منابع آگاه از بررسی پیشنهادهای امریکا تا پایان هفته جاری خبر داده‌اند

نفت ایران، تمنای اروپا


گروه سیاسی/ چند روز پس از پاسخگویی امریکا به آخرین بسته پیشنهادی ایران که نسخه اصلاحی متن پیشنهادی اتحادیه اروپا بود، منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند که روند بررسی کارشناسی پیشنهادهای امریکا توسط تهران حداقل تا پایان هفته جاری ادامه دارد. همزمان با این روند «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به سرنوشت مذاکرات ابراز خوشبینی کرد و البته مدعی شده اکنون وظیفه ایران است که نسبت به این پیشنهادها واکنش نشان دهد. «بورل» در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی «کرونن سایتونگ» به حساسیت مذاکرات در این مرحله اشاره کرده و افزود: «ما به لحظه مهم رسیده‌ایم. این آخرین میلیمتر است.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین به اهمیت زمان برای حل این موضوع اشاره و تصریح کرد: «چند روز فرصت داریم، زیرا پس از پایان تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد».
امیدواری بورل به ورود نفت ایران به بازار اروپا
«بورل» در توضیح بیشتر یادآور شد: «طرفین قبلاً در مورد بخش بسیار مهم برای بازگشت به برجام توافق کرده‌اند ،اما مسائل باقی‌مانده می‌تواند توافق نهایی را از بین ببرد.» او این را هم افزود که «دستیابی به توافق در حال حاضر می‌تواند به نفع همه طرف‌های درگیر باشد، زیرا به ایران اجازه می‌دهد به بازار بین‌المللی نفت بازگردد و به عرضه کننده جدید برای اروپایی‌ها تبدیل شود.»
تازه‌ترین روند رایزنی‌ها با هدف حل و فصل اختلافات و رسیدن به توافق رفع تحریم‌ها پس از آن به جریان افتاده است که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در قامت هماهنگ‌کننده مذاکرات بعد از انجام مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و امریکا در وین که ماه گذشته صورت گرفت، متنی را به عنوان پیش‌نویس توافق به همه طرف‌های مذاکره ارائه داد و خواستار پاسخگویی آنها پیرامون این متن پیشنهادی شد. پس از آن، ایران با طرح اصلاحات و پیشنهادهایی روی این طرح، نظر اصلاحی خود را برای «بورل» فرستاد؛ متنی که به اعتقاد این مقام اروپایی و بیشتر طرف‌های مذاکره معقول و منطقی ارزیابی شد. ایران در این متن، خواسته‌های اصلی خود مبنی بر راستی‌آزمایی رفع مؤثر تحریم‌ها، موضوع تضمین امریکا درخصوص بقای توافق احتمالی و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را مورد پیگیری قرار داده و تأکید کرده که احیای برجام در گرو تحقق ملموس منافع اقتصادی ملت ایران است.  
تکذیب ادعای روزنامه جمهوری اسلامی
تلاش‌ها برای حل و فصل پرونده هسته‌ای در حالی شدت گرفته است که اخبار و حواشی آن با تفسیر و تعبیرهای خلاف واقعیت از سوی برخی رسانه‌های داخلی روبه‌رو شده است. تحلیل برخی جراید از آنچه به عنوان محتوای پاسخ امریکا به ایران صورت گرفته است، به روشنی فاصله میان اتفاقات وین را با آنچه در فضای خبری کشور پخش می‌‌شود، نشان می‌دهد. در همین ارتباط یک مقام آگاه دیپلماتیک در گفت‌وگو با ایرنا، محتوای منتشر شده در برخی رسانه‌ها از جمله متن منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی را رد و تأکید کرده است که این محتوا هیچ نسبتی با واقعیت پاسخ امریکا ندارد و مملو از داده‌های نادرست است. به گفته او، بسیاری از ادعاهای مطرح شده در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی، اساساً اکنون موضوع مذاکره و بحث نیستند. این منبع مطلع با بیان اینکه برخی طرف‌های خارجی در تلاش هستند تا از فضاسازی رسانه‌ای برای اعمال فشار به ایران بهره گیرند و روزانه ادعاها و داده‌های غلط متعددی در مورد محتوا و روند مذاکرات منتشر می کنند، تأکید کرد که در چنین شرایطی نباید به انتشار مطالبی دست زد که رسانه‌ای را به تریبون و پایگاه دشمن بدل می‌کند. 
نامه ۱۵ سازمان امریکایی به بایدن
همزمان با این تحولات، شماری از نهادها و سازمان‌های امریکایی در نامه‌ای خطاب به رئیس ‌جمهور این کشور از او خواستند تا از این فرصت تاریخی برای احیای برجام استفاده کند.
به گزارش ایسنا، پس از آنکه امریکا به‌طور رسمی پاسخ خود را به اظهار نظر ایران درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام در اختیار هماهنگ‌کننده مذاکرات وین قرار داد، ۱۵ سازمان امریکایی در نامه‌ای خطاب به «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا از تلاش‌های دولت او برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به مسیر خود تشکر کردند و از کاخ سفید خواستند تا از این فرصت تاریخی برای احیای این توافق در اسرع وقت استفاده کند. این سازمان‌ها در ادامه با تأکید بر اینکه خروج «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین امریکا از برجام یک سیاست شکست خورده است، افزودند: «مردم امریکا به صراحت مشخص کرده‌اند که دیپلماسی با ایران را ترجیح می‌دهند؛ راهبردی که نه تنها مورد پذیرش مردم است، بلکه می‌دانیم کارساز خواهد بود». سازمان پیروزی بدون جنگ، کامِن دریمز، جی استریت، مؤسسه کوئینسی و پزشکان برای مسئولیت اجتماعی ازجمله نهادهایی هستند که این نامه را امضا و روز چهارشنبه گذشته به کاخ سفید ارسال کردند. 
تکرار گزافه گویی های «لاپید» علیه توافق
درخواست نهادهای مدنی امریکایی از دولت برای توافق با ایران در حالی است که مقام‌های صهیونیستی برای ممانعت از این رویداد بر رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مسئولان امریکایی افزوده‌اند.  در همین ارتباط «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در یک کنفرانس خبری تلاش کرد عمده سخنان خود را معطوف به مخالفت با توافق هسته‌ای ایران بکند.
او با بیان اینکه ما مخالف توافق با ایران نیستیم اما مخالف توافق فعلی هستیم، مدعی شد:
« این توافق بد است و استانداردهای تعیین شده توسط خود جو بایدن رئیس جمهور امریکا را ندارد.» «لاپید» در ادامه ادعاهای خود افزود:«با تمام توان‌مان، علیه توافق خواهیم جنگید، بدون اینکه به روابط راهبردی به ایالات متحده آسیبی بزند. اسرائیل از بیش از یک سال پیش وارد نبرد دیپلماتیک چند جانبه برای ممانعت از امضای دوباره توافق هسته‌ای با ایران شده است.»
او سپس مدعی شد که به فرماندهان ارتش صهیونیستی و موساد توصیه‌های لازم برای آمادگی جهت مقابله با هر سناریویی داده شده است و آنها آماده حفظ امنیت این رژیم در مقابله با آنچه «تهدید ایران» می‌نامید هستند. لاپید در ادامه به شکل گستاخانه‌ای گفت که اگر گزینه تهدید واقعی حمله نظامی به ایران روی میز بود، می‌شد به توافق بهتری دست یافت. او بار دیگر تأکید کرد که در صورت امضای توافق هسته‌ای، رژیم صهیونیستی هیچ التزامی به آن ندارد. 
در این ارتباط، رسانه‌های عبری از جمله روزنامه «اورشلیم پست»گزارش داده‌اند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی افزایش نگرانی‌های خود نسبت به توافق رفع تحریم‌ها خواستار دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور امریکا برای اعلام موضعش است.   همچنین «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای گفت‌وگو درباره مذاکرات احیای توافق به امریکا سفر کرده است در سخنرانی خود در نشستی با اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن به اظهار نظر درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام پرداخت و مدعی شد: «ضروری است که توافق در حال شکل‌گیری میان ایران و امریکا بویژه در زمینه بندهای غروب بهبود یابد.» او در ادامه ادعا کرد که ایران در سال‌های اخیر به دانش، زیرساخت‌ها و توانایی‌هایی دست یافته است که بسیاری از آنها غیرقابل برگشت اند.

دیگه چه خبر؟
باقری در دیدار همتای قطری خود تأکید کرد
ارتقای همکاری‌های چندجانبه، گام دوم در سیاست همسایگی
​​​​​​​
علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان شنبه شب (پنجم شهریورماه) با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی ،معاون منطقه‌ای وزارت خارجه قطر و هیأت همراه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه موفق یک سال اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران به سیاست همسایگی تصریح کرد: گام دوم در سیاست همسایگی، ارتقای همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای است. باقری با تأکید بر شتابگیری روابط ممتاز ایران و قطر بویژه در یک‌سال اخیر، اظهار داشت: از نقش‌آفرینی مؤثر قطر در پیشبرد گام دوم سیاست همسایگی ایران و ارتقای همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای استقبال می‌‌کنیم.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اهتمام به موضوع فلسطین را وظیفه انسانی و اسلامی همه کشورهای منطقه برشمرد و تصریح کرد: پایداری هر ترتیبات منطقه‌ای در گرو استیفای حقوق ملت فلسطین است.
باقری با اشاره به تلاش‌های امریکا و رژیم صهیونیستی برای محو فلسطین از جغرافیای سیاسی منطقه و جهان گفت: فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ای است، از این رو هر ابتکاری که به حقوق ملت فلسطین بی‌توجه باشد، عامل بی‌ثباتی و مخل امنیت منطقه است. معاون وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی دو کشور، بر روابط رو به رشد دولت قطر و جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد تأکید کرد و دیدار و رایزنی مقامات وزارتخانه‌های خارجه دو کشور را زمینه‌ساز گسترش این روابط برشمرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7991/5/624646/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها