تیم ملی بسکتبال ایران با عبور از ژاپن به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید

قدرت‌نمایی در کاپ آسیا


پریسا غفاری/ تیم ملی بسکتبال ایران پس از پشت سرگذاشتن سوریه و قزاقستان در گروه C کاپ آسیا، عصر یکشنبه برای صدرنشینی در گروه مقابل ژاپن قرار گرفت. آسمانخراش‌های ایران با ارائه یک بازی تیمی خوب از سد ژاپن هم گذشتند تا به‌صورت مستقیم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی کاپ آسیا شوند و البته یک روز استراحت اضافه هم پاداش این برد شیرین محسوب می‌شود. ایران که دیدار با ژاپن قدرتمند را با ترکیب سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی و حامد حدادی آغاز کرد، شروع خوبی داشت اما ژاپنی‌ها که در بازی قبل‌شان مقابل قزاقستان با ۲۷ پرتاب 3 امتیازی رکورد کاپ آسیا را شکسته بودند، در کوارتر اول بازی نیز با ۵ پرتاب 3 امتیازی موفق، شروع مناسبی داشتند ولی در کل بازی نتوانستند با دفاع منسجمی که روی این قدرت آنها متمرکز بود کارایی خود را تکرار کنند. در طول این دیدار سعید ارمغانی، سرمربی تیم ملی نیز برای استفاده بهینه از حامد حدادی برای دقایقی او را بیرون کشید تا دقایق بازی حدادی ۳۷ ساله را مدیریت کند. چرا که نیاز تیم ایران هنوز به این بازیکن بسیار است. کاپیتان تیم ملی همچنان در حد یک پاسور ایده‌آل در میدان فعالیت می‌کند و پاس‌های زیبای او به بهنام یخچالی خود نمونه بارز این مسأله بود.
بازی تیمی خوب ایران، تجربه بهنام یخچالی به واسطه بازی در اروپا، ریباندهای عالی ارسلان کاظمی، قدرت بازی زیر حلقه حدادی، شوت‌های«میگ رنج» محمد جمشیدی اختلاف را در کوارتر سوم به ۲۰ امتیاز رساند و خیال تیم از پیروزی راحت شد تا سرمربی دست به تعویض‌های متوالی بزند و از همه بازیکنانش استفاده کند. در نهایت ایران ۸۸ - ۷۶ در این بازی برنده شد تا به‌عنوان صدرنشین گروه سوم به همراه تیم‌های استرالیا، لبنان و کره‌جنوبی به‌طور مستقیم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شود. شاگردان ارمغانی بعد از دو روز استراحت، چهارشنبه با برنده دیدار اردن- چین‌تایپه در یک چهارم‌نهایی روبه‌رو می‌شوند. سرمربی تیم ملی بعد از این برد بزرگ گفت: «بازی بسیار خوبی بود و با دفاع خوب به ریتم خوب حمله رسیدیم و برد شیرینی را به‌دست آوردیم. به نظرم روزبه‌روز بازی‌های بهتری انجام می‌دهیم. امیدوارم در ادامه تورنمنت به همین شکل پیش برویم.» او نقطه قوت تیمش را در دفاع نفر به نفر عنوان کرد: «قبل از بازی با بازیکنانم صحبت کرده بودم که کلید اصلی در این بازی، دفاع نفر به نفر است. اگر در این دفاع موفق باشیم، می‌توانیم بازی را ببریم. به نظرم خیلی خوب از این جهت عمل کردیم. بازی مقابل ژاپن با توجه به سبک آنها خیلی سخت است. آنها توپ را خیلی سریع حرکت می‌دهند، نفوذ می‌کنند و شوت‌زن‌های خوبی دارند. ما این نوع بازی را کنترل کردیم و به همین دلیل برنده شدیم.»
ارمغانی در خصوص فراز و نشیب تیمش در طول این دیدار هم صحبت کرد: «ژاپن تیم سریعی بود. ما انرژی زیادی در دفاع صرف کردیم و به همین دلیل خسته شدیم. ریتم خود را هم در حمله از دست دادیم و نمی‌توانستیم سریع بازی کنیم. مهم این است که کنترل کل بازی را در دست داشتیم و هر وقت نیاز به امتیاز بود، یک بازیکنی امتیاز آورد، به این ترتیب موفق به حفظ اختلاف با حریف شدیم.» گفتنی است بهنام یخچالی گارد رأس تیم ملی ایران با کسب 21 امتیاز عنوان بهترین بازیکن زمین را از آن خود کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7959/21/620147/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها