وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم یادبود رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

شخصیت انقلابی و علمی مرحوم حسینیان باید معرفی شود


گروه سیاسی/ مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نماینده ادوار مجلس، عصر پنجشنبه ۱۰ شهریور با حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
شاخصه علمی مرحوم حسینیان از زبان وزیر ارشاد
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از سخنرانان در این مراسم، گفت: تصویر این روحانی مجاهد در فضای عمومی جامعه بیشتر با مشی انقلابی و صراحت لهجه در موضوعات سیاسی و اجتماعی گره خورده و مهم‌ترین ویژگی ایشان، مطالعات علمی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز که روحیه انقلابی در کشور رو به گسترش است، افزود: نیاز به معرفی شخصیتی چون حجت‌الاسلام حسینیان بیش از پیش احساس می‌شود.
اسماعیلی ادامه داد: به‌عنوان یک معلم تاریخ و علوم سیاسی و پژوهشگر انقلاب اسلامی، آثار حجت‌الاسلام حسینیان بخصوص مجموعه پنج جلدی انقلاب اسلامی، واجد شرایط تاریخ‌نگاری دقیق، علمی و کامل است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مخاطب با مطالعه آثار حجت‌الاسلام حسینیان اطلاعات جامع و مطابق با روح انقلاب اسلامی را دریافت می‌کند. به همین خاطر می‌توان گفت ویژگی علمی شخصیت ایشان در سایه نام پرآوازه او در سیاست نادیده گرفته شده است.
پایمردی در مسیر آرمان‌های انقلاب
عضو شورای عالی انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که آثار ستودنی این روحانی مجاهد، چه کتاب‌های تاریخی و چه کتاب‌های مرتبط با مطالعات قرآن مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روحیات حجت‌الاسلام حسینیان گفت: عشق به امام(ره) از ویژگی‌های بارز شخصیتی حجت‌الاسلام حسینیان به شمار می‌رفت که این خصوصیات در همه فعالیت‌هایش موج می‌زد؛ چنانکه در گفت‌و‌گو با ایشان همواره حس عشق همه جانبه به امام(ره) به مخاطب منتقل می‌شد، شاید در کمتر کسی بتوان این میزان عشق و علاقه به ولایت و پایمردی در مسیر آرمان‌های انقلاب را پیدا کرد. اسماعیلی با یادآوری خاطراتی از رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: ایشان در مواجهه با پرسش‌های تاریخی، با بهره‌گیری از حافظه مثال‌زدنی خود، پاسخ‌هایی دقیق و کامل ارائه می‌داد. وی همچنین در پایان با اشاره به علاقه حجت‌الاسلام حسینیان به سید و سالار شهیدان، گفت: در سال‌های واپسین عمر، حال عمومی ایشان چندان مساعد نبود اما شرکت در راهپیمایی اربعین را ترک نمی‌کرد.
مبارزات مرحوم حسینیان
زنده‌یاد روح‌الله حسینیان از روحانیون مبارز و انقلابی بود که فعالیت‌های سیاسی خود را با سفرهای تبلیغی به شهرها و استان‌های دیگر آغاز کرد. او از طلاب مدرسه حقانی و مبارزین پیش از انقلاب اسلامی بود. روح‌الله حسینیان (متولد ۱۳۳۴ شهر شیراز)، قاضی و سیاستمدار و رئیس مؤسسه پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. وی همچنین نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. کتاب‌های «چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران»، «چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن» و «بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران» از نوشته‌های حسینیان است. عمر گرانبهای این روحانی خستگی‌ناپذیر و انقلابی در خدمت به آرمان‌های انقلاب اسلامی سپری شد. به اذعان بسیاری، حجت‌الاسلام حسینیان در موضع‌گیری و عمل، انقلابی بود. در سحرگاه چهارمین روز از شهریور ۱۳۹۹ آخرین برگ از زندگانی این تاریخ‌نگار و اسلام‌شناس ورق خورد و او پس از تحمل مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/5/625292/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها