کشتی فرنگی نوجوانان از پنجمی تا قهرمانی جهان؛ آزاد بدون سکو

زنگ خطر را جدی بگیریم


پریسا غفاری/ مسابقات کشتی فرنگی و آزاد نوجوانان جهان در سال ۲۰۲۲ در رم به پایان رسید. این اولین مسابقه جهانی سال ۲۰۲۲ بود که در غیاب روس‌های محروم برگزار شد و تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان از این فرصت استفاده کرده و قهرمان جهان شد اما تیم آزاد نوجوانان ایران باز هم نتوانست روی سکو برود. در دوره قبلی این رویداد که به میزبانی بوداپست مجارستان برگزار شد و هر دو تیم در جایگاه پنجمی ایستادند، در پایان محمد طلایی جای خود را به مجید ترکان داد و محسن سوریان نیز جای مسعود ‌هاشم‌زاده سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان را گرفت. حال اینکه تیم ملی کشتی فرنگی با هدایت محسن سوریان به رم رفت و توسط علی احمدی وف(۴۸ کیلوگرم) به مدال طلا، محمد غلامی (۵۱ کیلوگرم) و اهورا بویری (۶۵ کیلوگرم) به مدال نقره، پیام احمدی (۴۵ کیلوگرم)، سیدرضا آذرشب (۸۰ کیلوگرم)، حمیدرضا کشتکار (۹۲ کیلوگرم) و محمد جهانگیری (۱۱۰ کیلوگرم) به مدال برنز دست یافتند و با کسب ۱۳۵ امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کردند. اما در کشتی آزاد که روزهای ۷ تا ۹ مرداد برگزار شد، تیم ایران توسط ابراهیم الهی (۶۰ کیلوگرم) به مدال طلا، محمدرضا اسدی و رضا سلیمانیان در اوزان 51 و 80 کیلوگرم نقره، عرشیا حدادی (۴۸ کیلوگرم) و عرفان علیزاده (۹۲ کیلوگرم) هم برنزی شدند. بر این اساس تیم ایران صاحب 117 امتیاز شد تا بعد از تیم‌های امریکا، هند و جمهوری‌آذربایجان در جایگاه چهارم بایستد. امریکایی‌ها با 190 امتیاز و قاطعانه با اختلاف زیاد قهرمان شدند.
آزادکاران امریکایی با این درخشش نشان دادند که از غیبت روس‌ها بهترین بهره را برده‌اند. در واقع با پیشرفتی که آزادکاران امریکایی در ایتالیا به نمایش گذاشتند، از این به بعد کادر فنی تیم‌های ملی کشورمان نباید صرفاً به فکر مقابله فنی- فیزیکی برابر آزادکاران روسیه باشند؛ حالا کشتی‌آزاد امریکا نه تنها برای ما، حتی برای روسیه نیز در همه اوزان رقیبی سخت و خطرناک محسوب می‌شود. بنابراین در مقایسه با دوره گذشته تیم ملی کشتی فرنگی با ۵ پله صعود به عنوان قهرمانی رسید اما تیم کشتی آزاد با یک پله صعود، پنجمی سال گذشته‌اش را به چهارمی تبدیل کرد و باز هم در حسرت سکو ماند. البته آزادکاران نوجوان کشورمان تحت هدایت مجید ترکان در شرایطی مسابقات قهرمانی جهان را با ناکامی پشت سر گذاشتند که در مسابقات قهرمانی‌آسیا با 8 مدال طلا و یک نقره در بحرین اول شده بودند. شاید همین نتایج و عملکرد جهانی مسئولان فنی کشتی‌آزاد را مجاب کند که برای برطرف کردن ضعف‌ها و مشکلاتی که منجر به بروز چنین نتایجی در رده نوجوانان شده، دقیق‌تر کنکاش و بررسی انجام دهند. چرا که بی‌توجهی به رده‌های پایه در رده‌ بزرگسالان هم تأثیر منفی می‌گذارد و باخت به حریفان جهانی، تبدیل به عادت و تحمیل شکست‌های بیشتر می‌شود.
حالا با این آمار و ارقام آزادکاران باید دید راه سال گذشته ادامه می‌‌یابد و کادر فنی ایران دچار تغییرات می‌‌شود یا علیرضا دبیر،رئیس فدراسیون کشتی به مجید ترکان اعتماد و اهدافی جدید برای این رده‌های پایه خود ترسیم می‌‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7971/21/621759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها