وزیر کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» چرایی انتخاب رویکرد حضور میدانی از سوی دولتمردان را تشریح کرد

تسکین آلام مردم، تسریع خدمت‌رسانی


گروه سیاسی/ «با حضور میدانی مسئولان و مدیران، مفهوم دولت مردمی تجلی عینی پیدا می‌کند؛ در عین حال، هم بی‌واسطه از خواسته‌های مردم مطلع می‌شویم و هم تلاش می‌شود بموقع پاسخگوی نیازهای آنها باشیم.» این تعبیر و تبیین احمد وحیدی، وزیر کشور از حضور میدانی دولتمردان در رویدادها و بزنگاه‌های مختلف است؛ چهره‌ای که خود یکی از مصادیق این حضور میدانی است.
حضور میدانی احمد وحیدی، بویژه در حادثه متروپل آبادان، به گونه‌ای بود که تمجید رهبر انقلاب را نیز به دنبال داشت. ایشان در سخنرانی خود در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام(ره) با اشاره به اقدام بموقع مسئولان کشور در حادثه متروپل آبادان فرمودند: «امروز که دشمن درصدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه قدرشناسی از مسئولان انقلابی سنگین‌تر است؛ در همین قضیه آبادان که یک وزیر چند روز بالای سر کار می‌رود و یا اینکه رئیس جمهور محترم و معاون او به دیدار خانواده‌های جانباختگان می‌روند، باید قدرشناسی شود.»
چرا «حضور میدانی» اهمیت دارد؟
واقعیت این است که «حضور میدانی» صرفاً یک کلیدواژه نیست، بلکه رویکردی برای پیگیری و تسریع پاسخ به مسائلی است که احتمالاً در پیچ و خم بوروکراسی اداری، با کندی یا مانع مواجه شدند. در این شیوه از اتخاد این رویکرد، حتی به جای اینکه به مسائل، رویدادها و حوادث، تنها از دریچه گزارش‌های رسمی نگاه شود، یا اینکه مسئول و مدیر در تهران منتظر بماند تا اخبار به او منتقل شود و سپس از تهران و دفتر خود برای آن مسأله تصمیم بگیرد؛ مسئول، آن هم در عالی‌ترین مرتبه، به صورت مستمر در میدان حضور می‌یابد و براساس واقعیت‌های صحنه، از نزدیک و به صورت عینی و عملی شرایط بهتری را برای اخذ تصمیم فراهم می‌کند.
اهمیت این موضوع وقتی بیشتر درک می‌شود که اساساً غیبت دولت یا آنچه بی‌دولتی خوانده می‌شد، یکی از رنج‌های جدی مردم در دولت گذشته بود. به این معنی که در دولت گذشته، نه تنها مردم اثرات تصمیمات یا مدیریت دولت را در زندگی و امور روزمره خود مشاهده نمی‌کردند، بلکه اساساً دولتمردان را نیز در صحنه نمی‌دیدند. این امر پس از شیوع کرونا به اوج خود رسید. زیرا شیوع کرونا، بهانه‌ای شد تا رئیس دولت، در مدت باقی مانده از فعالیت خود، نهاد ریاست جمهوری را ترک نکند، خواه در پاستور باشد، خواه در سعدآباد. از قضا، به دلیل فهم پیامدهای ناگوار فقدان حضور دولتمردان در میدان مردم و در میدان عمل بود که دولت سیزدهم جبران این نقیصه را در دستور کار خود قرار داد.
حضور میدانی رئیس جمهور از اولین روزها
از این رو بود که آیت‌الله رئیسی خود، حضور میدانی را در دستور کار قرار داد. حضور او در داروخانه 29فروردین، درست یک هفته پس از پیروزی در انتخابات، گویی آبی بود بر آتش بی‌دولتی که بر ذهن مردم افتاده بود. پس از آن هم، حادثه یا رویداد فراگیری در کشور نبوده که رئیس جمهور، چه در بحبوحه آن یا اندکی بعد، در آن حضور نیافته باشد. به عنوان یک مثال، رئیس جمهور بهمن ماه سال گذشته، پس از بازگشت از سفر مهم خود به روسیه، بلافاصله به کرمان سفر کرد تا در میان مردم سیلزده جنوب این استان حضور یابد. حضور در جمع مردم زلزله زده اندیکا در خوزستان و حضور در فرایند آواربرداری متروپل آبادان، از دیگر جلوه‌های این حضور میدانی بود که برکات آن باعث شد تا آسیب‌های به جا مانده از این حوادث، حتی‌المقدور در کمترین زمان ممکن به حداقل برسد. این غیر از سفرهای استانی رئیس جمهور است که اکنون به عدد 28 رسیده؛ آن هم درحالی که هنوز ماه دوازدهم فعالیت دولت سیزدهم فرا نرسیده است.
دولت پای کار مردم
آنچه احمد وحیدی در دوره تصدی وزارت کشور دنبال می‌کند نیز از همین جنس است. در هر رویداد، اعم از سیل و زلزله یا ریزش متروپل در آبادان، منتظر نماند تا در تهران و از ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی مسائل را دنبال یا هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. وحیدی جزو نخستین کسانی بود که در میدان حضور می‌یافت. به عنوان مثال، تنها ساعاتی پس از ریزش ساختمان متروپل، وحیدی عازم مهرآباد شد تا در سریع‌ترین زمان به آبادان برسد. اما این تأخیر در پروازها بود که باعث شد فاصله حضور او، به جای مثلاً 5 ساعت، به 12 ساعت پس از وقوع حادثه برسد. با وجود این وحیدی 5 روز مداوم در صحنه حضور یافت و عملیات آواربرداری و نجات را از نزدیک مدیریت کرد. او حتی در جلسه فوق‌العاده‌ای که در دفتر رئیس جمهور درباره متروپل برگزار شد نیز صحنه را ترک نکرد و حتی برای ساعاتی، به تهران نیامد. اما چرا این رویه از سوی وزیر کشور انتخاب شده است؟
دولت مردمی هرجا که مردم نیاز دارند حضور می‌یابد
احمد وحیدی در پاسخ به این پرسش «ایران» درباره چرایی انتخاب حضور میدانی از سوی او و دولت، اظهارکرد: «دولت آیت‌الله رئیسی، دولت مردمی و قوی نامیده شده است و در این نامگذاری با حضور میدانی مسئولان و مدیران، مفهوم دولت مردمی تجلی عینی پیدا می‌کند، زیرا در این صورت، هم بموقع و بی‌واسطه از خواسته‌های مردم مطلع می‌شویم و هم تلاش می‌شود تا در اسرع وقت پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.» وی اضافه کرد: «دولت مردمی همواره با مردم است و هرجا که مردم نیاز دارند، حضور خواهد داشت تا بتواند مطابق با مطالبات و نیازهای آنان در صحنه پاسخگوی مردم باشد.»
وزیر کشور، ارتباطات وسیع و گسترده با مردم را از دیگر دلایل حضور میدانی دولتمردان دانست و تصریح کرد: «حضور آیت‌الله رئیسی و همه وزرا در صحنه‌های مختلف، تلاشی برای تحقق همین شعار دولت است.»
بسیج فوری و همه‌جانبه امکانات با حضور میدانی
وحیدی در پاسخ به پرسش دیگر «ایران» مبنی بر اینکه مدیریت میدانی در حوادث مختلف، چه تأثیری در بسیج امکانات و دستگاه‌ها دارد، گفت: «به‌طور کلی وقتی ما در میدان حضور پیدا می‌کنیم، بسیج امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف، با سهولت و روانی بیشتری انجام می‌شود.» وی ادامه داد: «به عنوان مثال، با حضور میدانی و بموقع در زلزله اخیر هرمزگان، مشخص شد که نیاز فوری مردم، کانکس است، به همین دلیل با هماهنگی‌هایی که همانجا میان دستگاه‌های مختلف صورت گرفت، در کمترین زمان پس از وقوع زلزله، صدها کانکس به منطقه منتقل و برای مردم نصب شد.»
وزیر کشور با اشاره به دیگر موارد که حضور میدانی باعث سهولت در تصمیم گیری‌های فوری و مورد نیاز مردم می‌شود، اظهارکرد: «در جریان حادثه متروپل آبادان، یک بسیج گسترده صورت گرفت. در این مورد و موارد دیگر، حضور فوری در صحنه، بررسی و ملاحظه ابعاد مختلف ماجرا و تماس‌ها و پیگیری‌های پس از آن، باعث روان شدن امور شده و هماهنگی‌های خوبی را میان دستگاه‌های درگیر ایجاد کرده است.»
حضور میدانی آلام مردم را تسکین می‌دهد
وحیدی درباره پیامدهای حضور میدانی دولتمردان برای مردم و دیدگاه شهروندان در این زمینه، گفت: «مردم ما بسیار بزرگوار هستند، کما اینکه وقتی میان مردم می‌رویم، شرمنده محبت آنان می‌شویم.» وزیر کشور با بیان اینکه حضور میدانی مسئولان، بخش زیادی از آلام مردم را تسکین می‌دهد، افزود: «مردم احساس می‌کنند کسانی که مطابق وظیفه شان باید در خدمت مردم باشند، به واقع در خدمت آنان هستند و این امر به آنان آرامش می‌دهد.» وی تصریح کرد: «در پاسخ به این رویکرد دولت، مردم نیز با یک روحیه بسیار ارزشمند پذیرای حضور مسئولان هستند و ما در حضورهای مختلف، صحنه‌های بسیار ارزشمندی را در استقبال مردم از این حضور شاهد بودیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/2/620117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها