مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری مطرح کرد

بودجه انتقال خون نیازمند افزایش 100 درصدی است


مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به شاخص‌های اهدای خون در کشور، در عین حال از پایین بودن میزان مشارکت بانوان و همچنین جوانان در امر اهدای خون به‌عنوان چالش‌های این حوزه نام برد و همچنین بر لزوم افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات این سازمان تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی جمالی در نشست خبری که به مناسبت ۵۳ سالگی تأسیس سازمان انتقال خون برگزار شد، گفت: در دنیا بانوان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در اهدای خون مشارکت دارند که این عدد در ایران زیر ۵ درصد است. یعنی ما نصف جمعیت اهدای خون را از دست داده‌ایم. چالش دیگری که با آن مواجهیم این است که اهدای خون جوانان کاهش یافته است. درحالی که جوانان هستند که باید خون و فرآورده مورد نیاز کشور را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه به رغم همه‌ محدودیت‌ها داریم سیستم را در حوزه انتقال خون ارتقا می‌دهیم، گفت: به‌عنوان مثال کیسه‌های خون فیلتردار که خون کم‌لکوسیت را از آن تهیه می‌کنیم، در بسیاری از کشورهای پیشرفته ۱۰۰ درصد است، اما در کشور ما حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد بوده است که ما در قدم اول آن را به بالای ۵۰ درصد در سال‌ جاری می‌رسانیم. قطعاً مرگ و میر و عوارض اهدای خون با افزایش خون کم لکوسیت رابطه دارد، هرچه کیسه‌های فیلتردار ما بیشتر شود، عوارض و مرگ و میر دریافت‌کنندگان خون کمتر می‌شود.
وی با بیان اینکه جمعیت در حال پیر شدن است و وقتی میانگین سنی جمعیت بالا رود، نیاز به خون و فرآورده افزایش می‌یابد، گفت: ما سال گذشته دو میلیون اهدا داشتیم و پیش‌بینی‌مان این است که شاید ظرف هفت تا هشت سال آینده سه میلیون برای پاسخگویی به نیاز کشور لازم داشته باشیم و یکی از برنامه‌های ما فرهنگسازی برای جذب جوانان و بانوان است.
وی با بیان اینکه پیش از اوجگیری مجدد کرونا میانگین ذخایر خون تا ۱۰ روز هم رسید، اما اکنون به هشت روز رسیده است، گفت: شاخص اهدای خون را در پایان هر سال محاسبه می‌کنیم. طبق آخرین محاسبه ما شاخص اهدای خون در کشور کمی بیش از ۲۶ در هزار است. در دوران کرونا به ۲۳ رسیده بود که اکنون بالا رفته است. کرونا مقداری مراجعات را کم کرده، اما آنقدر نبوده که بحران ایجاد کند. در ایام محرم مراجعه بالا می‌رود و پیش‌بینی ما این است که ذخایر بالا رود. اکنون بیشتر اهداکنندگان ما حدود ۳۰ تا ۴۵ سال هستند، حتی در تجربه‌ای که در اهدای خون محلات داشتیم، گاهی می‌دیدیم که مشارکت جوانان زیر ۱۰ درصد است و این نشان می‌دهد در زمینه جذب جوانان خوب کار نکرده‌ایم.
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون از نظر تشکیلاتی، اعتباری و تجهیزاتی ۱۰ سال عقب افتاده است، عنوان کرد: بودجه‌ای که برای سازمان در نظر گرفتند، اصلاً پاسخگوی نیازهای مراکز درمانی نیست. اگر قرار باشد سازمان را کمی و کیفی ارتقا دهیم، باید بودجه سازمان انتقال خون متناسب با نیاز کشور بالا رود. بدون اغراق می‌گویم که تقریباً ۱۰۰ درصد باید اعتبارات‌مان افزایش یابد تا بتوانیم‌ همچنان سازمان پیشرو در منطقه باشیم. سال گذشته و امسال را به سختی گذراندیم، اما اگر برای بودجه سال آینده به طور جدی از سازمان انتقال خون حمایت نکنند، ممکن است سازمان نتواند جوابگوی نیاز مراکز درمانی باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/22/621653/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها