گزارش «ایران» از تداوم رشد عرضه گوشت طیور برای تنظیم بازار

عرضه انواع طیور در خردادماه به بیش از 200 هزار تن رسید


گروه اقتصادی/ نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه خرداد سال جاری منتشر شد که بر این اساس وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور ۲۰۳٬۵۷۸ تن گزارش شده، که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.
بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با ۱۹۶٬۴۴۰ تن، ۹۶٫۵ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۲٬۴۰۹ تن و سایر انواع طیور با ۴٬۷۲۹ تن، به‌ترتیب ۱٫۲ درصد و ۲٫۳ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.
افزایش ۱۲ درصدی عرضه گوشت انواع طیور نسبت به خرداد 1400
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ۱۲ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۱۰ درصد، بوقلمون ۲۷ درصد، و برای سایر انواع طیور ۱۷۲ درصد افزایش داشته است.
رشد 7 درصدی عرضه نسبت به اردیبهشت ماه
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (اردیبهشت)  حدود ۷ درصد افزایش داشته است. بر این اساس، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۱ جمعاً ۱۹۰٬۲۸۵ تن گزارش شده، که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با ۱۸۴٬۷۸۰ تن، ۹۷٫۱ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۲٬۲۶۵ تن، بلدرچین با ۱۵۶ تن و سایر انواع طیور با ۳٬۰۸۴ تن، به‌ترتیب ۱٫۲ درصد، ۰٫۱ درصد و ۱٫۶ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ۱۹ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۱۹درصد، بوقلمون ۲۶ درصد، بلدرچین ۳ درصد و برای سایر انواع طیور ۴۴ درصد افزایش داشته است.
دولت با افزایش و تثبیت عرضه مرغ به همراه تأمین ذخیره مرغ استراتژیک آرامش را در بازار ایجاد کرده است. بر اساس نرخ‌نامه، قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ در عمده‌فروشی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است، اما قیمت هرکیلوگرم مرغ در بازار در محدود ۵۴ هزار تومان است که هنوز به حداکثر قیمت مصوب 59 هزار و 800تومانی خود نرسیده است. بررسی‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌‌دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، ران مرغ ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان، سینه ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است. طبق آخرین آمار روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ گرم در سطح بازار و ماهانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور توزیع می‌‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7966/12/621134/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها