نه به تله‌کابین طاق بستان


افکارعمومی در کارزار نه به تله‌کابین طاق بستان از رئیس جمهور درخواست کردند با توجه به آسیب‌های احداث تله‌کابین در محوطه تاریخی طاق بستان (تاق بستان) از جمله خطر حذف این مجموعه تاریخی از فهرست میراث جهانی، از اجرای آن ممانعت شود.
مخالفت با پروژه احداث تله‌کابین در محوطه تاریخی «تاق بستان» کرمانشاه به خاطر عواقب جبران‌ناپذیر آن چند سالی است برانگیخته شده است. به‌دنبال این اعتراض‌ها کارزاری با عنوان «نه به تله‌کابین در محوطه باستانی و تاریخی (تاق وسان) (طاق بستان) ‌کرمانشاه» راه‌اندازی شده است.
این کارزار از بیست و سوم تیرماه 1401 با حضور فعالان محیط‌ زیست، فعالان مدنی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی راه‌اندازی شده است. آنها در این کارزار یادآور شده اند: با توجه به نظر کارشناسان محیط‌ زیست، زمین‌شناسی، مطالعات آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی اجرای این طرح غیرکارشناسی بی‌تردید باعث آسیب غیرقابل جبران به زیستِ محیط و میراث هزاران ساله (تاق وسان) (طاق بستان)، از جمله حوضه آبگیر در منطقه دشت کاهو و محوطه چهل هزار ساله دو شاخ و دشت کاهو و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری و منظر تاریخی و فرهنگی و ترافیک شدید و انباشت زباله می‌شود.
علاوه‌بر این، اجرای این طرح، نام مجموعه (تاق وسان )(طاق بستان) طبق استانداردهای یونسکو را برای همیشه از فهرست ثبت میراث جهانی حذف خواهد کرد. متأسفانه این طرح که با حمایت مجمع نمایندگان استان و چراغ سبز برخی مسئولان در حال شکل‌گیری است، در صورت انجام نشدن اقدام جدی در مقابل آن، می‌تواند نتایج غیر قابل جبرانی در بر داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7966/17/621066/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها