گزارش «ایران» از کم و کیف برپایی پروژه «بهشت غدیر»

برای تبلیغ حقیقت ابزاری کارآمدتر از هنر نیست


گروه فرهنگی/ همزمان با دهه ولایت، پروژه «بهشت غدیر» متشکل از 12 پرده از ماجرای غدیر خم؛ از ابلاغ پیام غدیر به پیامبر اکرم(ص) در معراج تا ماجرای شب سیزدهم ذی‌الحجه و اعلام جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(ع) و پرده بیعت تا کوفه و تظلم خواهی حضرت علی(ع) به تصویر کشیده شده که در نهایت به تابلوی «بهشت غدیر» ختم می‌شود. این تابلو با تکنیک‌ نگارگری خلق شده است.

دینی برای احیای هنر نقالی
سید محمدجواد جلالی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرو امید درباره پروژه «بهشت غدیر» و چرایی برگزاری آن گفت: «بهشت غدیر» با هدف احیای هنر سنتی نقالی و گذر از تجربه ارزشمند پرده‌های عاشورایی به پرده‌های ولایی و زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام طراحی و برنامه‌ریزی شده است تا به عمومی‌سازی مسائل امامت و رسیدن به جایگاه آنها در هنر برسد. همچنین از دیگر اهداف این طرح، فعال کردن هنرمندان درباره مسائلی از زندگی اهل بیت(ع) است که کمتر به آنها پرداخته و کمتر دیده شده است.وی بیان کرد: در طرح «بهشت غدیر» بسیاری از این آثار برای اولین‌بار در هنر شیعی خلق شده و به نمایش درآمده‌اند. این آثار به‌صورت روایت پرده‌ای از روز پنجشنبه 23 تیرماه در نگارخانه «گنج پنهان» به نمایش درآمده‌اند. نگارگری ایرانی، چاپ سنگی و نقاشی دیجیتال، تکنیک‌های به کار رفته در 12 پرده هستند که همه این پرده‌ها توسط مرشد محسن میرزاعلی نقالی شده است. همچنین محمود حبیبی کسبی برای هر کدام از این آثار قطعه شعری سروده و با توجه به‌عنوان تابلو متنی هم برای آن نوشته شده است. زیر اثر «کیوآر کدی» هم تعبیه شده تا از این طریق عموم علاقه‌مندان بتوانند به متن، فیلم و صوت آن دسترسی پیدا کنند.
جلالی با بیان اینکه مؤسسه سرو امید با هدف نظریه‌سازی مبانی اندیشه امامت در حوزه‌های رسانه، هنر، آموزش و نشر فعالیت دارد و با مراکز فعال فرهنگی در حال انجام فعالیت‌های مشترک است، درباره فعالان طرح «بهشت غدیر» نیز گفت: مجری پروژه: مؤسسه فرهنگی هنری سرو امید، مدیر طرح: حجت‌الاسلام مهدی معماریان، مدیر هنری: عادله سلیمی، شاعر: محمود حبیبی کسبی، نقال: مرشد محسن میرزاعلی، ناظر فنی و کارگردان: محمد تربتی. همچنین زهرا ایزدی‌پور، مریم گودرزی، محمد نکوییان، امیرمحمد سرمدی، محمد علی نادری و بهنام شیرمحمدی هنرمندانی هستند که در این طرح همراهی و آثار را خلق کرده‌اند.
عادله سلیمی مدیر هنری پروژه «بهشت غدیر» نیز با اشاره به اینکه کلیه آثار خلق شده برای پروژه «بهشت غدیر» که مبتنی بر یک فعالیت علمی با مدیریت حجت‌الاسلام مهدی معماریان است نیز گفت: مؤسسه فرهنگی و هنری سرو امید در راستای فعالیت‌های ۱۰ ساله خود در حوزه مفاهیم ولایی، اقدام به تهیه این آثار کرده که رویکرد متفاوتی به موضوع غدیر خم دارد و ناگفته‌های این رویداد مهم را در قالب هنر ایرانی به تصویر کشیده است. در این پروژه افزون بر شعر و نقالی قرار شده موشن‌گرافی نیز تهیه شود. بنابراین در بهشت غدیر در واقع ما با یک اثر چندرسانه‌ای مواجه هستیم که به بیان ناگفته‌های واقعه غدیر می‌پردازد.

تیغی بُرّاتر از تیغِ هنر نیست
حسین متولیان یکی از مشاوران پروژه «بهشت غدیر» نیز درباره حضور در این پروژه بیان کرد: هر کسی در این عالم خود را در یکی از دو صف حق و باطل تعریف می‌کند؛ کسی که رو به حق بایستد از عالم زر تا محشر باید در زمره مبلغان و حامیان حق و حقیقت باشد و چه کسی در عالم حقیقتی بزرگتر از امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌شناسد؟ پس اگر هر کدام از ما در زمره تبلیغ‌کنندگان غدیر قرار داریم، فارغ از تخصص و مناسبات دنیایی و از خیلی قبل‌تر از آنکه بدانیم در این مسیر نام‌مان را ثبت کرده‌اند. به طور خاص درباره این پروژه من به مناسبت فعالیت هنری در حیطه شعر، ادبیات، کارگردانی و رسانه، کنار دوستان قرار گرفتم.
وی ادامه داد: باور کنید حضور امثال من هیچ نفع و کمکی برای غدیر نداشته! ما آمده‌ایم تا اسم‌مان جایی نزد خداوند ثبت شود و دست پر از سر این سفره برویم. وقتی پیامبر اکرم در خطابه غدیر با تأکید، سفارش بر ابلاغ این خبر از سوی حاضر به غایب و از پدر به فرزند دارند، یعنی تا تاریخ، تاریخ است وظیفه‌ای به دوش مردمان همه عصرها و زمان‌ها است که کمال دین و اتمام نعمت با تحقق این وظیفه ایجاد می‌شود. بنابراین جدا از انجام وظیفه الهی، انجام چنین فعالیت‌هایی قطعاً منشأ برکاتی از جنس اکمال دین و اتمام نعمت است. باور کنیم خداوند بلاهای بسیاری را به واسطه تبلیغ حقِ بر زمین مانده غدیر از مردمان روزگارمان دور خواهد کرد و نعمت‌های بسیاری را بر ما ارزانی خواهد داشت. بنابراین اگر آن را وظیفه خود بدانیم و با تمام وجود در راه آن از جان و مال خرج کنیم، کمترین ثمره این تبلیغ آماده شدن قلب‌ها و زمینه‌ها برای پذیرش حق، حقیقت و ظهور حضرت صاحب‌الامر عجل‌الله تعالی فرجه خواهد بود.
متولیان درباره اینکه در مشاوره دادن چگونه زبان امروز و مفاهیم گذشته را با هم پیوند داده است، گفت: ایران سرزمین هنر است. وقتی یک مستشرق فرانسوی می‌گوید «ایرانیان مردمانی هستند که به زبان شعر سخن می‌گویند و بر فرش‌های گرانبها پای می‌نهند»، یعنی هنر در خون مردمان ایران است. پس برای تبلیغ حقیقت چه ابزاری کارآمدتر و چه تیغی بُرّا‌تر از تیغِ هنر خواهد بود؟ ترکیب نگارگری ایرانی اسلامی با شعر پارسی و گونه‌ای از نمایش ایرانی (نقالی) در کنار استفاده از ابزارهای مدرن مانند فضای مجازی می‌تواند ترکیبی بیافریند که هر قلب و چشم آماده‌ای را پای سفره حقیقت بنشاند و سعی دوستان و هنرمندان در این پروژه چیزی نزدیک به همین معنا بوده است.

زبان هنر و ادبیات، مؤثرترین شیوه‌ روزآمد کردن موضوعات مذهبی
محمود حبیبی کسبی شاعر جوان و انقلابی درباره حضور خود در پروژه هنری و تبلیغی «بهشت غدیر» که او برای آثار هنری خلق شده با موضوع غدیرخم، متن و شعری سروده است، گفت: به جهت انگیزه اعتقادی در تبلیغ فضایل و مناقب علوی، بویژه معارف غدیر با زبان هنر و با دعوت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی معماریان به این پروژه وارد شدم. در این پروژه من به سرودن قطعات شعر کوتاه همخوان با پرده‌های نقاشی با موضوع غدیر و مشاوره به جهت انتخاب متون نقالی پرداختم.
وی درباره مخاطبان این پروژه نیز ادامه داد: مخاطب این پروژه ملی است اما با ارتقای کیفیت آثار و هدفمند شدن تبلیغات رسانه‌ای می‌توان روی مخاطب فرا ملی هم حساب کرد. هنر اساساً خلق می‌شود که ماندگار شود. لذا این آثار هم علاوه‌ بر مخاطب امروزی، می‌تواند برای آیندگان نیز حرف داشته باشد.اثر هنری باید به زبان مردم همان اثر سخن بگوید. خاصه معارف مذهبی که مؤثرترین شیوه‌ روزآمد کردن موضوعات مذهبی زبان هنر و ادبیات است.
گفتنی است که عموم علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «بهشت غدیر» تا بیست و هفتم تیرماه جاری فرصت دارند.همچنین این رویداد هنری به میزبانی نگارخانه «گنج پنهان» برپا شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/23/620070/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها