جاری سیستان و بلوچستان کماکان با بارش‌های مونسون و گرد و خاک همراه خواهد بود و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و روان‌آب‌ها مشکلاتی را برای مردم رقم خواهد زد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/16/620047/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها