سازندگان «روز واقعه» با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند


فرهنگی/ همزمان با آغاز ماه محرم سازمان سینمایی برنامه‌هایی ویژه برای این ایام تدارک دیده است. علاوه بر نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند و برنامه‌های تحلیلی و گفتمانی و مناسبتی، نمایش رایگان 10 فیلم سینمایی با محوریت محرم و عاشورا جزو برنامه‌‎های این سازمان است. قرار است این آثار در دو مجموعه موزه سینما و بنیاد سینمایی فارابی به نمایش درآیند. شامگاه شنبه 8 مردادماه اولین شب این سلسله برنامه‌ها به نمایش فیلم «روز واقعه» اختصاص داشت و سازندگان این فیلم در دو مرکز با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند.
ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین
نمایش فیلم‌ها در بنیاد فارابی در قالب ویژه برنامه «سینما تکیه» از ساعت 17 تا 20 در سالن عباس کیارستمی برگزار می‌شود. پرده‌خوانی، تحلیل فیلمنامه و نشانه‌شناسی عاشورا در سینمای ایران، تجلیل از خالقان آثار و انتقال تجربه سازندگان فیلم‌ها از جمله بخش‌های این برنامه است. در اولین شب از این ویژه برنامه سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد که این بنیاد ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین را در دستور کار خود قرار داده است. او تأکید کرد که در بنیاد سینمایی فارابی از هر طرحی که نگاه ویژه و درست به موضوعات عاشورایی و اربعین حسینی داشته باشد، حمایت خاص خواهد شد. جوادی همچنین از تداوم این برنامه  طی سال خبر داد و گفت که این تکیه محفل ماهانه خواهد داشت.
سینمای ایران دارای تکیه شد
در اولین شب از این ویژه برنامه که به نمایش فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی اختصاص داشت از مرتضی شایسته یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم تجلیل شد. این تهیه کننده با تشریح دوران تولید فیلم «روز واقعه» و فیلمبرداری در بافق گفت: «در صحنه که گرد و غبار می‌شد بارها سعی کردیم که این صحنه را به تصویر بکشیم اما نمی‌شد تا اینکه به یکباره هوا تیره و تار شد و توانستیم این صحنه را تصویربرداری کنیم. باید بگویم که امدادهای غیبی و الهی پشت این فیلم بود، من این ادعا را دارم و دوستان هم با شهادت خود این حرف مرا صحه می‌گذارند.» فخرالدین صدیق شریف نیز با قدردانی از مرتضی شایسته گفت: «او حقیقتی را که در وجود حسین بن علی بود دید، «روز واقعه» واقعاً روز واقعه بود، فلسفه عاشورا ندیدن خود است. در عاشورا یاران امام خود را فراموش کردند. یاران امام از قالب تنگ تن بیرون آمدند و به حقیقت لایتناهی رسیدند.» علی رویین‌تن از دیگر سینماگران حاضر در این مراسم هم در سخنانی کوتاه گفت: «خوشحالم که سینمای ما دارای تکیه شده است، ما هم نذرهای خود را به این تکیه می‌آوریم.»
همراهی شهرام اسدی با علاقه‌مندان «روز واقعه» در موزه سینما
در موزه سینما این آثار رأس ساعت 20 و در فضای باز به نمایش درمی‌آید. شنبه شب موزه سینما میزبان شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه» بود و او همراه با شمار زیاد مخاطبانی که به باغ فردوس آمده بودند به تماشای کامل این فیلم نشست. این کارگردان با استقبال از نمایش این آثار در فضای باز و اشاره به تجربیات سینمای جهان در این حوزه، این رویداد را متناسب با فضای موزه سینما اعلام کرد. اسدی از استقبال مخاطبان در این نمایش ویژه با وجود نمایش هر ساله آن در تلویزیون اظهار شگفتی کرد. کارگردان «روز واقعه» پس از تماشای فیلم به گپ و گفت با مخاطبان پرداخت و به سؤالات آنها در باره مراحل ساخت فیلم پاسخ داد.«هیهات» به کارگردانی‌ هادی نائیجی- دانش اقباشاوی- روح الله حجازی و ‌هادی مقدم‌دوست یکشنبه 9 مرداد، «پرواز در شب» زنده یاد رسول ملاقلی‌پور دوشنبه 10 مرداد، «افق» زنده یاد ملاقلی‌پور سه‌شنبه 11 مرداد، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» داریوش یاری چهارشنبه 12 مرداد، «عصر روز دهم» مجتبی راعی پنجشنبه 13 مرداد، «ناسور» کیانوش دالوند جمعه 14 مردادماه، «من و زیبا» فریدون حسن‌پور شنبه 15 مرداد، «سینه سرخ» پرویز شیخ طادی یکشنبه 16 مرداد و «بال‌های سپید» مهدی و ناصر‌ هاشمی یکشنبه 16 مرداد در فارابی و موزه سینما به نمایش درمی‌آید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/23/621704/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها