امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

فرصت سوزی در خون ماست

صندلی ریاست فدراسیون فوتبال بی‌اعتبار شده است انگار در بندر صیدا با لبنان بازی داریم، نه در جام جهانی تیم ملی هیچ برنامه و چشم‌اندازی ندارد

محمدمحمدی سدهی/ ماجراهای اخیر فدراسیون فوتبال و تیم ملی و تصمیمات عجیب و نابهنگام باعث شده امیدها برای حضور پرقدرت در جام جهانی کاهش یابد. در واقع سوءمدیریت میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه، لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره فوتبال ملی‌مان وارد کرده است. اخراج و ابقای دراگان اسکوچیچ از جمله مهم‌ترین و جنجالی‌ترین موارد در مدت اخیر بوده و تصمیماتی که بر ابهامات می‌افزاید، به بخش جدایی‌ناپذیر فدراسیون فوتبال فعلی تبدیل شده است.
امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال با اشاره به شرایط نامناسب تیم ملی به خبرنگار«ایران» گفت: «مسأله تیم ملی برای تمامی علاقه مندان فوتبال روشن است و در روزهای اخیر کارشناسان فوتبال به دفعات خطر فرصت سوزی را به مسئولان فدراسیون گوشزد کرده‌اند اما هیچ فایده‌ای نداشت. فرصت سوزی در خون ما است و طبیعتاً ما تصور می‌کنیم که در بندر صیدا با لبنان بازی داریم و فکر نمی‌کنیم که در جام جهانی قطر باید به مصاف حریفانی برویم که به بهترین نحو ممکن خود را آماده حضور در این رویداد بزرگ می‌کنند، این بسیار خطرناک است.»
او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: «کارشناسان فوتبال نگران تیم ملی هستند و بارها در صحبت‌های خود این نگرانی را بیان کرده‌اند اما ثمری ندارد. از درون ساختمان فدراسیون فوتبال چیزهایی بیرون می‌آید که نه عقلانی است و نه با فوتبال حرفه‌ای همخوانی دارد. متأسفانه هواداران فوتبال بجز حسرت، درد و غصه چیزی نصیب‌شان نمی‌شود. در فوتبال ما اتفاقات عجیبی می‌افتد که هواداران نباید از این اتفاقات تعجب کنند.»
این کارشناس فوتبال اظهار کرد: «اکثر صحبت‌های مسئولان فدراسیون فوتبال هر فردی را مات و مبهوت می‌کند و این سؤال برای من پیش می‌آید که آیا ما راه را اشتباه می‌رویم؟ آیا آنچه که ما آموخته‌ایم درست نبوده؟ مسئولان فدراسیون صحبت‌هایی می‌کنند که با فوتبال سنخیت ندارد چرا که این افراد سواد فوتبالی و مدیریتی ندارند و فعل و فاعل را در صحبت‌های خود گم می‌کنند. وقتی کسی بیان بدی دارد قطعاً نمی‌تواند کلام خود را به جامعه بفهماند و این یکی از عیوب اصلی مسئولان فدراسیون است. ببینید در همین انتخابات فدراسیون فوتبال چه افرادی ثبت‌نام کرده‌اند.»
حاج رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا با این شرایط مبهم امیدی به نتیجه‌گیری تیم ملی در جام جهانی هست، گفت: «حقیقتاً هیچ امیدی نیست. حدود 4 ماه تا آغاز مسابقات جام جهانی باقی مانده است و تیم ملی هیچ برنامه و چشم‌اندازی ندارد و همه نگران تیم ملی هستند. در این شرایط برخی‌ها حرف‌های غیرعقلانی می‌زنند و می‌گویند اگر با انگلیس و ولز مساوی کنیم و امریکا را شکست دهیم به دور دوم صعود می‌کنیم! در صورتی که حتی اگر به دور دوم صعود کنیم هم این صعود هیچ سودی برای فوتبال ما ندارد. این درست که صعود باعث شادی و نشاط جامعه می‌شود اما تیم ملی با این صعود هم به جایی نمی‌رسد.»
او اظهار کرد: «ببینید کشور کوچکی همچون اردن VAR دارد و ما نداریم، این واقعاً باعث تأسف است. داوران ما حتی هدست هم ندارند و از سوی دیگر صندلی‌های ورزشگاه ملی‌مان حتی شماره هم ندارد که تماشاگران بدانند صندلی‌شان چه شماره‌ای است و بر اساس آن در ورزشگاه حاضر شوند. فوتبال ایران مشکلات ساختاری دارد که هیچگاه این مشکلات حل شدنی نیست و در این شرایط سقف آرزوهای ما صعود به دور دوم جام جهانی است! در حالی که حتی نمی‌توانیم یک میزبانی ساده بگیریم.»
این کارشناس فوتبال گفت: «فوتبال در کشور ما هواداران زیادی دارد و این هواداران همانند عاشقی هستند که در صورت شنیدن جواب منفی، هزاران بار جلوی در خانه معشوق می‌روند و حقیقتاً این هواداران عاشق را نباید ناامید کرد. صندلی ریاست فدراسیون بی‌اعتبار شده است و این به‌دلیل حضور آدم‌های کوچک در فدراسیون فوتبال است. متأسفانه عاشقان فوتبال و آنهایی که قلب‌شان برای تیم ملی و کشورمان می‌تپد، خارج از گود هستند.»
حاج رضایی در خصوص این موضوع که آیا با این شرایط تغییر اسکوچیچ کمکی به تیم ملی می‌کرد، افزود: «به شخصه دلم نمی‌خواست اسکوچیچ از تیم ملی برود چرا که فدراسیون گذشته مارک ویلموتس را با آن نام بزرگ اش با قرارداد سنگین به تیم ملی آورد که حاصل آن شکست مقابل تیم‌های بحرین و عراق بود و او از تیم ملی رفت و حالا باید فدراسیون غرامت سنگینی به او بدهد. این در حالی است که قرارداد اسکوچیچ چندان بالا نیست و او تیم ملی را از پرتگاه نجات داد و جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد.»
در روزهای گذشته کارشناسان فوتبال ادعا کردند که تیم ملی برای حضور در جام جهانی نیازمند مربی باتجربه و بزرگی است که اسکوچیچ چنین شرایطی ندارد. او در این خصوص اظهار کرد: «فدراسیون مگر پول دارد که مربی بزرگ بیاورد؟ بر فرض اینکه فدراسیون توانست هزینه جذب مربی بزرگ را تأمین کند، این مربی در 4 ماه می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟ با این هرج و مرجی که فوتبال ایران دارد، حتی بهترین مربی دنیا هم نمی‌تواند نتیجه بگیرد. مگر مربی می‌تواند بدون ابزار کار کند. فدراسیون ناتوان است و این ناتوانی باعث می‌شود که هیچ کدام از برنامه‌های تیم ملی عملی نشود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7959/20/620247/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها