دیگه چه خبر؟


ماجرای قهرمان بازی در میانه بحران

 خبر اول اینکه، محسن منصوری استاندار تهران در توئیتی نوشت: «دو روز گذشته، وسط معرکه و بحران، چند مجموعه‌ نظارتی، تعدادی از مدیران استان را دعوت (بخوانید احضار کرده‌اند) و دنبال مقصر می گردند. مرحبا به این زمان شناسی! بگذارید این چند روز کارمان را بکنیم. وقت برای قهرمان بازی زیاد است.» گفتنی است از ابتدای بحران سیل در منطقه امامزاده داوود، همه دستگاه‌های کشور اعم از مجموعه‌های دولتی، استانداری، هلال احمر، نیروهای جهادی، بسیج، سپاه پاسداران، شهرداری و... شبانه روز مشغول خدمتگزاری برای کاهش آلام مردم سیلزده هستند.

استقبال علمای اهل سنت از انتخاب رایزن فرهنگی ایران در مصر

 خبر دیگر اینکه، داوود زرین‌پور به‌عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر انتخاب شد. وی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی واحد زاهدان و استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانش آموخته دکترای  زبان و ادبیات عربی، حافظ قرآن، نویسنده و مترجم است. زرین‌پور از جمله نخبگان جامعه اهل سنت ایران است که در سالهای اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه وحدت و تقریب مذاهب به عمل آورده است. پس از این انتصاب که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته، جمعی از علما و شخصیت‌های سیاسی جامعه اهل سنت ایران ضمن تبریک به زرین‌پور، از این انتخاب استقبال کرده و آن را رویکردی خلاقانه برای تعامل بهتر با دولت مصر برشمردند.

بندر راهبردی چابهار را به قطب ترانزیت تبدیل می‌کنیم

 شنیدیم که،  وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت بندر چابهار یک تأسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند. به گزارش فارس به نقل از وبگاه «اوت لوک ایندیا» «ساربادانا سونووال» در رابطه با این موضوع افزود: «ارتباط بندر چابهار در ایران با دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد.» این مقام ارشد دولت هند ادامه داد: «چشم‌انداز ما این است که بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهیم». وزیر بنادر و کشتیرانی هند با بیان اینکه این بندر یک تأسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند، گفت: «این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.»وی خاطرنشان کرد که این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود می‌بخشد و ابتکار مشترک را برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل فراملی منطقه‌ای ترویج می‌کند که نه تنها تجارت هند بلکه تجارت جهانی را تقویت می‌کند.

درگیری مرزی ایران و طالبان بدون تلفات

 با خبر شدیم که، فرماندار هیرمند روز گذشته با تأیید خبر وقوع درگیری مرزی بین نیروهای ایران و طالبان، گفت: این درگیری تلفاتی نداشت. میثم برازنده در گفت‌وگو با فارس در زاهدان اعلام کرد:  بین نیروهای  ایران و طالبان در منطقه شغالک شهرستان هیرمند درگیری شده است. فرماندار هیرمند در مورد علت این درگیری افزود: تجاوز مرزی از سوی طالبان  رخ داد که نیروهای ما پاسخ لازم را دادند و متقابلاً آنها هم پاسخ دادند اما تلفات جانی به دنبال نداشت. وی اضافه کرد: این درگیری مختصر بود و به اتمام رسید.
توضیحات معاون امنیتی وزیر کشور  
سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در توضیحی درباره اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای مرزبانی افغانستان و تیراندازی به نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی، اظهارکرد:  شنبه گذشته تعداد محدودی از نیروهای مرزبانی افغانستان در منطقه زهک بین میل ۵۶ و ۵۷ بدون رعایت حدود جغرافیایی و مرزی دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زنند و مرزبانی جمهوری اسلامی با مدیریت صحنه و جلوگیری از تشدید تنش‌ها، موضوع را مدیریت کرده و آن را خاتمه می‌دهد.وی با بیان اینکه متأسفانه روز یکشنبه در همان منطقه نیروهای مرزبانی افغانستان دست به اقدامات تحریک‌آمیز دیگری می‌زنند و به سمت نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی اقدام به تیراندازی می کنند، افزود: متقابلاً نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی پاسخ این تیراندازی را می‌دهند و در ساعت یک و نیم بعد از ظهر یعنی بعد از یک ساعت درگیری محدود این موضوع با مدیریت و تسلط مرزبانی جمهوری اسلامی ایران پایان می‌یابد.میر احمدی تأکید کرد: لازم است نیروهای مرزبانی افغانستان به حدود و جغرافیای مرزی توجیه شوند. بارها این امر به مقامات افغانستان گوشزد شده است تا این موضوع باعث نشود تنش‌های محدود خلاف میل و خواسته دو طرف صورت بگیرد.

حقابه ایران از رود هیرمند پرداخت می‌شود

 یک خبر دیگراینکه، به دنبال تأکید مقامات کشورمان بر لزوم پرداخت حقابه ایران، سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان اعلام کرد که این حقابه بر اساس توافقنامه میان دو کشور پرداخت خواهد شد. به گزارش رسانه‌های افغانستان، اختر محمد نصرت در این باره گفت: «مطابق با توافقنامه ۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ مترمکعب در یک ثانیه حقابه دارد و ما 4 مترمکعب نیز به دلیل حسن همجواری به این کشور پرداخت می‌کنیم و اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می‌شود.» نصرت تأکید کرد که چگونگی پرداخت آب در سال‌های غیرعادی نیز در توافقنامه میان دو کشور ذکر شده است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور ایران اخیراً وزرای امور خارجه و نیرو را مأمور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرده و گفته بود: دولت ایران در پیگیری حقوق ملت به‌هیچ‌ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

توصیه رسانه ای به «بایدن» درباره ایران و عربستان

 دست آخر اینکه، روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی به «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا توصیه کرده است که روی مذاکرات تهران و ریاض موج‌سواری کند. به گزارش فارس این رسانه امریکایی نوشته است: «گرچه افزایش بی‌اعتمادی عربستان سعودی به امریکا موجب تلاش آنها برای حل اختلافات با ایران شده اما واشنگتن همچنان باید از شرایط به نفع خود استفاده کند».این یادداشت با اشاره به اینکه پس از اتمام سفر منطقه‌ای بایدن به غرب آسیا دو رقیب اصلی منطقه همچنان در فکر آشتی هستند، افزوده است: «سعودی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که واشنگتن دیگر قابل اتکا نیست و اگر می‌خواهند مسائل امنیتی عمده آنها در ارتباط با ایران روی میز مذاکره قرار گیرد، باید خودشان این کار را انجام دهند. بعد از انتخابات ۲۰۲۰ امریکا، تشویق بایدن برای استفاده از دیپلماسی به‌جای زور در منطقه، این درک را منسجم‌تر کرد.»این یادداشت در نهایت به «بایدن» توصیه کرده است: «واشنگتن می‌تواند از طریق تقویت تعهدات امنیتی به عربستان سعودی، تهران را کنار بزند و در عین حال به ریاض تفهیم کند که امریکا در مقابل، افزایش همکاری در زمینه تولید انرژی و قیمت آن، دور ماندن از روسیه و چین و استقبال از هماهنگی‌های گسترده‌تر امنیتی در منطقه را از ریاض انتظار دارد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/5/621709/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها