مهم‌ترین اخبار سینما در هفته‌ای که گذشت

از خانه تکانی در مدیریت تا نوآوری در اکران


نیلوفر ساسانی/ مهم‌ترین چالش سینما پس از فروکش نسبی بحران کرونا، افت میزان مخاطب است. در روزهای پایانی هفته گذشته سازمان سینمایی طرح شناور کردن قیمت بلیت سینماها را مطرح کرد تا بخشی از این کمبود را جبران کند. علاوه بر این بحران، تنور حرف و حدیث‌ها در باره فعالیت‌های صنفی هم داغ بود و نحوه عملکرد هیأت مدیره خانه سینما و مدیر عامل با انتقاد جدی همراه شد تا اینکه بالاخره در روزهای پایانی هفته تکلیف هیأت مدیره جدید خانه سینما مشخص شد.
اکران‌ تازه‌ و راهکاری برای حل بحران مخاطب
کرونا در کنار تمام آسیب‌های جدی که به بخش‌های مختلف جامعه وارد آورد،آسیب هایی جدی به سینما زد. تعطیلی گاه و بی‌گاه سالن‌های سینما و عدم امنیت بازگشت سرمایه صاحبان فیلم‌ها را نسبت به اکران فیلم‌هایشان بدبین کرده بود و کسی حاضر نبود در شرایط کجدار و مریز فعالیت سینما فیلمش را روانه اکران کند. پس از فروکش نسبی این بحران تصور عمومی این بود که می‌توان با برنامه‌ریزی و چیدمان مناسب،حتی در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی مخاطب را به حضور در سالن‌های سینما ترغیب کرد. اکران همزمان چند فیلم با پتانسیل بالای جذب مخاطب اما نشان داد ، بحران مخاطب به صورت مستقیم به شرایط اقتصادی گره خورده و در نهایت افزایش اگرچه ناگزیر بلیت سینماها، نه به نفع مردم و نه به نفع سینما تمام شد. بر این اساس پس از آزمایش به نسبت موفق طرح شناور کردن قیمت بلیت سینما در سالن‌های حوزه هنری بالاخره شورای راهبردی اکران تصمیم گرفت به طور موقت برای سه ماه اجازه‌ فروش بلیت با قیمت شناور را به سینماها بدهد. در کنار این تصمیم، راهکار دیگری هم اتخاذ شد تا اسباب آشتی دوباره مردم با سینماها فراهم شود و به همین منظور برخی پخش‌کننده‌ها و سینماداران سراغ اکران فیلم‌های خارجی رفتند. فیلم هندی «خیزش غرش آتش» از جمله این آثار است که از نهم شهریورماه به چرخه اکران اضافه شد و در همین مدت با اقبال نسبی مخاطب روبه‌رو شده است. نمایش سه بعدی فیلم‌هایی چون «جنگ برای سیاره میمون‌ها»، «یک مکان ساکت 2»،‌ «گودزیلا»، «جاذبه» و... از جمله این آثار است که البته پیش از این اکران‌شان در سینماها آغاز شده بود. انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد همدانی و «بانک زده‌ها» آخرین حضور علی انصاریان در سینما به کارگردانی جواد اردکانی از دیگر فیلم‌های تازه اکران است که از چهارشنبه نهم شهریورماه به سینماها آمده‌‌اند. اکران بقیه آثار از جمله «ابلق» نرگس آبیار، «تی‌تی» آیدا پناهنده، «دوزیست» برزو نیک‌نژاد، «زالاوا» ارسلان امیری، «انفرادی» مسعود اطیابی و... همچنان ادامه دارد. در گروه سینمایی هنر و تجربه نیز «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان با حضور مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، نازنین فراهانی، سروش صحت و... تازه‌ترین فیلمی است که اکران آن از دوم شهریورماه آغاز شده است.
شروع دوران تازه در خانه سینما
انتقادها نسبت به فعالیت هیأت مدیره خانه سینما که در هفته گذشته به اوج رسید بالاخره با انتخابات شانزدهمین دوره هیأت‌ مدیره خانه سینما و معرفی اعضای جدید تا حدودی فروکش کرد. مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، عصر چهارشنبه برگزار شد و علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی با کسب بیشترین میزان رأی به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره خانه سینما معرفی شدند. همچنین جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. فاطمه زیوری، روح‌انگیز شمس و عبدالله اسکندری  به عنوان اعضای شورای صیانت برگزیده شدند. خانه سینما در آستانه این انتخابات روزهای پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت ،تا جایی که در فاصله کمتر از یک هفته تا برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیران خانه سینما، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما از سمت خود و عضویت در این هیأت مدیره استعفا کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/23/625261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها