تداوم آتش‌سوزی‌ها در شلوغ ترین مکان تجاری و تاریخی قزوین

بازار سنتی قزوین در یکسال 6 بار دچار آتش سوزی شد


ایران زمین - زنگ خطر ایمنی در بازار سنتی قزوین بار دیگر ظهر روز یکشنبه به صدا درآمد و در پی وقوع یک حریق در یک مغازه فروش مواد آرایشی و بهداشتی و تسری آتش به مغازه فروش لوازم پلاستیکی این دو مغازه در آتش سوختند. اگر حضور بموقع خودروهای آتش‌نشانی نبود این حادثه می‌توانست تبدیل به فاجعه شود چرا که عناصر ناامنی بازار سنتی قزوین از جمله فرسودگی کابل‌ها و سیم‌های برق، ازدحام و تجمع زیاد و ایمنی پایین در راسته‌های فروش مواد و کالاهای با قابلیت اشتعال سریع همچنان برقرار است.
وقوع 6 فقره آتش‌سوزی در یک‌سال گذشته در بازار سنتی قزوین، نشانگر ریسک بالای آتش‌سوزی در این نقطه حیاتی است. اطفای حریق در ظهر یکشنبه در یک مغازه و انبار لوازم آرایشی در این بازار، در حالی رخ داد که حدود بیست روز از آتش‌سوزی یک انبار در این محل پرخطر می‌گذرد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: ساعت 12 روز یکشنبه در تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵، از حریق یک باب مغازه و انبار لوازم آرایشی خبر داده شد که بلافاصله به دلیل حساسیت آتش‌سوزی در بازار سنتی به‌طور همزمان از چهار ایستگاه، امدادگران به محل اعزام شدند. نخستین عملیات در کمتر از ۶ دقیقه در محل حاضر و عملیات اطفا شروع گردید که با توجه به نوع مواد قابل اشتغال، این عملیات به مدت یک ساعت به طول انجامید.
قدیر موسی خانی، بافت سنتی بازار قزوین را نا ایمن شمرد و اظهار کرد: بازار سنتی قزوین با مساحتی بالغ بر 14 هکتار از جمله آثار دیدنی شهر قزوین به شمار می‌آید که از سراها و تیمچه‌های مختلف تشکیل شده است. این مجموعه در دوران صفویه ساخته شده و در دوران قاجار تعمیر شده است. متأسفانه این مجموعه فرهنگی در سال‌های اخیر به دلیل فرسودگی ابنیه، ضعف سیستم برق رسانی، وجود معابر باریک و مملو از کالا، تغییر در ساختار معماری و ایجاد انبارهای زیرزمینی، افزایش تراکم با ایجاد سازه‌های ناایمن جهت انبار کالاها و بی‌توجهی کسبه در جهت اعمال دستورالعمل‌های ایمنی و ضعف سیستم آبرسانی به عنوان یکی از اماکن با ریسک خطر بالا شناخته شده است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه قبلاً نیز بارها درخصوص وضعیت این محل پرازدحام هشدار داده شده است، تأکید کرد: اقدامات دستگاه‌هایی مانند میراث فرهنگی و ادارات آب و برق و از همه مهمتر خود کسبه در ایمن‌سازی بازار بسیار مؤثر است. روزانه جمعیت زیادی در این محل در رفت‌ و‌ آمد هستند که در صورت وقوع حریق می‌تواند علاوه بر خسارت‌های مالی، زیان‌های جانی نیز به بار آورد. این سازمان به عنوان متولی ایمنی شهر با هدف ایمن‌سازی اماکن مختلف و تصرفات پرخطر داخل بازار پیشنهاد و راهکارهایی درخصوص احداث ایستگاه آتش نشانی، اجرای سیستم آب آتش‌نشانی، تقویت شیرهای هیدرانت، انتقال انبارهای پرخطر و آموزش بازاریان مطرح کرده است.
موسی خانی افزود: واحد‌های صنفی باید به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق مجهز شوند که بسیاری از این مغازه‌ها این امکانات را ندارند.
در حال حاضر بازار قزوین دارای بافت متراکم و پر از کالاهای مختلفی است که بسیاری از آنها خطرناک و آتش‌گیر هستند؛ همچنین سازه‌های قدیمی بازار، سیستم فرسوده برق و معابر باریک که با توجه به شرایطی که کسبه ایجاد کرده‌اند باریک‌تر شده‌اند، بازار را ناایمن کرده است.
قدیر موسی‌خانی ادامه داد: اداره برق هر سال قسمت‌هایی از سیستم را نوسازی می‌کند؛ اما باز هم راسته‌هایی وجود دارد که این اقدام برای آن انجام نشده، ضمن اینکه مالکین هم باید نسبت به بروز‌رسانی سیستم برق‌کشی که در 50 تا 60 سال گذشته انجام‌گرفته  است اقدام کنند؛ چرا که نزدیک به 30 تا 40 درصد آتش‌سوزی‌ها در این منطقه ناشی از برق و الکتریسیته (فرسودگی) است. وی عنوان کرد: پایش بازار هم از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ عدم وجود نگهبان در روز و شب می‌تواند زمینه ایجاد حادثه را فراهم کند؛ همچنین خودروهای کسبه و شهروندان در روزهای تعطیل و غیرتعطیل که داخل بازار تردد می‌کنند هم مانع عبور خودروهای امدادی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7959/16/620169/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها