رئیس جمهور در گردهمایی سراسری ائمه جمعه ضمن تشریح دستاوردهای دولت از آخرین روند مذاکرات سخن گفت

پاسخ منطقی طرف مقابل، ضامن نتیجه‌بخش بودن مذاکرات


گروه سیاسی/ رئیس جمهور روز گذشته در بیست و پنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، ائمه جمعه را حلقه واسط میان مردم و مسئولان دانست و بر نقش آنان در تحکیم ارتباط میان دولت و ملت تأکید کرد. در همین نشست و براساس همین رویکرد بود که آیت‌الله رئیسی، مهم‌ترین مسائل کشور را با ائمه جمعه در میان گذاشت؛ مسائلی مانند رویکردهای دولت در سیاست خارجی و همسایگی، استفاده از نیروهای شایسته و کارآمد در سمت‌های مدیریتی و تأمین امنیت غذایی. از جمله موضوعات مهم دیگری که رئیس جمهور در نشست ائمه جمعه به آن اشاره کرد، فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها و آخرین روندهای مربوط به آن بود.
گذشته از سخنان رئیس جمهور و نکاتی که دیگر سخنرانان در این گردهمایی مطرح کردند، وحدت ائمه جمعه شیعه و اهل سنت، جلوه مهمی از مراسم روز گذشته بود. روز گذشته علمای شیعه و اهل سنت، دوشادوش یکدیگر نشسته و تصاویر گویای ارتباط صمیمی و همدلانه آنان با یکدیگر بود. گفت‌وگو و همنشینی علمای شیعه و اهل سنت که روز گذشته به نمایش درآمد، جلوه دیگری از همزیستی و همدلی دینی و مذهبی موجود در جمهوری اسلامی است. 
نقش علما در کارآمدی نظام حکمرانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریــــــــــــــــــــاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در بخش نخست سخنان خود در بیست و پنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور در تبیین جایگاه و اهمیت والای آیین عبادی - سیاسی نماز جمعه در کشور گفت: امروز تریبون نماز جمعه محلی برای تبیین مسائل کشور و کانون ایجاد امید و بیان دغدغه‌های مردم است. ائمه جمعه حلقه واسط میان مردم و مسئولان به شمار می‌آیند و بر همین اساس می‌توان گفت که این علمای بزرگوار نقش بسیار حائز اهمیتی در کارآمدی نظام حکمرانی دارند و در توفیقات دولت سهیم هستند.
ائمه جمعه، زبان گویای مردم
رئیس جمهور با تأکید بر نقش مهم ائمه جمعه در شکل‌گیری ارتباط مؤثر و مفید میان دولت و ملت، افزود: ائمه محترم جمعه از فرماندهان جهاد تبیین در اقصی ‌نقاط کشور هستند و به دلیل ارتباط وثیقی که با بدنه جامعه دارند، زبان گویای مردم به شمار می‌آیند؛ لذا نقش مهمی را درانتقال مطالبات مردم به مسئولان ایفا می‌کنند. از این منظر، نقش ائمه جمعه در ساختار نظام حکمرانی کاملاً مبنایی و راهبردی است. 
تراز تجاری مثبت با سیاست همسایگی
آیت‌الله رئیسی در دومین بخش از سخنرانی خود، به تبیین عملکرد دولت در عرصه‌های مختلف در یک سال گذشته پرداخت و با اشاره به توفیقات به دست آمده در حوزه دیپلماسی، اظهار کرد: از ابتدای استقرار دولت اعلام کردیم که تقویت سیاست همسایگی، اصل مبنایی دولت در حوزه دیپلماسی است و در همین راستا گام برداشتیم. خوشبختانه این تغییر ریل راهبردی، سبب شد که تراز تجاری ایران با همسایگان مثبت شود و ارزش مبادلات به چندین برابر گذشته ارتقا یابد. 
افزایش تولیدات کشاورزی
رئیس جمهور برنامه‌ریزی برای تأمین امنیت غذایی و افزایش حجم تولیدات کشاورزی را دیگر توفیق دولت در ماه‌های گذشته خواند و گفت: در بخش کشاورزی در اثر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تولیدات بوده‌ایم و تا به امروز قریب ۷ میلیون تن محصول از کشاورزان خریداری شده است.
جذب سرمایه‌گذاری
رئیس جمهور در ادامه در تشریح برنامه‌های دولت در حوزه جذب سرمایه‌گذاری، گفت: رونق اقتصاد ملی و ارتقای شاخص‌های اقتصادی در کشور بدون جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن نیست. دولت برنامه‌های متنوعی در این حوزه دارد و تلاش می‌کند از طریق جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه اشتغال پایدار، رونق تولید و رشد اقتصادی گام‌های مستحکمی بردارد.
اصلاح قانون بودجه
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به تلاش دولت برای عدالت‌محور کردن بودجه ۱۴۰۱ براساس سند آمایش سرزمینی، اظهار کرد: جهت‌گیری مبنایی دولت، در راستای مردمی کردن اقتصاد و عدالت‌محوری در همه عرصه‌هاست. بر همین اساس چه در قانون بودجه سالیانه و چه در تدوین برنامه هفتم توسعه، تلاش داریم به سمت تحقق عدالت و مردم محوری حرکت کنیم. 
تحول در کارگزاران دولت
رئیس جمهور با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی ائمه جمعه، مبنای انتصابات در دولت را جذب نیروهای کارآمد، پرتلاش و باانگیزه عنوان کرد و گفت: بارها تأکید کرده‌ایم  در دولت از نیروهای کارآمد، جوان و انقلابی استفاده شود و نیروهای بی‌انگیزه و ناکارآمد کنار گذاشته شوند. آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به بحث عفاف و حجاب گفت: اجرای قانون ملاک است و در این زمینه نباید بر اساس سلایق شخصی عمل کرد.
غرب در مذاکرات بحران ایجاد کرد
رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از میز مذاکره کنار نرفت. این غربی‌ها بودند که در حین انجام مذاکرات با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مذاکرات بحران ایجاد کردند.
 آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات بیش از همه چیز نیازمند اراده طرف مقابل است، اظهار کرد: موضوع جمهوری اسلامی ایران منطقی و عقلانی است و بدیهی است طرف مقابل هم اگر منطقی و عقلانی رفتار کند، مذاکرات می‌تواند منتج به نتیجه شود.
 امروز به آینده امیدوارتریم
رئیس جمهور امیدآفرینی در میان مردم را اولویت اصلی کشور خواند و گفت: امروز از هر زمان دیگری نسبت به آینده کشور امیدوارتریم و با اتکا به داشته‌های خود و همچنین به پشتوانه ملت و رهبری معظم انقلاب شرایط را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.پیش از سخنان رئیس جمهور حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی فر ، حجت‌‌الاسلام والمسلمین محامی و حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی نمایندگان ولی فقیه در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و همدان به نمایندگی از ۹۰۰ امام جمعه کشور به بیان برخی مسائل و موضوعات کشور پرداختند.
 انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
 هشتصد و شصت و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی عصردیروز سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از مدال‌آوران و مربیان المپیاد جهانی دانش‌آموزی کشور تقدیر کردند. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حدود ۷۰۰ مدال در مسابقات المپیاد جهانی توسط دانش‌آموزان کشورمان کسب شده است.
همچنین در این جلسه مقرر شد سند باشگاه دانش‌پژوهان جوان که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، هفته آینده ابلاغ شود.
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، دکتر عالم‌زاده، دکتر محمد رجبی، دکتر محمدعلی کاظم‌بیگی و دکتر موسی نجفی را به عنوان اعضای هیأت امنای بنیاد ایران‌شناسی انتخاب کردند.
دستور جلسه بعدی انتخاب رؤسای ۱۰ دانشگاه کشور بود که با تأیید اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمدامین ولی‌زاده حسنلویی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، دکتر فرهاد غلامی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، دکتر قباد محمدی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، دکتر سیدمحمد محمدی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی آبادان، دکتر علیرضا خسروپناه به ریاست دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دکتر محمد غلام‌نژاد به ریاست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، دکتر محمد نبی ‌احمدی به ریاست دانشگاه رازی کرمانشاه، دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد به ریاست دانشگاه مازندران، دکتر حسین رضوان به ریاست دانشگاه همدان و دکتر محبوبه معین مقدس به ریاست دانشگاه کوثر بجنورد انتخاب شدند.

برش
واکنش وزیر اطلاعات به عملیات ویژه دستگیری عوامل موساد
هر کشوری که لانه‌ای علیه امنیت ما داشته باشد، در امان نخواهد بود

​​​​​​​حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب در بیست و پنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور که در تهران برگزار شد، گفت: به‌رغم سرمایه‌گذاری دشمن و کارزار جنگ‌های همه‌جانبه علیه امنیت کشور، شرایط امنیتی کشور مطلوب است و در این دولت مردمی و انقلابی با هم‌افزایی و هماهنگی و همکاری مناسب و همه‌جانبه که بین دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضایی و اطلاعاتی به‌وجود آمده است، شاهد اقتدار امنیتی مطلوبی در کشور هستیم.خطیب همچنین حرکت‌ها و اقداماتی را که رژیم صهیونیستی در راستای ایجاد ناامنی و خرابکاری در کشور دنبال می‌کند مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق شدند یکی از تیم‌های عملیاتی رژیم صهیونیستی را برخلاف اعلام یکی از رسانه‌های داخلی پیش از اینکه موفق به بمب‌گذاری شوند دستگیر و توطئه آنها را خنثی کنند. وی با اشاره به اقدامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت ملی کشور بیان کرد: هر کشوری که لانه‌ای علیه امنیت کشور ما داشته باشد بداند که از اقدام ما در امان نخواهد بود.
برکات مکتب شهید سلیمانی
وزیر اطلاعات افزود: اکنون رژیم صهیونیستی هر روز یک حادثه را تجربه می‌کند و این از توفیقات جبهه مقاومت و برکاتی است که از مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به جای مانده است. خطیب یادآور شد: دولت قدم‌های بزرگ و ستودنی را برای ساماندهی معیشت مردم برداشته است که ان‌شاءالله شرایط اقتصادی کشور به سمت مطلوبی پیش خواهد رفت. وی درخصوص تعامل با همسایگان گفت: دولت تمام توان خود را به کار گرفته است که ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه را گسترش دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7966/2/621148/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها