بالاگرفتن ناآرامی‌ها در بصره

شبه نظامیان وابسته به صدر همچنان به دنبال آشوب


حسین فاطمی/ اگرچه پس از سخنرانی سه‌شنبه هفته گذشته مقتدی صدر شاهد فروکش کردن درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد بودیم، اما به نظر می‌رسد که صدری‌ها کماکان به دنبال آشوب سیاسی، تنش، درگیری و دامن زدن به فضای دو قطبی در عراق هستند. در همین راستا رسانه‌های عراقی چهارشنبه شب اخباری در خصوص درگیری‌ مجدد نیروهای نظامی وابسته به جریان صدر (سرایا السلام) با عصائب اهل الحق در بصره منتشر کردند. سایت بغداد الیوم گزارش داد که در این درگیری‌ها دو فرمانده برجسته در سرایا السلام، وابسته به جریان صدر کشته شدند. تاکنون طبق آخرین آمار 4 نفر در درگیری‌های بصره کشته شده‌اند.
صدر و تلاش برای انحلال حشدالشعبی
در پی این درگیری‌ها سخنگوی مقتدی صدر در شبکه‌های اجتماعی به بهانه «پیشنهادهایی به فرمانده کل نیروهای مسلح برای افزایش اقتدار حکومت»، خواستار انحلال گروه‌های «مقاومت» و تغییر رئیس سازمان حشد الشعبی شد. در بیانیه رسمی صالح محمد العراقی، سخنگوی مقتدی صدر در شبکه‌های اجتماعی چنین آمده است: «برای حفاظت از اقتدار نهاد حکومت و پایان دادن به حضور شبه‌نظامیان در اماکن حساس پیشنهادهایی را با فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مطرح می‌کند.» در این بیانیه پیشنهاد اول تغییر «فالح الفیاض» از ریاست سازمان الحشدالشعبی است. چرا که از دید صدری‌ها فیاض شخصیتی حزبی و رئیس یک تشکل سیاسی است که شخصیتی قدرتمند و ذهنیتی نظامی ندارد. لذا وی شایسته این مقام نیست. پیشنهاد دوم العراقی به مصطفی الکاظمی صدور دستوری قاطع برای انحلال همه گروه‌های مسلح مدعی مقاومت است. پیشنهاد سوم ناظر به اخراج همه گروه‌های مسلح و بخصوص حشدالشعبی از منطقه خضراء و واگذاری امنیت آن به نیروهای امنیتی کشور است. العراقی در پیشنهاد چهارم خواستار دور کردن نیروهای حشد الشعبی از پاسگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی شد. اما این پایان کار صدری‌ها نبود. صالح محمد العراقی، سخنگوی مقتدی صدر طی توئیتی به قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق هشدار داد: «اگر شبه نظامیان وقیح خود را کنترل نکند، خود او نیز وقیح است.»
خویشتنداری چهارچوب هماهنگی و نیروهای مقاومت
پس از درگیری‌های بصره و توهین‌های جریان صدر، قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق گفت«نمی خواهد هیچ کس به اهانت‌هایی که متوجه او شده است، پاسخ بدهد.» وی در توئیتی با اشاره به اینکه محمد صدر نوشت: «من با چهره، دست و یا چشمم مهم نیستم بلکه آنچه مهم است دین خدا و مذهب امیرالمؤمنین است، گفت که برخی مترصد فرصت برای بحرانی کردن اوضاع هستند.» در ادامه دبیرکل جنبش عصائب اهل حق اعلام کرد که از این پس تا اطلاع ثانوی همه دفاتر عصائب بسته می‌شود. وی از نیروهای عصائب خواست به آتش کشیده شدن دفاتر توجهی نکنند.  نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون هم خواستار اجتناب از هرگونه اظهارات تنش‌زا و تلاش برای نزدیک شدن به کسانی که از ما فاصله گرفته‌اند، شد. نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، با انتشار بیانیه‌ای خطاب به رهبران نیروهای ملی عراق تأکید کرد که از دعوت به دینداری و عقلانیت و مسئولیت‌پذیری و حفظ آرامش و ثبات حمایت می‌کند.  به موازات اینها نماینده مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق طی حضور در مجلس عزاداری کشته شدگان درگیری‌های اخیر این کشور اعلام کرد که آیت‌الله العظمی سیستانی نسبت به آنچه رخ داده اندوهگین و متأسف است و این اقدامات را محکوم می‌کند. آنگونه که روسیا الیوم به نقل از خبرگزاری عراق گزارش داده است حسین النوری، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق طی حضور در مجلس عزاداری کشته شدگان ناآرامی‌های اخیر عراق، اندوه و تسلیت مرجع عالیقدر را به دلیل این امر انتقال کرد. النوری گفت: «ایشان از آنچه رخ داده، بسیار اندوهگین و متأسف است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/4/625289/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها