وزیر کشور از بهره‌برداری از فاز نخست طرح آبرسانی به همدان تا دوهفته دیگر خبر داد

جبران خسارت باغداران همدانی در صورت صرف نظر از حقابه


همدان- وزیر کشور در سفر روز پنجشنبه خود به همدان از بهره‌برداری فاز نخست طرح آبرسانی به همدان تا دوهفته دیگر خبر داد. احمد وحیدی همچنین از باغداران بالادست سد اکباتان خواست تا حقابه‌شان را وارد شبکه آب شرب کنند. او وعده داد خسارت‌های باغداران در صورت صرف نظر از حقابه چاه‌ها پرداخت می‌شود.
وزیر کشور در نشست اعضای شورای آب استان همدان با اشاره به اینکه شهر همدان با بحران آب مواجه است، تصریح کرد: اضافه شدن چاه‌های کشاورزی، حفر چند حلقه چاه در منطقه آق‌حصار و شناسایی عرصه‌های مختلف برای حفر چاه جدید، اقدامات خوبی برای گذر از این بحران است.وزیر کشور تأکید کرد: برای کاهش مشکلات مردم شهر، پیشنهاد شد تعداد چاه‌ها افزایش یابد، تعداد آب‌های بسته‌بندی قابل قبول باشد و اگر نیاز است تعداد تانکرهای آبرسانی بیشتر شود.وحیدی با اشاره به اینکه زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه نزدیک است، افزود: تا مهرماه و باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها باید مشکل آب همدان حل شود.
وی با اشاره به اینکه باغداران روستاهای بالادست سد اکباتان باید قانع شوند و منابع آبی را در اختیار شبکه آب آشامیدنی قرار دهند، تأکید کرد: تأمین آب آشامیدنی یک الزام است و ما نمی‌توانیم نسبت به تأمین آب آشامیدنی کوتاهی کنیم.
وزیر کشور ادامه داد: باید با تشویق و ارائه راهکارهای حمایتی، باغداران را مجاب کنیم و نگذاریم شرایط آب همدان از این سخت‌تر شود.
وی با اشاره به اینکه ما باید یک گام به جلو حرکت کنیم تا مشکلات برطرف شود، گفت: بر اساس بررسی‌های جهاد کشاورزی درختان گردو در شهریورماه نیاز آنچنانی به آب ندارند و روستاییان بالادست سد اکباتان نگران نباشند، سهمیه آب را در اختیار شبکه آبرسانی قرار دهند و اگر دچار خسارت هم شدند خسارت آنها پرداخت می‌شود.
وحیدی با تأکید بر اینکه خسارت احتمالی باغداران گردو را برعهده می‌گیریم، اظهار داشت: آب‌های بالادست سد اکباتان ۲۵۰ لیتر در ثانیه آب تأمین و کمک مناسبی در کاهش مشکلات دارد.وی با بیان اینکه کشت دوم محصولات کشاورزی در استان همدان ممنوع است، تصریح کرد: چاه‌های غیرمجاز در مناطق نزدیک خط آبرسانی، شناسایی و از ظرفیت آنها برای تأمین آب همدان استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه نذر آب برای مردم و کشاورزان تبیین شود، افزود: در آستانه اربعین حسینی هستیم و همه مردم باید با این نگاه، به حل مشکلات آب همدان کمک کنند و یکی از بخش‌های مهم تلویزیون باید به این حوزه اختصاص یابد.
پایداری نسبی آب همدان
استاندار همدان گفت: همراهی خوب مردم با صبر و حوصله و مشارکت کشاورزان استان با در اختیار گذاشتن چاه‌های آب کشاورزی موجب شد وضعیت باثباتی را در تأمین آب برقرار کنیم.
علیرضا قاسمی فرزاد افزود: با آغاز شرایط بحرانی آب در همدان، در کمتر از دو تا سه روز توانستیم وضعیت پایداری را در شهر ایجاد کنیم.وی با اشاره به اینکه برای جایگزینی ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب سد اکباتان چند گزینه در نظر داریم، افزود: حفر ۲۰ حلقه چاه جدید، اضافه شدن ۶۰ چاه کشاورزی دیگر به مدار، اتصال چاه‌های قبلی و اضافه شدن منابع آبی از بالادست سد از جمله راهکارهای جایگزینی آب سد اکباتان است.
استاندار همدان گفت: رضایت یکی از روستاهای بالادست سد اکباتان باقی مانده است که با اضافه شدن منابع آبی آن ۲۵۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آبرسانی شهر اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: روستاهای کم آب اطراف شهر نیز از طریق تانکر تأمین آب می‌شوند که ۳۷ تانکر آبرسانی به روستاهای شهرستان همدان در نظر گرفته شده است.
استاندار همدان افزود: این تانکرها از خروجی تصفیه خانه شهید بهشتی تغذیه و برای توزیع در بین مردم آبگیری می‌شوند.
قاسمی فرزاد گفت: همراهی خوب مردم و مشارکت کشاورزان با در اختیار گذاشتن چاه‌های آب کشاورزی موجب شد وضعیت باثباتی را در تأمین آب شرب برقرار کنیم.
وی افزود: گذر از بحران کم‌آبی این روزهای اخیر همدان ممکن نبود، مگر با همراهی، همدلی و همکاری مردم مهربان و نوع‌دوست استان به‌ویژه کشاورزانِ غیرتمند گنج‌تپه، بهار، انصارالامام(ره)، خالق وردی، ده‌پیاز، جورقان و کبودرآهنگ که از روزهای اولیه به وجود آمدنِ مشکل کم‌آبی تاکنون، همراه مردم همدان بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/16/625228/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها