گزارش «ایران» ازخدمت‌رسانی شبکه بانکی به زائران

فروش ارز اربعین تسهیل شد


گروه اقتصادی / بانک مرکزی و شبکه بانکی تمهیدات ویژه‌ای برای تأمین ارزمورد نیاز زائران اربعین اندشیده‌اند. درهمین خصوص بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به پنج بانک عامل برتسریع و تسهیل ارائه خدمات ارزی به زائران تأکید کرد.
بانک مرکزی دراین بخشنامه‌ به بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت و صادرات، تأکید کرد به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ارزی به زائران مراسم اربعین حسینی، درصورت بروز هرگونه اختلال احتمالی در سامانه‌های مربوطه، صرفاً پس از احراز هویت متقاضیان، نسبت به فروش ارز اقدام و متعاقباً، اطلاعات مربوط به فروش ارز را در سامانه ثبت کنند.
ساعت گشایش بازار ارز توافقی تغییر کرد
درهمین راستا، مدیر بازار متشکل ارزی نیزاز تغییر ساعت کاری این بازار برای فروش ارز اربعین خبرداد. امیرهامونی گفت:به منظور تسهیل در معاملات ارزی با نرخ توافقی بویژه درخصوص فروش ارز اربعین، از شنبه جلسات معاملاتی بازار متشکل ارز ایران یک ساعت زودتر آغاز می‌شود. وی افزود: دوره پیش‌گشایش بازار ارز از روز شنبه ۱۲ شهریور تا پایان شهریور از ساعت ۸:۳۰ آغاز شده و تا ساعت ۹ ادامه خواهد داشت. گشایش بازار و شروع مرحله حراج پیوسته، از ساعت ۹ صبح به جای ۱۰ صبح خواهد بود و تا ساعت ۱۸ هر روز ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، در سه ماه گذشته به صورت غیر‌رسمی نرخ‌ها اعلام می‌شد در این روز‌ها از وب‌سایت رسمی اعلام می‌شود که به صورت شفاف است و مردم براحتی می‌توانند از طریق مراجعه به وب‌سایت از نرخ‌ها مطلع شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: در این بازار متشکل ارزی کمترین حضور را بازار گردان و بانک مرکزی دارد و دامنه نوسان آن ۵ درصد است و صادر کنندگان ارز همچنین متقاضیان ارز دانشجویی و ارز اربعین می‌توانند از این بازار استفاده کنند.هامونی گفت: در این روزها با افزایش ۵۰ درصدی تقاضا روبه‌رو هستیم و ارز ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان کشف قیمت شده است.مدیرعامل بازار متشکل ارزی می‌گوید: شبکه توزیع را به گونه‌ای تنظیم کردیم که زائران در شهر مبدا ارز را دریافت کنند تا در نقاط مرزی مشکل ایجاد نشود.
فهرست فروشندگان ارز اربعین اعلام شد
مدیرعامل بازار متشکل ارزی همچنین فهرست مراکز فروش ارز اربعین (صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران و شعب منتخب بانک‌های عامل) برای فروش ارز اربعین را اعلام کرد.
وی اعلام کرد: زائرین امام حسین(ع) که در سامانه «سماح» نام‌نویسی کرده‌اند، می‌توانند بتدریج به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل، مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تا سقف مبلغ یک صد دلار یا یک صد و پنجاه هزار دینار عراق با نرخ مندرج در نماد توافقی بازار متشکل ارز ایران خریداری کنند.
براساس اطلاعات ارائه شده، متقاضیان خرید ارز؛ پس از ثبت‌نام در سامانه «سماح» یا همان سامانه سازمان حج و زیارت به نشانی samah.haj.ir می‌توانند جهت خرید ارز به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل تعیین‌شده مراجعه کنند.
شرایط فروش ارز به زائران
آنگونه که بازارمتشکل ارزی اعلام کرده است، هنگام خرید ارز بایستی خود زائر، شخصاً حضور داشته و ارز اربعین به هیچ فرد دیگر به عنوان نماینده زائر فروخته نمی‌شود.
همچنین متقاضی خرید ارز باید هنگام مراجعه به یکی از عاملان فروش ارز اربعین، سه مدرک متعلق به خود یعنی؛ اصل کارت ملی، کارت بانکی و شماره تلفن همراه (هر سه الزاماً به نام خود شخص زائر) را همراه داشته باشد، پس از تأیید صحت و انطباق مدارک سه‌گانه متقاضی از سوی مسئول فروش، ارز اربعین به متقاضی فروخته می‌شود.
فروش دلار یا دینار عراق بر حسب انتخاب مشتری و در صورت موجودی لحظه‌ای عاملان فروش در خصوص ارز درخواست شده، انجام خواهد شد.
فروش ارز اربعین از محل سرفصل زیارتی اربعین حسینی(ع) بوده و براساس اطلاعیه بانک مرکزی هیچ‌گونه محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال‌جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند. 
مطابق مصوبات مربوطه، دریافت ارز زیارتی اربعین، مشروط بر ورود به کشور عراق بوده و مانع از دریافت ارز تحت سایر سرفصل‌های قانونی مصارف خدماتی نیست.کارگزاران عضو بازار اعم از بانک‌ها و صرافی‌ها، تأمین ارز زیارتی اربعین را از طریق سامانه معاملاتی بازار متشکل ارز ایران و بر اساس معاملات فیمابین کارگزاران عضو بازار در نمادهای معاملاتی مزبور انجام می‌دهند.
درهمین راستا مدیرعامل بازار متشکل ارزی ایران ادامه داد: مطابق مصوبه بانک مرکزی، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به جای یک صد دلار نسبت به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار عراق به نرخ نماد توافقی به متقاضیان اقدام کنند.
هامونی با اشاره به اینکه نرخ برابری ارز اربعین براساس نماد توافقی تعیین می‌شود، ادامه داد: نرخ ارز توافقی، برای معاملات نقدی براساس سازوکار عرضه و تقاضا در ساعات معاملاتی بازار تعیین می‌شود و به معنی نرخ ترجیحی یا دارای تعابیر نظیر نرخ یارانه‌ای یا سوبسیددار نیست.
وی در خصوص نرخ توافقی در بازار متشکل ارز ایران اعلام کرد: بازار متشکل ارز ایران، یک بازار رسمی است که تحت نظارت بانک مرکزی به منظور کشف نرخ شفاف برای بازار نقدی ارزها، براساس نرخ تعادلی ارز (حاصل از سازوکار عرضه و تقاضا) راه‌اندازی شده و مرجعی رسمی، برای کشف نرخ ارز بر پایه نمادهای نرخ توافقی است.
وی در ادامه توصیه کرد: با توجه به پایش‌هایی که صورت می‌پذیرد، متقاضیانی که پس از ثبت‌نام در سامانه سماح، به هر دلیلی تصمیم به حضور در راهپیمایی اربعین ندارند، از اقدام به خرید ارز از این سرفصل خودداری کنند.
وی توصیه کرد به دلیل مدیریت هرچه بهتر خدمات‌رسانی شبکه بانکی و شبکه صرافی، زوار ارز مورد نیاز خود را در شهر مبدأ حرکت خود تهیه کنند و به خرید ارز را به مرزهای خروجی کشور منوط نکنند.
14 هزار زائر اربعین از بانک‌ها ارز سفر دریافت کرده‌اند
آمارها نشان می‌دهد که تا 10 شهریور 14 هزار زائر اربعین از۵ بانک تعیین شده ارز سفر دریافت کرده‌اند. به گزارش بانک ملی، حدود ۸۴ درصد از این تخصیص ارز توسط بانک ملی تأمین شده، ۱۰ درصد از طریق بانک تجارت، نزدیک به ۵ درصد در بانک صادرات و کمتر از یک درصد نیز در هر کدام از بانک‌های سپه و ملت تخصیص داده شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/7/625299/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها