سازمان ملل و صلیب سرخ، اتهام‌زنی به مسکو در حمله به زندان «اولنیوکا» را بررسی می‌‌کنند

سناریونویسی اوکراین به سبک کلاه سفیدها در سوریه


مهربانو رستگار/ در صد و پنجاه ‌و هشتمین روز مناقشه میان روسیه و اوکراین، در حالی که انتظار می‌رود تلاش دولت‌های غربی برای کاستن از تنش‌ها مصرانه‌تر پیگیری شود، دور تازه‌ای از اتهام‌زنی آن‌ها به مسکو هر دم بر آتش جنگ می‌افزاید.
به گزارش الجزیره، روز جمعه رئیس‌جمهور اوکراین بدون ارائه سند و مدرکی مدعی شد، روسیه مرتکب «جنایت جنگی» شده و به محل نگهداری اسرای جنگی اوکراین در اولنیوکا در منطقه دونتسک حمله هوایی کرده است. او طی پیام ویدیویی خود اعلام کرد: «خبرهایی که به دستم رسیده حاکی از این است، دولت مسکو طی این جنایت جنگی، حدود 50 نفر از اسرای جنگی را کشته است.» اما روز گذشته روسیه که پیش‌تر چنین اتهامی را رد کرده بود، در بیانیه‌ای صراحتاً از کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دعوت کرد با ورود به شرق اوکراین، در این زمینه تحقیقات لازم و کافی به عمل آورند تا این ادعا صحت‌سنجی شود. همزمان با انتشار این بیانیه وزارت دفاع روسیه نیز با انتشار تصاویر گلوله‌هایی که زندان اسرای اوکراینی را هدف قرار داده بودند، اعلام کرد، رئیس‌ جمهور اوکراین و ایالات متحده مقصران این حمله هستند و می‌خواهند به افکار عمومی این باور را تحمیل کنند که روسیه پشت پرده این حمله قرار دارد. دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در توئیتر ضمن رد این اتهام نوشت: «نازی‌های اوکراین به طور مداوم در تلاش هستند تا از هر فرصتی برای مخدوش کردن چهره روسیه استفاده کنند. اما این تلاش‌ها بدون نتیجه است زیرا اگر آن‌ها کمی هوشمندتر بودند از موشک‌های امریکایی هیمارس که تنها واشنگتن در اختیار دارد، برای انجام این حمله استفاده نمی‌کردند.»
ساعتی بعد از این اظهارات و دعوت روسیه از سازمان ملل و صلیب سرخ، فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اعلام آمادگی برای اعزام کارشناسانی جهت بررسی جوانب این حمله به منطقه، تصریح کرد: «در رابطه با فاجعه اخیر در زندان اسرای اوکراینی، آماده اعزام گروهی از کارشناسان هستیم که بتوانند با رضایت طرفین تحقیق کنند.» پیش از دعوت روسیه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرده بود، به دنبال دسترسی به این مرکز بوده و پیشنهاد کمک به تخلیه مجروحان را داده است.
اتهام‌زنی به روسیه اقدام تازه کشورهای اروپایی نیست. پیش از این هم رئیس ‌جمهور فرانسه اعلام کرده بود که روسیه با عدم صادرات غذا به سایر کشورها، مسبب ایجاد بحران غذا در جهان شده است. در پاسخ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مقاله‌ای نوشته بود: «کشورهای اروپایی می‌گویند روسیه مسبب بحران غذا در جهان است اما مسأله اصلی تحریم‌های اروپا علیه مسکو است.»
به گزارش پایگاه خبری نشنال اینترست، استیون سایمون یکی از کارشناسان و کارمندان سابق وزارت خارجه امریکا در مقاله‌ای با اشاره به بحران میان روسیه و اوکراین نوشته است: «ادامه این بحران به نفع هیچ کدام از طرفین نیست و یکی از اصول دیپلماسی پیگیری منافع طرفین در فضایی به دور از تنش و درگیری است.» او در تحلیل خود از اوضاع میان مسکو و کی‌یف تأکید کرده است: «اکنون زمان آن فرا رسیده تا هر دو طرف را تشویق کنیم، پیش از آنکه تشدید تنش‌ها دیپلماسی را هر چه بیشتر از دسترس خارج کند، به بررسی احتمالات برای حصول یک راه حل سیاسی بپردازند و تا زمانی که امریکا و ناتو کمک نظامی به اوکراین را مشروط به تعامل سیاسی سازنده اوکراین و روسیه نکنند، فاقد اهرمی برای اقدام مؤثر در جهت حصول یک هدف باثبات خواهند بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/4/621658/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها