سازمان تأمین اجتماعی بیمه فعالان حوزه صنایع دستی را قطع کرد

تفسیر دوگانه


زهره توکلی
خبرنگار

بیمه هنرمندان صنایع دستی قطع شد. دلایل قطع این بیمه به وضعیت اختصاص اعتبارهایی مربوط می‌شود که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است. از سال گذشته بیمه‌ای که در اختیار این سازمان قرار می‌گرفت با تفسیر دیگر، در اختیار قشر دیگر قرار گرفت به همین دلیل علاوه‌بر قطع بیمه هنرمندان قدیمی صنایع دستی، بیمه جدیدی هم برای متقاضیان این قشر، صادر نشد.
فرهاد غلامعلی فلاح، مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع ‌دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی درباره وضعیت بیمه هنرمندان صنایع دستی و علت قطع بیمه آن به «ایران» گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته به منظور پوشش بیمه‌ای صنعتگران صنایع دستی و راهنمایان گردشگری، طی 2 مرحله اعتبار 46 میلیارد تومانی را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرد.
وی افزود: در مرحله نخست، 23 میلیارد تومان در خردادماه سال 1400 پرداخت شد که توانستیم بیمه 695 نفر را تمدید کنیم و یک هزار و 727 صنعتگر جدید را تحت پوشش بیمه در آوریم.
فلاح ادامه داد:  در بهمن ماه سال1400 نیز 23 میلیارد تومان برای هنرمندان صنعتگر تحت پوشش بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد. سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم، بار دیگر تأکید کرد که این اعتبار برای بیمه صنعتگران صنایع‌دستی و راهنمایان گردشگری است.
وی اضافه کرد: با وجود تصریح سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تفسیر دوگانه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی عنوان شد و گفتند این اعتبار مربوط به کارگاه‌های کمتر از 5 نفر و سربازان است لذا این اعتبار برای آن قشرها هزینه شد و صنعتگران جدید از پوشش بیمه‌ای محروم شدند.
این مسئول با بیان اینکه اینها اعتبارات هزینه‌ای است و باید تا پایان اردیبهشت 1401 مشخص می‌شد لذا دیگر نمی‌توانیم آن پول را احیا کنیم، اظهار داشت: با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشته و موافقت‌های اولیه نیز صورت گرفته تا علاوه‌بر پرداخت اعتبارات سال‌جاری، اعتباراتی که از دست رفته هم جبران شود. در این زمینه پیگیر هستیم که بتوانیم این اعتبارات را از سازمان برنامه و بودجه اخذ کرده و برای پوشش جدید بیمه‌ای و تمدید بیمه قدیمی‌ها به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنیم.
فلاح با اشاره به اینکه تا کنون 4 جلسه برای پیگیری و رفع این مشکل برگزار شده است اما زمان به نتیجه رسیدن آن مشخص نیست، افزود: میراث فرهنگی در تلاش است که این موضوع زودتر به نتیجه برسد.
این مسئول درباره بیمه افراد شاغل در کارگاه‌های صنایع‌دستی گفت: امتیازی که دولت در زمینه بیمه قالیبافان و صنعتگران صنایع‌دستی متقبل شده، مربوط به کارگاه‌های انفرادی است که روابط کارگر و کارفرمایی بر آنها حکمفرما نیست.
به گفته او این قانون پوشش بیمه‌ای فقط شامل صنایع دستی نمی‌شود بلکه صیادان، زنبورداران، خادمان مساجد، زنان سرپرست خانوار، قالیبافان نیز مشمول آن می‌شوند.
فلاح تصریح کرد: اگر هنرمندی با توسعه فعالیت خود، تعدادی کارگر جذب کرد، بیمه آن کارگرها بر عهده کارفرما خواهد بود.
وی در خصوص هنرمندانی که به دلایلی نظیر ادامه تحصیل در خارج از کشور برای مدتی بیمه آنها قطع شده و پس از آن نیز تمدید نشده است، گفت: پوشش بیمه‌ای، امتیازی است که به هنرمندان داده می‌شود و اگر هنرمند به دلایلی حق بیمه خود را در موعدهای مقرر پرداخت نکند، سازمان تأمین اجتماعی نیز تعهدی نسبت به وی نخواهد داشت. حتی در صورتی که در ایران هم حضور نداشته باشند باید حق بیمه آنها توسط افراد خانواده آنها پرداخت شود تا بیمه ادامه یابد.
فلاح درباره چگونگی ادامه مجدد بیمه هنرمندانی که به‌دلیل عدم پرداخت بموقع، حق بیمه آنها قطع شده است، گفت: به طور مثال هنرمندانی بوده‌اند که به‌دلیل بیماری چندین ماه نتوانستند حق بیمه خود را پرداخت کنند. میراث فرهنگی برای این عده با سازمان تأمین اجتماعی رایزنی کرده و بیمه آنها مجدد برقرار شده است اما برای وقفه‌های طولانی مدت دیگر نمی‌توان کاری کرد.
وی افزود: پوشش بیمه‌ای، امتیازی است که هنرمند باید آن را حفظ کند، چون 400 هزار نفر در نوبت پوشش جدید بیمه‌ای هستند و در نگاه خوشبینانه ما فقط می‌توانیم 2 تا 3 هزار نفر را بیمه کنیم. به همین علت نمی‌توان حق دیگران را برای فردی که قبلاً بیمه بوده است، استفاده کرد.
فلاح با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای و اعتبارهای اختصاص یافته برای آن گفت: در سال‌های 1393 تا 1397 به‌دلیل عدم اختصاص اعتبار، حتی نتوانستیم یک نفر را بیمه کنیم. در سال 1398 برای 695 نفر پوشش بیمه‌ای صادر شد که سال 99 و سال 1400 نیز آن را ادامه دادیم و امسال نیز که این مشکل پیش آمده است.
وی درباره شرایط لازم برای بیمه شدن هنرمندان صنایع دستی گفت: هنرمند باید تولید کننده صنایع‌دستی و فعال باشد. تحت پوشش بیمه دیگر نباشند. اولویت هم با افرادی است که خودشان یا بستگان درجه اول آنها بیماری صعب‌العلاج دارند. همچنین سن آنها باید کمتر از 50 سال باشد لذا بیمه افرادی که سن آنها نزدیک به 50 سال است، اولویت دارد چون پس از 50 سال، طبق قانون دیگر نمی‌توانند بیمه شوند. علاوه‌بر اینها باید از میراث فرهنگی مجوز فعالیت داشته و بموقع آن را تمدید کرده باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/17/620050/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها