انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان با رأی نمایندگان مجلس

کدخدایی، پروین و ره‌پیک عازم شورا شدند


گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع دیدگاه‌های 6 حقوقدان معرفی شده از سوی رئیس قوه‌‌ قضائیه، سه عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان را انتخاب کردند. بر این اساس از میان آقایان علی احمدی فر، سیامک ره‌پیک، خیرالله پروین، عباسعلی کدخدایی، عبدالحمید مرتضوی بریجانی و فضل الله موسوی؛ نمایندگان، کدخدایی را با ۱۸۲ رأی، خیرالله پروین را با ۱۴۹ رأی و سیامک ره‌پیک را با ۱۱۶ رأی برای یک دوره 6 ساله به عنوان اعضای جدید شورای نگهبان قانون اساسی برگزیدند. پیش از اعلام رأی نمایندگان، حقوقدانان معرفی شده به بیان دیدگاه‌های خود درباره شورای نگهبان و رویکرد این شورا در قبال وظایف مهمی همچون بررسی صلاحیت داوطلبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و نیز تطبیق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام پرداختند.
کدخدایی با رویکرد تحولی
به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی در جلسه علنی دیروز مجلس با بیان این اعتقاد که شورای نگهبان هم به عنوان رکنی از ارکان قوه مقننه مانند سایر نهادهای حاکمیتی نیازمند تحول است، تصریح کرد: اول، تحول در ساختار که نیازمند بحث‌های بیشتر است، دوم اینکه ما تحول در قوانین را نیاز داریم، قوانینی مانند قوانین انتخابات که دوستان هم مشغول هستند و دیگری تحول در رویکردها است. وی با بیان اینکه در موضوع شفافیت شورای نگهبان کارهای علمی بسیار مهمی انجام شده است، اظهار کرد: درباره چشم‌انداز شورای نگهبان می‌‌توانم سه نکته را مطرح کنم؛ اول اینکه باید دقت کنیم که شورای نگهبان استقلال و بی طرفی خود را حفظ کند، چرا که اعتبار این شورا به حفظ این دو مهم است. ازطرفی اعضای شورای نگهبان فقط و فقط باید قانون و مستندات را در نظر بگیرند و اگر این گونه باشد، می‌‌توانیم بگوییم که از این شورا صیانت کرده و اعتبار و شأن و جایگاه آن را حفظ کرده‌ایم. کدخدایی همچنین در اشاره به آیت‌الله جنتی و انتخاب مجدد ایشان از سوی رهبر معظم انقلاب برای عضویت در شورای نگهبان، گفت: آیت‌الله جنتی در این سال‌هایی که در شورای نگهبان بودند هم بصیرت و حکمت لازم و هم مقاومت و استواری در همه حوزه‌ها را داشتند بخصوص در دوران فتنه که آن مسائل را داشتیم و از داخل و خارج به نظام حمله می‌کردند، شورای نگهبان یکی از سنگرهای اصلی بود.
 اصلاح قانون انتخابات، دغدغه‌ ره‌پیک
سیامک ره‌پیک دیگر عضو حقوقدان منتخب نمایندگان نیز در سخنانی بر ضرورت هماهنگی مجلس و شورای نگهبان در اصلاح قانون انتخابات تأکید کرد و گفت: در موضوع انتخابات با سختی‌ها، پیچیدگی‌ها و ابهاماتی مواجه هستیم که حل این مسائل به فرآیند انتخابات، مشارکت، امنیت و روان‌سازی انتخابات کمک می‌کند که خوشبختانه اصلاح قانون انتخابات یکی از موارد هماهنگی میان مجلس و شورای نگهبان است. وی با اشاره به اهمیت بحث نظارت شورای نگهبان افزود: با تفسیر و برداشت‌های مختلف از قانون و مقررات نباید نظارت مخدوش شود و امیدواریم همکاری‌ها میان مجلس و شورای نگهبان استمرار داشته باشد. 
صیانت از حق نمایندگان در کلام پروین
خیرالله پروین استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز که برای نخستین بار است به عضویت شورای نگهبان در آمده است در سخنانش ضمن معرفی پیشینه کاری و اعتقادی خود، تأکید کرد: محدودیت‌های نمایندگان را می‌دانم و از حق نمایندگان و سایر نامزد‌های انتخابات در چهارچوب قانون صیانت خواهم کرد. 
وی در تشریح موضعش پیرامون انتخابات گفت: به یقین عملکرد قانونمند شورای نگهبان می‌تواند ضمن فراهم نمودن زمینه حضور نامزدها، انتخاباتی پرشور را فراهم کند. در این راستا بررسی اسناد و مدارک متقن و عدم توجه به هرگونه گزارش بی مبنا سبب آن است که هیچ حقی از هیچ فردی ضایع نشود  و افراد سالم در معرض انتخاب افکار عمومی قرار گیرند.
فضل‌الله موسوی کاندیدای معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه با این جمله که شورای نگهبان باید از حقوق مردم نسبت به مشارکت در همه صحنه‌ها دفاع کند؛ عبدالحمید مرتضوی با تأکید بر اینکه ادعا نداریم که اشتباه نمی‌کنیم اما حداقل بعد از اشتباه باید عذرخواهی کنیم خود را معرفی کردند و احمدی‌فرنیز در بیان دیدگاه‌های خود، گفت: در بررسی صلاحیت افراد عمل به قانون ملاک است و قوانین گزارش‌های غیر مؤثر را قبل از بررسی آرا مورد توجه قرار نمی‌دهم، معتقدم در صورت رد صلاحیت افراد باید علت رد صلاحیت آنها مشخص شود. 
اصلاح شاخص توزیع برخی اعتبارات
نمایندگان مجلس همچنین روز گذشته  با اصلاح جدول محرومیت‌زدایی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور اعاده شده از شورای نگهبان موافقت کردند. بر اساس ماده واحده اصلاحی اعتبارات استانی تبصره (۱۴) قانون بودجه به  صورت ۱۰۰درصد تخصیص یافته و به طور مساوی(هر استان یک هزار میلیارد ریال) در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها قرار می‌‌گیرد. این اعتبار با لحاظ عدم برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، جهت تهیه، بازنگری و اجرای طرح‌های‌هادی، بهسازی و آسفالت معابر روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هزینه می‌‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7966/2/621149/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها