حسن دادشکر:

تئاتر کودک شرایط خوبی ندارد


حسن دادشکر معتقد است در حال حاضر تئاتر کودک وضعیت مطلوبی ندارد در صورتی که یک ضرورت اجتماعی، تربیتی و بیان مسائل و مشکلات اقشار جامعه است. 
به گفته او«برای فراگیری تئاتر کودک باید از مدرسه شروع کرد. فعالیت‌هایی که درکشور ما از قدیم تا به امروز بوده بریده بریده و مقطعی بوده است. در یک مقطع فردی به تئاتر کودک علاقه‌مند بوده و آن را حمایت کرده است و در مقطع دیگر کسی به تئاتر کودک علاقه نداشته و از آن حمایت نکرده است. می‌توان گفت فعالیت تئاتر کودک سیستمی قابل دفاع نبوده که روند آن ادامه دار باشد. در نتیجه تماشاگر، کودک و نوجوانی که باید به تئاتر علاقه‌مند می‌شده کارها را به صورت پیوسته و ریشه‌ای ندیده و در نتیجه مخاطبان این حوزه تربیت نشده‌اند.»
این کارگردان و بازیگر درگفت‌و‌گو با خبرآنلاین، مجموع تصمیم‌گیری‌هایی را که برای فرهنگ صورت گرفته متناقض و بدون اندیشه خواند: «در حال حاضر تئاتر کودک شرایط و روند خوبی ندارد. تئاتر باید در فرهنگ و سبدخانوار خانواده‌ها قرار بگیرد، تئاتر باید از مدرسه شروع شود. یعنی از کودکی با تئاتر آشنا شوند و در مدرسه فعالیت‌های تئاتری صورت بگیرد تا آرام آرام این پدیده به شکل یک ضرورت اجتماعی خود را نشان بدهد. تئاتر به عنوان ضرورت اجتماعی، تربیتی و بیان مسائل و مشکلات اقشار جامعه است. حال چه به لحاظ تربیت روحی کودکان و نوجوانان چه به لحاظ آماده کردن، تئاتر برای اداره جامعه یک ضرورت است که متأسفانه روند ثابت و برنامه‌ریزی شده و رو به رشدی نداشتیم.»دادشکر که از پیشکسوتان تئاتر کودک است به ‌آفت تئاتر کودکان و نوجوانان اشاره کرد: «متأسفانه اغلب تئاترهای کودک به فرمولی رسیدند که ملغمه‌ای از رنگ، لباس و دکور و موسیقی است. این موارد جزو کاربردهای صحنه‌ای هستند ولی همه تئاتر نیستند. این عناصر باید درخدمت درام و مفاهیم انسانی تئاتر باشند.»
او معتقد است برای رشد تئاتر کودک باید ارگان‌های مختلف دست به دست هم دهند و هدف مشترکی را برای خود تعریف کنند: «حمایت از تئاتر کودک باید تبدیل به یک سیستم شود و دولت باید از آن حمایت کند. برای فارغ التحصیلان تئاتری باید فکری شود. باید تئاتر به پدیده فرهنگی کشور تبدیل شود و طبقات مختلف جامعه از آن بهره ببرند تا نسل‌های آینده مملکت تربیت شوند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/23/625264/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها