نقش قدرتمند هنر در روند درمان


کوثر ذوالفقاری
مدیر گروه سلامت و هنر شبکه یوسرن

​​​​​​​امروزه سلامت به‌عنوان یک حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی تعریف می‌شود و نه صرفاً عدم بیماری یا ناتوانی. طبق این تعریف، بین ارتباط تأثیر هنر و جلوه‌های روانی اجتماعی و زیستی آن به طور خاص، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درگیر شدن با فعالیت‌های هنری، چه به‌عنوان ناظر تلاش‌های خلاقانه دیگران و چه به‌عنوان آغازگر راه خود، می‌تواند خلق‌وخو، عواطف و سایر حالات روان‌شناختی فرد را بهبود بخشد و همچنین در پارامترهای مهم فیزیولوژیکی تأثیر برجسته‌ای داشته باشد.
در دهه‌های گذشته، روانشناسان سلامت با احتیاط شروع به بررسی چگونگی استفاده از هنرهای گوناگون در روش‌های مختلف برای درمان آسیب‌های عاطفی، افزایش درک خود و دیگران، ایجاد ظرفیت برای خود بازتابی، کاهش علائم و تغییر رفتارها کرده‌اند. گسترش هنر در طیف گسترده‌ای از تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی وجود داشته است و در این راه شناخت روزافزون هنر که نقش مهمی در بهبود سلامت و رفاه افراد دارد، یک محرک کلیدی بوده است.
الگوهای هنری با توجه به فراگیر بودن بیان خلاق و همچنین سهولت اندازه‌گیری میزان تأثیرات روانی و فیزیولوژیکی که به طور پایدار سلامت را افزایش می‌دهند، حوزه مهمی برای بررسی سلامت عمومی است.
این ایده که کاربرد هنر می‌تواند سهمی قدرتمند در روند درمان داشته باشد در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف پذیرفته و در طول تاریخ ثبت شده است، مردم از تصاویر، داستان‌ها و سرودها به‌عنوان آیین‌های شفابخش استفاده کرده‌اند. بحث‌های فلسفی و حکایات زیادی در مورد فواید هنر و شفا وجود داشته است، در واقع اگرچه هنردرمانی چندین دهه است که به‌صورت بالینی مورد استفاده قرار گرفته و از سال 1991 به‌عنوان یک حرفه شناخته شده است اما نمود‌های تاریخی بسیاری دارد.
نمود و بیان هنری همگام با توسعه فرهنگی بشر رشد کرد و مدت‌هاست که نقش مهمی در نحوه آموزش، یادگیری، برقراری ارتباط و درمان ما داشته است. از زمانی که اجداد اولیه ما شروع به گفتن داستان برای درک جهان کردند، ما تکامل یافته‌ایم تا از این روایت درس بگیریم، چه از طریق رسانه‌های تصویری و چه از مسیر موسیقی و... هنر برای کمک به درک و انتقال مفاهیم و احساسات با استفاده از تمام حواس و ظرفیت ما برای همدلی مناسب است. در دهه‌های اخیر، ما به درک مزایای سلامتی ذاتی و فعالیت‌های هنری رسیده‌ایم. هنر می‌تواند به ما کمک کند تا از نظر عاطفی مسیر مبارزه با یک بیماری یا آسیب را طی کنیم و احساسات دشوار را در مواقع اضطراری و رویدادهای چالش برانگیز پردازش کنیم.
 خلق و لذت بردن از هنر به ارتقای سلامت کلی کمک می‌کند و می‌تواند عاملی محرک در بهبودی باشد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده است که گنجاندن هنر در ارائه مراقبت‌های بهداشتی از نتایج بالینی مثبت برای بیماران حمایت می‌کند و در عین حال سایر افراد دخیل در امر درمان، از جمله کادر درمان، خانواده بیمار و جامعه گسترده‌تر را نیز دربرمی‌گیرد.
تأثیرات هنر و هنردرمانی نه صرفاً در مرحله درمان که در سطح‌هایی همچون ارتقای سلامت، مدیریت شرایط سلامت و بیماری و پیشگیری از بیماری نیز دیده می‌شود. استفاده از رسانه‌های هنری در مراقبت‌های بهداشتی و در جوامع می‌تواند مزایای مختلفی برای پیامدهای سلامت داشته باشد. از آنها می‌توان برای برقراری ارتباط پیام‌های ارزشمند در میان فرهنگ‌های با شکاف‌های گوناگون استفاده کرد و به جوامع آسیب‌دیده کمک کرد تا خطرات بیماری‌ها یا رفتارهای خاص را درک کنند و راه‌هایی را برای جمعیت آسیب‌دیده برای پردازش و یادگیری از تجربیات فردی و جمعی خود به منظور بهبود رفاه فراهم کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7991/16/624620/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها