آسیب 300 میلیارد تومانی سیل به نخلداران 7 شهرستان جنوب کرمان

خرمای جنوب کرمان ترش و خشک شد


کرمان/  تا یک ماه پیش حال خوب نخلستان‌ها و خوشه‌های پر بار نخل‌ها، سال پر بار و پرمحصولی را برای کشاورزان کرمانی نوید می‌داد. اما درست در آستانه برداشت محصول و زمانی که نوبرانه‌های نخلستان‌ها هم وارد بازار می‌شد، ناگهان سیل تابستان همه پیش‌بینی‌ها را بر هم زد و امید کشاورزان کرمانی در سرشاخه‌های نخل‌ها، خشکید و دست نایافتنی شد.
 این رسم دیرینه بازی روزگار با کشاورزان است که وقتی آفت و بلا می‌آید همه با هم بر سر مزارع و باغ‌ها آوار می‌شود. سیل تابستان کار خودش را کرد اما باز هم جای امید بود که بخشی از محصول که از بلای سیل در امان مانده به بازار برسد. اما کار باقی مانده سیل برای آسیب زدن به نخلستان‌ها را آفت خشکیدگی خوشه خرما عهده دار شد؛ آفتی که اولین عارضه آن پایین آوردن کیفیت محصول و در نتیجه پایین آوردن قیمت آن است.هزینه تولید هر کیلو خرما بیش از ۲۰ هزار تومان است و این موضوع ارتباط مستقیمی با بسته‌بندی و کیفیت خرما نیز دارد که خرماداران با رعایت این ۲ اصل می‌توانند زمینه افزایش قیمت محصول خرما را فراهم کنند. قانون بازار و تعیین قیمت خرما وابسته به کیفیت خرماست و هر تغییری در کیفیت بر تعیین نرخ تأثیر می‌گذارد.
قیمت امروز خرما در بازار جنوب استان کرمان به ازای هر سه کیلوگرم خرمای کلوته (نوعی خرمای مرطوب و پرطرفدار) ۱۷ تا ۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم خرمای مضافتی از ۳۲ هزار تا ۳۵ هزار تومان و ضایعات خرما به ازای هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
استان کرمان با بیش از ۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت خرما و تولید افزون بر ۵۲۰ هزار تن محصول به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید خرمای کشور شناخته می‌شود که سهم شهرستان‌های جنوبی این استان ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت با ۲۲۰ هزار تُن محصول است.رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی سیلاب، طوفان، عارضه خشکیدگی‌ خوشه خرما و ترشیدگی این محصول به نخلداران هفت شهرستان جنوبی استان کرمان طی سال‌جاری خبر داد.
احمد احمدپور به ایرنا گفت: سیلاب، ترشیدگی و عارضه خشکیدگی‌ خوشه خرما بین ۲۰ تا ۷۰ درصد با میانگین ۴۰ درصد در سطح ۳۰ هزار هکتار از نخیلات این منطقه خسارت وارد کرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از کاهش ۴۰ درصدی تولید محصول خرمای این منطقه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق برآورد کارشناسان امسال پیش‌بینی تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن محصول خرما را از نخلستان‌های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان داشتیم ولی خسارت سیلاب و عارضه خشکیدگی و ترشیدگی سبب کاهش تولید محصول خرما شده است.وی افزود: طبق گزارش کارشناسان کشاورزی، امسال بیش از ۱۳۰ هزار تن تولید محصول خرما از نخلستان‌های منطقه جنوب استان کرمان پیش‌بینی می‌شود.احمدپور از ذخیره‌سازی بیش از ۷۰ درصد خرمای نخلستان‌های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در سردخانه‌ها خبر داد و تصریح کرد: در مجموع منطقه جنوب کرمان ۷۰ سردخانه مدرن و نیمه مدرن فعال دارد. با این شرایط  بازارهای صادراتی خرمای کرمان همچنان امیدبخش است.رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از صادرات بیش از ۵۰ درصد خرمای تولید هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: صادرات محصول خرمای جنوب کرمان به کشورهای روسیه، افغانستان، ارمنستان، چین و کشورهای اروپایی انجام می‌شود.
احمدپور در ادامه بزرگترین مشکل بازار محصول خرمای این منطقه را قیمت‌گذاری توسط دلالان عنوان کرد و راه حل پیشنهادی این مشکل را نفروختن محصول خرما با این قیمت خواند.وی با بیان اینکه بازار نوسانات زیادی دارد، تصریح کرد: قیمت خرما از ۱۵ هزار تومان در ارقام زودرس در اواخر خردادماه شامل رقم المهتری شروع شد و اینک ۳۵ هزار تومان برای یک کیلو خرمای مضافتی در حال فروش است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7991/11/624599/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها