هنرمندان در فضای مجازی


چهره‌ها

احسان عبدی‌پور کارگردان و نویسنده ایرانی که او را با داستان‌های کوتاه جنوبی‌اش می‌شناسند، یکی از داستان‌های جدیدش را که ریشه در واقعیتی محض دارد  در اینستاگرامش منتشر کرده و مثل همیشه این داستان هم با استقبال مخاطبان‌اش روبه‌رو شده  است که این مسأله را می‌شود از نظرهایی که برای پست او گذاشته‌اند، فهمید. در بخشی از این متن آمده است: «سالی که رادیو عراق حتمی‌ش کرد که راکت می‌زنه و از کارخونجات و فنس نیرو هوایی رو صافِ صاف می‌کنه، دوتا خونه موندن و اثاث جمع نکردن: یکی حبیب آزما که گفت: نمیرُمبه؛ یکی حسین اُسالی که گفته بودن نمی‌مونه. دکترای بیمارستان اُختیف کمیسیون کرده بودند و گفته بودند فوقش شیش ماه و حسین دست از مبارزه کشیده بود. راکت، جاش فرود نیمد. نصف اونایی که ساعت سه نصف شب تو جلالیه مُردن، کارگرای کارخونجات و بچه‌هاشون بودن و...». خواندن این داستان، آن‌هم متن کاملش حتماً می‌تواند شما را ببرد به جنوب، در روزهایی که خیلی‌ها یادشان مانده است.
 امیرحسین انصافی بازیگر و کارگردان تئاتر از آخرین اثرش یعنی «ادواردو» عکسی منتشر کرده و نوشته: «ادواردو، برای من یک تجربه موفق بود تا خودم رو در جایگاه دیگری از ایفای نقش و بازیگری محک بزنم آن هم برای ایفای نقش ادواردو آنیلی... نمایش ادواردو برای من تبلور معنی واژه رفاقت است و در عین حال جدیت برای تولید یک اثر هنری مستقل و دقیق و برنامه‌ریزی شده با رفیق 15 ساله‌ام ابوالفضل عشرب. برای همراهی و همیاری همه دوستانم در تولید و اجرای این اثر ممنونم.»
بیژن بیژنی خواننده و خوشنویس صاحبنام ایرانی یکی از آثار خوشنویسی‌اش را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و در توضیح آن نوشته: «امروز تو را دسترس فردا نیست و اندیشه فردات بجز سودا نیست، ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست، کاین باقی عمر را بها پیدا نیست. شعر: خیام، تابلوی سیاه مشق نستعلیق، اثر بیژن بیژنی، مرکب و طلا»
علی شمس کارگردان تئاتر در اینستاگرامش خبر از چاپ سوم کتاب «گزارش گمان‌شکن» داده و نوشته: «گزارشِ گمان شکنِ علی شمس از مرگ‌های فؤادِ ثریا به چاپ سوم رسید. از اینکه خوانده می‌شود خوشحالم و به طرز قابل اعتنایی به کتاب می‌بالم. خواستم خبر انتشار سومش را با مخاطب احتمالی‌اش در میان بگذارم و بنویسم به فتوای راقم خواندن این کتاب به ذمه‌ خواننده‌ این سطور و تورقش واجبِ کفایی است. متن یک معاشرت مفصل با کلمه است.» 

اهل کلمه
اسدالله امرایی مترجم کشورمان یکی از آثار مشهور مولانا یعنی «فیه مافیه» با تصحیح بدیع الزمان فروزانفر را در صفحه اینستاگرامش معرفی کرده و نوشته: «فیه مافیه کتابی است به نثر فارسی اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (672 - 604ق.) و موضوع آن نقد و تفسیر عرفانی است و شامل یادداشت‌هایی است که در طول 30 سال از سخنان مولانا در مجالس فراهم آمده‌ است. این سخنان توسط مریدان مولانا نوشته می‌شده است. نثر این کتاب ساده و روان است و درون‌مایه‌ای ازمطالب عرفانی دینی و اخلاقی دارد. متن حاضر دقیقاً همان متن مصحح شادروان استاد فروزانفر است با این تفاوت که ناشر با نقطه‌گذاری، فاصله‌گذاری و اعراب گذاری برخی واژه‌ها و عبارات دشوار و رعایت رسم‌الخط یکسان و امروزی متن را برای خواندن آسان آماده کرده است.»
مهدی حجوانی نویسنده ایرانی مطلبی نوشته درباره ششمین نشست گروه ادبی  داستان گرد که بیست و سوم تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی در شبکه ‌اجتماعی کلاب‌هاوس برگزار شد. در این نشست، مجموعه داستان «قاشق چای‌خوری» با حضور «هوشنگ مرادی کرمانی» نویسنده اثر و منتقدین نشست، «مهدی حجوانی» و «خلیل نیک‌پور»، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. خانم کارولین کراسکری (مترجم داستان‌های آقای مرادی کرمانی به زبان انگلیسی) بیژن مرادی کرمانی و برخی از استادان ارجمند همچون آقایان جابر قاسمعلی و محمدجواد جزینی هم در این نشست حضور داشتند که حجوانی به بخشی از گزارش این جلسه در صفحه مجازی‌اش اشاره کرده است.  
رادیو گوشه هم از اثر جدید صوتی‌اش به نام «آدم‌های چهارباغ» علی خدایی با صدای اسماعیل موحدی رونمایی کرده و نوشته: آدم‌های چهارباغ تشکری است از شهری که نویسنده خیلی دوستش دارد. خدایی درباره این مجموعه می‌گوید: «خوشحالم که صبح‌ها در اصفهان از خواب بیدار می‌شوم و اجازه دارم از او بنویسم. آدم‌های چهارباغ وقتی تمام شد داستان آدم‌های چهارباغ دیگری شروع شد که آن‌ها را هم می‌نویسم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7966/24/621085/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها