پس از طرح درخواست از سوی چهره‌ها و مقامات کشور دوست صورت گرفت

پاسخ مثبت ایران به حل بحران سوخت در لبنان


گروه سیاسی/ بحران سوخت در لبنان در حالی همچنان به عنوان یکی از چالش‌های جدی این کشور ادامه دارد که شخصیت‌های سیاسی و حزبی این کشور و همچنین مقام ارشد دولت خواستار کمک ایران جهت حل این موضوع دامنه‌دار شده‌اند. اولین بار هفته گذشته سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی خواستار حل مشکل نفت لبنان از طریق واردات از ایران شد و اعلام کرد اگر دولت لبنان این مسأله را بپذیرد، حاضر است که از ایران سوخت وارد کند. سیدحسن نصرالله اما در ادامه با انتقاد از اینکه هیچ کسی در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد، دلیل این امر را ترس مقام‌های لبنانی از تحریم‌های امریکا علیه خانواده خود دانست. او در این باره افزود: «امروز ممکن است شرکت‌های روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.»
استقبال از پیشنهاد حزب‌الله
کمی پس از این انتقادات دبیرکل حزب‌الله بود که احزاب سیاسی لبنان نیز از این پیشنهاد استقبال کردند. وئام وهاب رئیس حزب توحید عربی لبنان به سخنان اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در ارتباط با واردات سوخت از ایران واکنش نشان داد. وی ضمن استقبال از پیشنهاد دبیرکل حزب‌الله لبنان، تأکید کرد: پیشنهاد سید حسن نصرالله درباره واردات سوخت از ایران، یک تحول مثبت است که باید در مرحله اجرایی قرار گیرد. وهاب همچنین گفت: «مخالفت با این پیشنهاد خیانت به مردم لبنان است.» 
پیش از این نیز جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار تأکید کرده بود که با وجود امضای قرارداد با مصر و اردن، تصمیم سیاسی امریکا مانع رسیدن برق و گاز به لبنان می‌‌شود. پس از طرح این موضوع از سوی سید حسن نصرالله، «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان نیز اعلام کرد که لبنان از کمک همه کشورهای دوست در جهان استقبال می‌کند.
استقبال ایران از درخواست دولت لبنان
احساس نیاز به حل بحران سوخت در لبنان با استفاده از کمک‌های ایران در حالی مطرح است که مقام‌های کشورمان بارها برای کمک به بیروت به عنوان یکی از کشورهای دوست و متحد اعلام آمادگی کرده‌اند. در جدیدترین موضعگیری، «محمدصادق فضلی» دستیار وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان انرژی در منطقه، برای کمک به مردم لبنان، در کنار آنها ایستاده است.» او با اعلام اینکه «تهران آمادگی دارد میزبان لبنانی‌ها برای گفت‌وگو درخصوص تأمین سوخت مورد نیاز مردم این کشور باشد،» تصریح کرد: «ما هرگز دوستان خود را در روزهای سخت تنها نخواهیم گذاشت.»
تلاش‌های ناکام
چالش انرژی در لبنان یکی از پیامدهای بحران گسترده اقتصادی و مالی در این کشور از حدود چهار سال پیش (2019) است که باعث سقوط پول ملی لبنان شد و وضعیت اقتصادی این کشور را متزلزل کرد. به دلیل سقوط ارزش پولی ملی و از بین رفتن ذخایر ارزی لبنان، این کشور قادر نیست سوخت مورد نیاز خود را خریداری کرده با سوبسید عرضه کند.
سال گذشته به دنبال عمیق‌تر شدن بحران سوخت در لبنان و تلاش‌های ناکام دولت وقت این کشور در تأمین سوخت مورد نیاز مردم، پیشنهاد واردات بنزین از ایران توسط حزب‌الله لبنان مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت تا تشدید روند این بحران، به تشدید تنش‌های اجتماعی و امنیتی در این کشور نینجامد. به این ترتیب پس از پیگیری و تلاش حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران، سال گذشته سه نفتکش حامل سوخت از ایران به سمت لبنان ارسال شد و حزب‌الله محموله‌های سوختی را از ایران در بندر بانیاس سوریه دریافت و به کشور لبنان منتقل کرد. در پی همین کمک نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اعلام آمادگی کرد که اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را دارد.
حرکت بزرگ
فروش سوخت ایران به لبنان حرکت بزرگ و مهمی بود که علاوه بر آورده اقتصادی برای کشورمان، توانست گره بزرگی از مشکلات اقتصادی متحد منطقه‌ای خود باز کند. این در حالی بود که در پی فرستادن این محموله‌های سوختی از سوی کشورمان به لبنان که با وجود تحریم‌های امریکا انجام شد، مقام‌های این کشور مدعی شدند گاز و برق مورد نیاز لبنان را از مصر و اردن خواهند فرستاد و بیروت نباید از ایران سوخت بخرد. اما انجام این دو خرید نیازمند عبور از خاک سوریه بود که با وجود تحریم‌های امریکا علیه سوریه عملاً امکان انجام چنین کاری وجود نداشت و در نتیجه این ایران بود که توانست در اوج بحران انرژی در لبنان و با وجود آنکه خود ذیل تحریم‌های اقتصادی امریکا قرار داشت، به کمک متحد منطقه‌ای‌اش بشتابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/5/621707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها