واکنش ها به نامزد کمیته هماهنگی برای پست نخست وزیری

اکثریت گروه های عراقی از السودانی حمایت کردند


در پی معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری عراق که به انسداد سیاسی 9 ماهه این کشور پایان داد، اغلب گروه‌ها و چهره‌های سیاسی عراقی از این انتخاب حمایت کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق، با انتشار بیانیه‌ای انتخاب السودانی را به دلیل شایستگی و پاکدستی‌اش، انتخابی موفق توصیف و اعلام کرد که اقدام برای انتخاب نهایی السودانی به عنوان نخست‌وزیر، تا زمانی که رئیس‌جمهور انتخاب نشود، میسر نیست.  فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز درتوئیتی ابراز امیدواری کرد السودانی بتواند امور را اصلاح کند. وی نوشت: «اجماع الاطار، بر انتخاب درست محمد شیاع السودانی قرار گرفت. امیدواریم که وی امور را اصلاح کند. با اقدام همگانی می‌توانیم پروژه سازندگی را شروع کنیم، به شهروندان خدمت و مسیر را اصلاح کنیم.»
ائتلاف دولت القانون به ریاست نوری المالکی هم که السودانی، کاندیدای معرفی شده از سوی او بود، با صدور بیانیه‌ای ​اتفاق نظر بر سر انتخاب السودانی را نشان‌دهنده انسجام داخلی در چهارچوب هماهنگی و پایبندی رهبران آن به وعده‌هایی که به مردم عراق داده‌اند، دانست و از موفقیت‌های رهبران چهارچوب هماهنگی در مواجهه با چالش‌های قبلی و اصرار آنها بر حفظ حق بزرگ‌ترین مؤلفه اجتماعی کشور قدردانی کرد.
قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق هم از احزاب کرد خواست تا سریع‌تر بر سر گزینه نهایی خود برای نامزدی ریاست‌‌جمهوری توافق کنند. این در حالی است که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای انتخاب السودانی را «یک تصمیم مهم برای پیشبرد فرایند سیاسی کشور» اعلام کرد و بر ضرورت هماهنگی و تقویت روابط داخلی برای موفقیت روند اصلاحات و تشکیل دولتی ملی که خدمات‌محور باشد، تأکید کرد. این حزب ابراز امیدواری کرد که نامزدی محمد شیاع السودانی برای پست نخست‌وزیری، روند مراحل قانونی تشکیل دولت جدید را تسریع کند.
ائتلاف الـعزم به ریاست «مثنی السامرائی» متشکل از برخی احزاب و گروه‌های سیاسی سنی عراق نیز از نخست‌وزیری السودانی حمایت کرد و وی را بهترین گزینه دانست. ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی» هم با انتشار بیانیه‌ای برای محمد شیاع السودانی آرزوی موفقیت در خدمت به مردم عراق و صیانت از حاکمیت ارضی کشور کرد. این در حالی است که تا عصر دیروز برخی از گروه‌های سیاسی مهم خارج از چهارچوب هماهنگی از جمله حزب دموکرات کردستان عراق، جریان صدر و ائتلاف السیادة به این انتخاب واکنشی نشان ندادند. با این حال و با توجه به استقبال‌های موجود، به نظر نمی‌رسد محمد شیاع السودانی در نشست رأی اعتماد پارلمان راه دشواری پیش رو داشته باشد.
محکومیت حمله دهوک در شورای امنیت
اعضای شورای امنیت سازمان ملل حمله ۲۰ جولای ترکیه به استان دهوک در شمال عراق را که منجر به کشته شدن دست‌کم ۹ غیرنظامی از جمله کودکان شد بشدت محکوم کردند. به گزارش ایسنا به نقل از شفق نیوز، اعضای این شورا در بیانیه‌ای حمایت خود را از عراق اعلام کردند و از همه کشورهای عضو خواستند تا فعالانه با دولت عراق و سایر مقامات مربوطه برای حمایت از تحقیقات درباره این حمله همکاری کنند. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7966/4/621101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها