هنرمندان در فضای مجازی


چهره ها
رضا صادقی با انتشار ویدیویی فرارسیدن ماه محرم را تسلیت گفته است: سلام بر محرم و حال و هوای تفکر، حقیقت‌جویی و شهامت و وفاداری. سلام بر روزهایی که یک بزرگ زن بعد روزگارش گفت (ندیدم بجز زیبایی). سلام به بزرگ مردی که مخالفانش ظاهر دینداری و ایمانداری داشتند، سلام بر بزرگ‌مردی که پای عقیده‌اش، سکوت نکرد حتی به قیمت جانش، سلام بر مردی که چشم‌هایش را بست تا برود هر که دلش به ماندن نبود. سلام بر حسین ابن علی علیه‌السلام.

جابر قاسمعلی، فیلمنامه‌نویس با انتشار شعری از شکیبی اصفهانی درباره سالروز تولدش و عبور از مرز 60 سالگی نوشته است: «شصت امرداد گذشت. شب‌های هجر را گذراندیم و زنده‌ایم... ما را به سخت جانی خود این گمان نبود. باورم نمی‌شود شصت امرداد گذشته‌؛ سخت یا سهل، زشت یا زیبا، گران یا ارزان، گوارا یا ناگوار، برافراخته یا فروافتاده...
به هر شکل و شمایلی که زیستم، حکماً سهم من از جهان بوده؛ نه بیش، نه کم...»

علیرضا داوودنژاد سالروز تولد مسعود کیمیایی را با این عبارات تبریک گفته است: «استاد مسعود کیمیایی فیلمساز تاریخ ساز ایران که غلبه بر دوگانه هنر و صنعت یا هنر و تجارت را به سینمای ایران آموخت و توانست در اوج رقابت نابرابر فیلم وارداتی با تولید بومی، مخاطبان فیلم خارجی را به سالن‌های نمایش فیلم ایرانی بکشاند؛ زادروز او بر فرهنگ، هنر و سینمای ایران مبارک باد.»

روح‌الله حجازی که این روزها سریال «نوبت لیلی» را در پلتفرم‌های آنلاین نمایش در حال پخش دارد از درگذشت پدرش همزمان با شب اول محرم خبر داده است: «به شکوفه‌ها به باران برسان سلام ما را... پدر عزیزم، قهرمان من، روحت قرین رحمت حق. حاج سیدکریم حجازی، قهرمان مردم آبادان آسمانی شد.»

محمدعلی مؤدب‌پور این بیت (ما غباران را سزد این اعتبار کز سواران نیست باقی جز غبار) از سروده‌هایش را به اشتراک گذاشته و از کار تازه‌اش خبر داده است: «از بهترین توفیق‌های هر کسی که اهل نوشتن است نوشتن برای خانواده عزیز محمد مصطفی (ص) است. زمانی توفیق یافتم خطبه منای سیدالشهدا (ع) را منظوم کنم. این بار هم در لبیک به دعوتی رؤیایی، منظومه‌ای نوشته‌ام به نام نامی شهید شیرخواره دشت کربلا. خطبه اصغر، بضاعت ناچیز من است در پیشگاه کم‌سن‌ترین شهید نینوا و من که باشم که... دعا کنید که توفیق بیابم شاعر علی (ع) و پسران سرو قامتش باشم.»

محمدرضا شمس نیز در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده که قرار است از 24 مردادماه چهارمین دوره کارگاه داستان‌نویسی پیشرفته به‌صورت آنلاین برگزار کند. این کارگاه در 10 جلسه دوشنبه‌ها از ساعت 15 تا 16:30 برگزار می‌شود.

دیگه چه خبر
صفحه اینستاگرام موزه کودکی ایرانک از برگزاری کارگاه‌های شاهنامه‌خوانی برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال خبر داده است. در این کارگاه که قسمت دوم از مجموعه کارگاه‌های شاهنامه است، داستان هوشنگ را می‌شنویم و عروسک درست می‌کنیم. زمان برگزاری این کارگاه پنجشنبه 13 مردادماه از ساعت 10 تا 11:30 است.


صفحه اینستاگرام انتشارات آستان قدس رضوی از درگذشت محمدهادی زاهدی نویسنده، مترجم و پژوهشگر فرهیخته آثار دینی و تاریخی به‌نشر خبر داده است. یکی از خواندنی‌ترین آثار این نویسنده کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا» است که به‌عنوان یکی از منابع سیزدهمین پویش مطالعاتی به‌نشر که در ایام محرم و صفر برگزار می‌شود، انتخاب شده است.

صفحه اینستاگرام نشر خاموش اعلام کرده که قرار است امروز (10 مردادماه) گرامیداشت زنده‌یاد دکتر حسن ذوالفقاری را همراه با رونمایی چهار کتاب از مجموعه‌کتاب‌های بومی‌ سروده‌های ایران برگزار کنند. این برنامه با همکاری دانشگاه شیراز و با حضور مؤلفان (غلامرضا بهرام‌پور، سید برزو جمالیان‌زاده، راضیه رستمی و مینا مساعد) و میهمانانی چون ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق، محمد جعفری قنواتی، کاووس حسن‌لی و مجید شمس‌الدین ساعت ۱۹به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

آهنگ «غمگین و دل پشیمونم» اثری تازه از میدیا فرج‌نژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است. فرج‌نژاد این آهنگ را براساس ملودی معروفی از سیدعلی‌اصغر کردستانی تنظیم کرده است. آواز این قطعه را بهمن جانسوز خوانده است. ویدیوی این آهنگ بر مزارِ سیدعلی‌اصغر کردستانی در صلوات‌آباد کردستان ضبط شده است.

در دهه اول ماه محرم و پس از اذان مغرب و عشاء پهنه رودکی مقابل تالار وحدت میزبان مجالس تعزیه است. رویداد شبیه خوانی در پهنه توسط «گروه تعزیه سیدالشهدا(ع)» به سرپرستی احمد عزیزی برگزار می‌شود. در شب اول این رویداد تعزیه «شاهچراغ(ع)»، اجرا شد. «وهب نصرانی»، «طفلان زینب(س)»، «حضرت مسلم(ع)»، «دو طفلان مسلم(ع)»، «حر ریاحی»، «حضرت علی اکبر(ع)»، «حضرت قاسم(ع)»، «حضرت ابوالفضل(ع)»، «شهادت امام حسین(ع)» و «بازار شام» دیگر مجالسی هستند که طی این ده شب در پهنه رودکی اجرا خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/24/621617/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها