تنور تنش چین- امریکا با سفر پلوسی داغ‌تر شد

التهاب در شرق آسیا


مهربانو رستگار/ نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا روز گذشته به همراه چند عضو کنگره به سنگاپور، به‌عنوان اولین مقصد تور آسیایی خود سفر کرد تا تنش‌ها در شرق آسیا که از چند هفته پیش با انتشار خبرهای سفر احتمالی او به تایوان بالا گرفته بود، به التهابی کم‌سابقه در منطقه تبدیل شود.
به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، دامنه تور پلوسی که ممکن است به تایوان هم کشیده شود، از چند هفته پیش مورد توجه رسانه‌ها بوده و باعث برافروختن چهره چین نیز شد. اما با آغاز سفر، روند حوادث به نقطه جوش رسیده است. بنا بر اعلام وزارت خارجه سنگاپور، پلوسی طی این سفر دو روزه، با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور دیدار می‌کند. بنا بر بیانیه‌های رسمی، پلوسی قرار است در کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیز به دیدار مقام‌های بلندپایه برود و درباره مسائل منطقه بویژه چین با آنها گفت‌و‌گو کند که خود این نیز باعث حساسیت پکن در ارتباط با این سفر شده است. با این حال بر اساس بیانیه دفتر پلوسی، اساس گفت‌و‌گوها میان رئیس مجلس نمایندگان و مقام‌های این کشورها «منافع مشترک»، بحران آب و هوایی، جهانِ پس از کرونا و.... خواهد بود. هر چند در این بیانیه نامی از کشور تایوان برده نشده است، اما حضور گریگوری میکس، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا و مارک تاکانو، رئیس کمیته کهنه‌سربازان این مجلس که سال گذشته رهبری هیأتی از قانونگذاران امریکا در سفر به تایوان را برعهده داشت در هیأت همراه پلوسی، بر احتمال سفر وی به تایوان افزوده است.
این در حالی است که پس از انتشار خبر احتمال سفر پلوسی به تایوان، چین صراحتاً مخالفت خود را ابراز و اعلام کرد. ارتش چین هم در اقدامی بی‌سابقه، با ورود به مسأله‌ای در حوزه دیپلماسی، امریکا را تهدید به اقدام نظامی در قبال چنین سفری کرد. در ادامه نیز رهبران دو کشور با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین طی این تماس از جو بایدن خواست دست از مداخله در سیاست پکن در رابطه با تایوان بردارد. در پی این واکنش‌های تند، دفتر پلوسی به سکوت خود ادامه داد تا سفر وی به تایوان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. این در حالی است که قانونگذاران هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان امریکا از سفر احتمالی پلوسی به تایوان حمایت کرده و او را به تأکید بر حمایت امریکا از این جزیره خودمختار تشویق کردند. در مقابل بنا بر گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده است، چین روز شنبه دست به مانور نظامی در سواحل خود در نزدیکی تایوان زد تا شدت خشم خود را از این سفر نشان بدهد و از همین رو طی آن راکت‌های 300 میلیمتری به تنگه تایوان شلیک کرد.

نگاه
​​​​​​​برخی تحلیلگران سیاسی اعتقاد دارند حمله روسیه به اوکراین، به چین جسارت بیشتری برای حمله احتمالی به تایوان داده است. آنها اعتقاد دارند عدم عقب‌نشینی امریکا از موضع خود در برابر تایوان می‌تواند به تشدید جنگ سرد میان چین و امریکا منجر شود. اما به‌دلیل آنکه رئیس‌جمهور چین درصدد حفظ روابط قوی کشورش با سایر کشورهای منطقه است، بعید به نظر می‌رسد به‌دنبال تشدید تنش با امریکا باشد. ضمن اینکه از آن سو نیز دولت بایدن تلاش می‌کند تنش‌ها با چین را در حد «رقابت» نگه داشته و نگذارد تبدیل به «مناقشه» شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7971/4/621767/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها