گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عراق درباره نشست جده

وقتی تیر «مواضع ضدایرانی» به سنگ خورد


گروه سیاسی/ فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در گفت‌و‌گوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با اشاره به حضور عراق در اجلاس اخیر جده، ارزیابی خود از این نشست را با او در میان گذاشت. فؤاد حسین تصریح کرد که دولت عراق در اجلاس جده گفت‌وگوها و رایزنی‌های لازم برای همکاری‌های منطقه‌ای را انجام داده است و کشورش همچنان به تلاش‌های خود برای تقویت صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.
امیرعبداللهیان‌ با قدردانی از تلاش و نقش سازنده عراق در شکل‌گیری و پیشبرد گفت‌وگوهای منطقه‌ای در راستای تقویت ثبات و امنیت و توسعه در منطقه، بر آمادگی کشورمان برای تداوم همفکری و تبادل نظر با همتای عراقی خود به منظور پیگیری موضوعات مورد اهتمام مشترک در ابعاد دوجانبه و منطقه‌ای تأکید کرد.
در نشست جده چه گذشت؟
نشست «امنیت و توسعه جده» شنبه گذشته با حضور رئیس‌جمهور امریکا و سران کشورهای عربستان سعودی، عراق، اردن، مصر، امارات، قطر، بحرین و ولیعهد کویت و معاون نخست‌وزیر عمان برگزار شد. در حالی که موضوع انرژی و بحران از مهم‌ترین موضوعاتی بود که به عنوان محور رایزنی‌های مقام‌های حاضر در این نشست مطرح شد، «جو بایدن»،  رئیس‌جمهور امریکا در سخنان ادعایی خود با اتهام‌زنی علیه ایران مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی‌ثباتی منطقه شده است. او همچنین موضع تکراری و موهوم درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را تکرار کرد و مدعی شد امریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد. ملاحظات ایالات متحده بابت به وجود آمدن یک خلأ در مناسبات قدرت منطقه که توسط چین، روسیه یا ایران پر شود، از دیگر مواضعی بود که «بایدن» مطرح کرد و نشان داد که او تا چه اندازه نسبت به موقعیت متزلزل کشورش در منطقه خاورمیانه احساس نگرانی می‌‌کند.
رئیس‌جمهور امریکا در حالی مواضع ادعایی خود علیه جمهوری اسلامی را تکرار کرد که به اعتقاد ناظران بین‌الملل، جنگ اوکراین و بحران سوخت و غذا در جهان و افزایش قیمت نفت همراه با نیاز فزاینده امریکا به سوخت، او را به عربستان کشانده بود تا مقام‌های سعودی را به افزایش تولید نفت مجاب کند، اما این حضور در حالی بود که «بایدن» علاوه بر تلاش برای پیگیری هدف اصلی‌ که در این سفر جست‌وجو می‌‌کرد، کوشید همچنان کشورهای عربی حاضر در این نشست را به تقویت مناسبات خود با سمت و سوی ضد ایرانی ترغیب کند. تلاشی که به نظر می‌‌رسد از اساس شکست بخورد. چه آنکه اغلب مقام‌های کشورهای عربی حاضر در نشست جده در روزها و هفته‌های اخیر در مواضعی که در قبال تهران مطرح کرده‌اند، خواستار ترمیم و تقویت رابطه با جمهوری اسلامی شده‌اند. این مهم در موضعگیری مقام‌های امارات، اردن و حتی عربستان سعودی نیز بازتاب پیدا کرد و نشان داد که سناریوی فشار و منزوی کردن ایران به پایان راه خود رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7959/2/620224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها