تفاهمنامه ساخت پتروپالایشگاه‌ «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» با حضور رئیس‌جمهور امضا شد

سرمایه‌گذاری داخلی 17 میلیارددلاری


گروه سیاسی/   روز گذشته با حضور رئیس جمهور، معاون اول، وزیر نفت و نمایندگان شرکت‌ها و بانک‌ها، تفاهمنامه تأمین مالی احداث دو پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران به امضا رسید. این دو پروژه کلان که به نوعی پیشران اقتصادی و صنعتی کشور هم محسوب می‌‌شوند، اهدافی چندگانه را دنبال می‌‌کنند؛ هم مانع آن می‌‌شوند که ایران در چند سال آتی بار دیگر به واردکننده بنزین تبدیل شود، هم از خام فروشی نفت جلوگیری می‌‌کنند و در کنار ایجاد اشتغال، منابع و نقدینگی بانک‌ها و مردم را به سمت تولید و صنعت سوق می‌‌دهند. به این ترتیب از هر طرف که به این پروژه‌ها نگاه شود، سود و منفعت است؛ منفعتی درازمدت و ملی که عواید حاصل آن نصیب اقتصاد ملی و نسل‌های آتی ایران خواهد شد. مطابق گزارش‌ها، میزان سرمایه‌گذاری در این دو پروژه نزدیک به 17 میلیارد دلار خواهد بود که از منابع داخلی تأمین می‌‌شود. امضای این تفاهمنامه درحالی است که ماه گذشته تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس جمهور به ارزش ۷ میلیارد دلار امضا شد.اسفندماه سال گذشته نیز، در مراسمی با حضور رئیس جمهور، ضمن ایجاد گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» عملیات سرمایه گذاری در 48 پروژه بزرگ صنعتی و معدنی در کشور آغاز شد که 200 هزار میلیارد تومان، حجم سرمایه گذاری تعریف شده در آنها بود. مجموع این طرح‌ها، چه طرح‌های پیشرانان پیشرفت ایران و چه دو پروژه پالایشگاهی اخیر، نشان دهنده خیز بزرگ ایران برای تکمیل راهبرد خنثی سازی تحریم‌ها و شکست بیش از پیش فشار حداکثری اعمال شده از سوی امریکا است. به عبارت دیگر، دولت سیزدهم با مبنا قراردادن اقتصاد مقاومتی، بدون وابستگی به خارج و تنها با هدایت و بسیج منابع و نقدینگی اقتصاد کشور، ریل‌های جدیدی برای توسعه و پیشرفت صنعتی ایران بنا نهاده است؛ مسیری که به تولید قدرت اقتصادی و ملی جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران منتهی می‌‌شود.
یک روز با برکت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در مراسم امضای تفاهمنامه مشارکت و تأمین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران، این روز را به یُمن امضای اسناد این تفاهمنامه، روزی بابرکت توصیف کرد. رئیس جمهور احداث مجتمع‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاهی را از نیازها و ضرورت‌های کشور عنوان کرد و افزود: تحقق اهداف کشور در زمینه رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری‌های کلان است و این تفاهمنامه‌ها از جمله اقدامات و زمینه‌سازی‌های مؤثر برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان در مسیر سازندگی و آبادانی کشور است. 
مصداق موفق هدایت نقدینگی
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امضای این تفاهمنامه گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: این تفاهمنامه همچنین گامی مؤثر در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر، تأمین نیازهای کشور به فرآورده‌های نفتی و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی جدید است. رئیس جمهور همچنین با اشاره به اتفاق‌ نظر کارشناسان اقتصادی بر این نکته که هدایت نقدینگی به سمت تولید، نگرانی‌ها را از رشد نقدینگی برطرف می‌کند، تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای که به امضا رسید، همچنین یکی از مصادیق موفق هدایت نقدینگی به سوی تولید است.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه پیگیری مجدانه رمز موفقیت کارهاست، اضافه کرد: گاهی ممکن است در مسیر اجرای یک پروژه بزرگ موانع کوچکی پیدا شود، اما این نباید باعث توقف یا حتی کندی کار شود. به هیچ وجه در مسیر اجرای چنین پروژه‌هایی موانع را به رسمیت نشناسید. 
آبادانی سواحل مکران
رئیس جمهور اجرای این پروژه‌ها را باعث آبادانی و پیشرفت برای بندرعباس و به ویژه سواحل مَکران دانست و گفت: اجرای این پروژه‌ها به عنوان طرح‌هایی علم‌پایه می‌تواند باعث ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید، به خصوص در صنایع پایین‌دستی صنعت نفت شود. آیت‌الله رئیسی همچنین با قدردانی از محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور، مسعود میرکاظمی؛ معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور، جواد اوجی؛ وزیر نفت و همه کسانی که برای آماده شدن بستر امضای این تفاهمنامه تلاش کرده‌اند، افزود: امروز وظیفه ما در عرصه رونق تولید، همان وظیفه‌ای است که رزمندگان ما در جبهه‌های دفاع مقدس برعهده داشتند. هر گامی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال، تیری در قلب دشمن و قدمی برای افزایش امید و اعتماد مردم به نظام است. 
مخبر: بالارفتن ارزش پول ملی
معاون اول رئیس جمهور نیز در این مراسم با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده برای پروژه‌های پیشران اقتصاد ملی گفت: هدایت نقدینگی به سمت تولید، بالا رفتن ارزش پول ملی، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی از جمله نتایجی است که با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصاد ملی محقق خواهد شد.محمد مخبر با اشاره به مشارکت مردم در اجرای این پروژه‌ها ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن این طرح‌ها مردم طعم شیرین این سرمایه‌گذاری را بچشند. 
مردم سهامدار این پروژه‌ها می‌‌شوند
معاون اول رئیس جمهور مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم را از ویژگی‌های پروژه‌های پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران برشمرد و افزود: مردم برای احداث این دو پروژه سرمایه‌گذاری و مشارکت جدی داشته‌اند و پس از اجرا می‌توانند سهامدار این طرح‌های بزرگ شوند. وی همچنین به روش تأمین مالی این دو پروژه اشاره و اظهار کرد: با روشی که برای تأمین مالی این پروژه‌ها در نظر گرفته شد، موانع از پیش رو برداشته و روند آغاز احداث این دو پروژه به میزان قابل توجهی تسریع شد.
 دیدار با نمایندگان خطه خراسان
رئیس جمهور روز گذشته در دیدار مجمع نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با نمایندگان ۳ استان بزرگ کشور، گفت: قطعاً هماهنگی، همکاری و همراهی نمایندگانی که دغدغه مردم و توسعه شهرستان‌های کشور را دارند با دولت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها مثمرثمر خواهد بود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان درباره بودجه و تخصیص اعتبارات به پروژه‌های استانی، ‌گفت: دولت بودجه ۱۴۰۱ را بر محور عدالت تنظیم کرده و سند مورد توجه ما در این زمینه آمایش سرزمینی بوده است.
رفع محرومیت، اولویت بودجه‌ای
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش دولت رفع محرومیت، جبران کاستی‌ها و توسعه مناطق کم‌برخوردار کشور است، افزود: در مصوبات سفرهای استانی ضمن توجه به این موارد، مسائل اولویت‌دار استان‌ها نیز مورد توجه دولت بوده و ناظر به اهمیت موضوع و پروژه‌های استانی تخصیص اعتبار صورت گرفته است. 
دولت مدافع حقوق معلمان
آیت‌الله رئیسی با اشاره به موضوع رتبه‌بندی معلمان، افزود: دولت مدافع حقوق معلمان بوده و با تأمین منابع، آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان مبتنی بر قانون مصوب مجلس تأیید، تصویب و برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شده و در اجرای آن تأخیری صورت نگرفته چرا که بنای دولت اجرای دقیق این قانون است.وی در ادامه با اشاره به موضوع تقویت نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های استان‌ها که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی دولت در این زمینه از جمله برای تولید ۳۵ هزار مگاوات برق آغاز شده و در شرف اجرااست. خوشبختانه زمستان سال گذشته و تابستان امسال با برنامه‌ریزی و مدیریت دولت، قطعی گاز و برق در شبکه خانگی نداشتیم و برای واحدهای صنعتی نیز برنامه‌ریزی شد.
 بار تورمی برخی از قوانین
رئیس جمهور تصریح کرد: سیاست و تلاش دولت، کنترل تورم و جلوگیری از اقدامات تورم‌زا بوده و در این زمینه حتی مواردی درخواست اصلاح قانون نیز به مجلس ارائه شد که اثر تورمی نداشته باشد، زیرا بعضی از موارد قانونی دارای بار تورمی است. همچنین ضروری است اصلاحات اقتصادی که با همکاری دولت و مجلس دنبال می‌شود نیز با تبیین از سوی نمایندگان همراه باشد.مسأله انتقال آب دریای عمان به استان‌های کم‌آب، مهار آب‌های مرزی و همچنین تأکید بر سهولت و تسریع در ارائه تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور به آنان اشاره کرد. آیت‌الله رئیسی در پایان گفت: حتماً همراهی و هم‌افزایی صادقانه دولت و مجلس به امیدآفرینی در جامعه که خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان است، منجر خواهد شد.

بــــرش
آیت الله رئیسی در دیدار اعضای ستاد مرکزی اربعین حسینی تأکید کرد
راهپیمایی اربعین، کانون جبهه مقاومت

​​​​​​​آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر دیروز در دیدار اعضای ستاد مرکزی اربعین حسینی، ضمن قدردانی و تشکر از اقدامات همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم، اربعین را ضامن بقای عاشورا و عاشورا را مظهر همه تحولات در عالم بشریت عنوان کرد و گفت: حرکت امام زین‌العابدین(ع) در بنیانگذاری حرکت اربعین باعث شد هدف قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شخصیت جامع ایشان برای بشریت تبیین و منشأ تحول برای همه انسان‌ها شود.رئیس جمهور راهپیمایی باشکوه اربعین را کانون جبهه مقاومت بین‌المللی در منطقه و جهان عنوان کرد و گفت: همه موظف به تلاش برای برگزاری منظم و به دور از هرگونه عیب و نقص این مراسم به عنوان حرکت عظیمی از سوی مسلمانان همه کشورها، هستیم.
 ضرورت برگزاری باشکوه اربعین
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کسانی که تحمل برگزاری یک سرود در میان اقشار مختلف مردم یا برگزاری جشن غدیر را ندارند، تلاش خواهند کرد که مراسم اربعین شکل نگیرد، افزود: بی‌تردید با لطف خدا و عنایت حضرت ابا عبدالله(ع) و همچنین عزم و اراده دلدادگان خاندان اهل بیت(ع) و تسهیل‌گری همه دستگاه‌ها، این مراسم هر چه باشکوه‌تر برگزار خواهد شد.
سفر ارزان اربعین
رئیس جمهور در ادامه تأمین حمل و نقل، اسکان، تغذیه و سلامت زائران حسینی را مورد تأکید قرار داد و گفت: سفر ارزان و دسترسی آسان به وسایل نقلیه در مراسم اربعین بسیار مهم است و این توقع از ما وجود دارد که چه در زمینه حمل و نقل و چه اسکان تلاش کنیم این سفر برای زائران پرهزینه نباشد.
 ضرورت مردمی نگه داشتن مراسم
آیت‌الله رئیسی  در ادامه گفت: قطعاً دولت و مسئولان وظیفه دارند شرایط را به بهترین وجه برای زائران حسینی فراهم آورند، اما مردمی نگه داشتن این مراسم و استفاده از ظرفیت مردم، هیئات و تشکل‌های مردمی در این زمینه بسیار مهم است. رئیس جمهور استفاده از تجربیات سنوات گذشته در پیش‌بینی و پیشگیری از برخی مشکلات به وجود آمده در برگزاری مراسم اربعین را مورد تأکید قرار داد و گفت: کار خوب صدا و سیما در راه‌اندازی رادیو محرم و رادیو اربعین باید توسعه یابد، به نحوی که ارتباط با زائران از این طریق برای انتقال پیام‌ها و هشدارهای بهداشتی در طول مراسم اربعین قطع نشود. آیت‌الله رئیسی افزود: قطعاً برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم هم آثار بسیار مثبتی برای کشور اسلامی خواهد داشت و هم دوستان انقلاب اسلامی را امیدوارتر و دشمنان را مأیوس خواهد کرد. 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7971/2/621851/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها