«ایران» از معاملات بازار سهام گزارش می‌‌دهد

حقوقی‌ها برنده این روزهای بازار سهام


گروه اقتصادی/ روند اصلاحی قیمت سهام که از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری شروع شده بود، دیروز نیز ادامه یافت تا بازار در این بازه زمانی بیش از 1110 هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داده باشد.
این کاهش ارزش هرچند که در یک فرایند نوسانی صورت پذیرفته و به معنای زیان قطعی سهامداران در بازار نیست؛ به دلیل طی یک روند فرسایشی دوماهه،  باعث کلافگی سهامداران خرد و کوتاه‌مدت شده است. از طرفی در همین بازه و با اصلاح ملایم و تدریجی شاخص‌های قیمتی در بازار؛ شاخص‌های بنیادی بتدریج در حال تقویت بوده و این موضوع باعث شده است برخی از کارشناسان از بروز حباب منفی در بازار خبر دهند؛ موقعیتی که به نظر می‌‌رسد سهامداران حقوقی در حال بهره‌برداری از آن هستند و این سهامداران با تکمیل سبد سهام خود، در صدد انتفاع از شرایط موجود در بازار برآمده‌اند. به هر طریق وجود EPS‌های بالا و کاهش نسبت‌های P/E در اکثر سهام فعال در بازار، منجر شده تا بازار این روزها در سطح ارزندگی قرار گیرد، از این رو کارشناسان از شروع قریب‌الوقوع روند صعودی در بازار خبر می‌دهند. 
فعالیت‌های معامله‌گران سهام بیشتر شد
در جریان معاملات دیروز، شاخص کل بورس 17 هزار و 354 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به سطح یک میلیون و 423 واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) نیز در این روز با کاهش 7 هزار و 241 واحدی روبه‌رو شد و در عدد 379 هزار و 975 واحد ایستاد. شاخص آیفکس (کل فرابورس) نیز 178 واحد کاهش یافت و در عدد 18 هزار و 703 واحد به کار خود پایان داد. در این روز از میان 520 نمادی که با کاهش قیمت روبه‌رو می‌‌شدند 152 نماد در پایین‌ترین بازه قیمتی مجاز روزانه به صف نشستند و در مقابل از 159 نمادی که افزایش قیمت داشتند فقط 25 نماد با صف خرید روبه‌رو شده بودند.
 با وجود این هر چند که معاملات دیروز بازار سهام با کاهش ارتفاع شاخص‌ها در اکثر نمادهای بازار همراه بود، اما آمار‌ها در این روز نشان می‌‌دهد که تنور معاملات نسبت به روزهای معاملاتی قبل از آن تا حدودی داغ‌تر شده و ارزش معاملات خرد با افزایش 19 درصدی به حدود 2800 میلیارد تومان رسیده است.
در این روز تعداد خریداران حقوقی نیز با افزایش 30 درصدی به 1600 نفر رسید و حقوقی‌ها حدود یک‌هزار میلیارد تومان سهام از بازار خریداری کردند که حدود 30 درصد نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش نشان می‌‌دهد.
در این روز حدود 1849 میلیارد تومان سهام از طرف حقیقی‌ها خریداری شد و حدود 2414 میلیارد تومان نیز از طرف این طیف از فعالان بازار سهام به فروش رسید که در مجموع منجر به خروج بیش از 500 میلیارد تومان پول حقیقی از جریان معاملات سهام شد.
در این روز حدود 60 میلیارد تومان از پول‌های حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت وارد شد و حدود 37 میلیارد تومان نیز به سایر صندوق‌های قابل معامله انتقال یافت.
در روز یکشنبه سه گروه فرآورده‌های نفتی با 95 میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با 76 میلیارد تومان و بانک‌ها با 44 میلیارد تومان بیشترین انتقال مالکیت حقیقی به حقوقی را به ثبت رساندند.
همچنین در نمادهای «شپدیس»، «سکرد» و «خبنیان» بیشترین خالص خرید حقیقی و در نمادهای «شبندر»، «شپنا» و «اسیاتک» بیشترین خالص خرید حقوقی به ثبت رسید. 
نسبت قیمت به درآمد بورس به حدود 6.5 رسیده است
با انتشار صورت‌های مالی اکثر شرکت‌های بازار و گزارش‌های خوبی که درخصوص عملکرد فصل بهار شرکت‌ها ارائه شد، بازار با افزایش قابل توجه ارزش ریالی سودهای شناسایی شده در بازار روبه‌رو شد که این موضوع نسبت قیمت به درآمد بورس، فرابورس و کل بازار سهام را با کاهش روبه‌رو کرد. به طوری که این نسبت برای بورس 6.5، برای فرابورس 9.26 و برای کل بازار به حدود 6.8 رسیده است که در هر سه مورد زیر میانگین 10 ساله و در ناحیه ارزندگی قرار دارد.
از نظر کارشناسان، این روند مدت زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و سرمایه‌گذاران بزودی به قیمت‌های کنونی سهام ارزنده در بازار واکنش نشان خواهند داد و بر این اساس بازار بزودی با یک روند صعودی روبه‌رو خواهد شد. 
دو تصمیم که سهام را جذاب‌تر کرد
در روزهای اخیر به اجرا درآمدن سامانه توثیق الکترونیک سهام (ستاره) که امکان وثیقه‌گذاری سهام را برای اخذ تسهیلات بانکی ایجاد کرد یکی از خبرهای تأثیرگذار بر بازار بود. این سامانه که به همت سازمان بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه قضائیه به مرحله اجرا رسیده است، می‌‌تواند با افزایش کاربرد سهام و عدم نیاز به نقد کردن دارایی‌ها برای سهامدارانی که نیاز به اخذ وام یا تسهیلات دارند، وزن سهام را بتدریج در سبد دارایی سرمایه‌گذاران خرد افزایش دهد و از این رو وجود چنین سامانه‌هایی می‌‌تواند به عنوان محرک تقاضا در درجه اول و کاهنده عرضه در درجه دوم عمل کند.
موضوع دیگری که در این روزها سرمایه‌گذاران در بازار سهام با آن روبه‌رو شده بودند، بحث افزایش نرخ بهره بین‌ بانکی بود. آمارها نشان می‌‌دهد که در طول ماه‌های گذشته نرخ بهره بین بانکی به صورت پیوسته در حال افزایش بوده و در پایان تیرماه به بیش از 21 درصد افزایش بوده است. این موضوع منجر شده تا سرمایه‌گذاران افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره سپرده‌ها را به عنوان رقیبی برای بازار سهام پیش‌بینی کنند که این موضوع در ادامه خروج از سهام را به همراه داشته است. این روند اما در تازه‌ترین نشست رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت و طبق توافقی که بین این دو نهاد تصمیم‌ساز صورت گرفت مقرر شد تا نرخ بهره بین بانکی از این رقم بالاتر نرود تا به این طریق بحث افزایش آتی نرخ سود سپرده‌ها نیز منتفی شود، از این رو بازهم بازدهی سهام نسبت به سایر بازارها به سطح جذاب خود بازگردد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/10/621673/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها