نخستین آثار سفر رئیس جمهور امریکا به خاورمیانه نمایان شد

حملات موشکی صهیونیست‌ها علیه مواضع مقاومت غزه


لاله مهرزاد/ نخستین نتایج سفر رئیس جمهور امریکا به منطقه که پیش‌تر گروه‌های مقاومت در واکنش به آن هشدار داده بودند که این سفر موجب بی‌ثباتی در خاورمیانه خواهد شد، ساعتی پس از پایان سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی نمایان شد و ارتش رژیم صهیونیستی بعد از سخنان حمایتی رئیس جمهور امریکا از این رژیم، در حملاتی راکتی غزه را هدف قرار داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش رژیم صهیونیستی پس از این حمله مدعی شد، دو پایگاه نیروهای مقاومت در غزه را هدف قرار داده است. بر اساس این بیانیه، در این حمله پایگاه البیدر در جنوب غربی غزه با بیش از 10 موشک و پایگاهی در اردوگاه النصیرات با سه موشک هدف قرار گرفتند. شاهدان عینی در نوار غزه نیز خبر دادند، این مراکز متعلق به نیروهای رزمی حماس بوده است. با این حال در این حملات هیچ کدام از نیروهای مقاومت آسیبی ندیدند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده است این حملات، واکنش این رژیم به حمله موشکی جمعه شب نیروهای فلسطینی ساکن نوار غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین بوده است. بنا بر گزارش تایمز اسرائیل، جمعه شب و بامداد شنبه، نیروهای مقاومت فلسطین اقدام به پرتاب دو موشک به سمت شهرک‌های صهیونیستی عسقلان و اشدود کردند که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است، یکی از دو موشک رهگیری شده و دیگری نیز در زمین‌های اطراف یکی از این شهرک‌ها فرود آمده است. هرچند هیچ کدام از گروه‌های فلسطینی در ساعات اولیه پرتاب این موشک‌ها مسئولیت آن را نپذیرفتند اما بنا بر این گزارش ارتش اسرائیل معتقد است، این دست اقدامات توسط گردان‌های نظامی حماس انجام می‌شود. آنها با این بهانه پایگاه‌های متعلق به این گروه مقاومت را هدف حملات موشکی قرار می‌دهند. تایمز اسرائیل همچنین اذعان داشته است که نیروهای مقاومت حماس در پی تجاوز هواپیماهای جنگنده اسرائیلی به نوار غزه با سلاح‌های سنگین، اقدام به شلیک گلوله‌هایی به سمت این جنگنده‌ها کردند که باعث شد، آنها مجبور به ترک منطقه شوند.
واکنش حماس به حملات موشکی
در پی حمله ارتش رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های حماس، حازم قاسم، سخنگوی این جنبش در سخنانی به این حملات واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، وی تأکید کرد: «بمباران نوار غزه و ترساندن غیر نظامیان، عملی در چهارچوب جنایت‌ها و رفتارهای تروریستی رژیم صهیونیستی است. اما اشغالگران بدانند، با تمامی ابزارهای تروریستی خود و حمایت‌های امریکا از آنان، هرگز قادر نخواهند بود اراده ملت فلسطین و مقاومت قهرمانانه آنها را در هم بشکنند.» وی در پایان این سخنان اعلام کرد: «ملت فلسطین تا زمان بیرون راندن اشغالگران اسرائیلی از تمامی اراضی فلسطینی به مقاومت و مبارزه مشروع خود ادامه خواهد داد.»
این حمله در حالی انجام شد که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در توری خاورمیانه‌ای ابتدا به اراضی اشغالی سفر کرد و پس از آن نیز راهی عربستان شد. او در سفر به سرزمین‌های اشغالی دیدارهای فشرده‌ای با مقامات رژیم صهیونیستی داشت و در ادامه نیز در سفر به بیت اللحم با محمود عباس دیدار کرد. اما جنبش‌های فلسطینی این سفر را در راستای تداوم فریبکاری‌های واشنگتن توصیف کردند. در همین ارتباط به گزارش سایت شبکه خبری المیادین حماس در بیانیه‌ای سخنان بایدن در بیت اللحم را را جانبداری از تل‌آویو دانست و خطاب به رهبران فلسطینی تأکید کرد: «دست از توهم صلح که چیزی جز ویرانی ندارد بردارند.» این هشدار در حالی داده شد که اندکی پس از آن، بایدن در همان ساعات نخست ورودش به جده، توافقنامه‌هایی را با ریاض به امضا رساند. توافقنامه‌ای که تایمز اسرائیل معتقد است، گام ابتدایی عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو خواهد بود. بر مبنای این توافق عربستان چند جزیره مصر در دریای سرخ را تصاحب می‌کند و در مقابل ریاض به خطوط هوایی اسرائیل اجازه عبور از آسمان عربستان را می‌دهد. علاوه بر این عربستان با این توافق پذیرفته به هواپیماهای غیر نظامی اسرائیلی که حامل زائران مسلمان برای فریضه حج هستند، اجازه دهد در فرودگاه‌های این کشور فرود آیند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/4/620087/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها