اخبار


اعلام قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید در هفته آینده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در هفته آینده قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده را بر اساس قانون اعلام خواهیم کرد. به گزارش ایانا، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه طرح آبیاری در مانه و سملقان استان خراسان شمالی در جمع خبرنگاران، گفت: ان‌شاءالله در هفته آینده قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده را بر اساس قانون اعلام خواهیم کرد. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امیدواریم با کشاورزی قراردادی سال آینده بتوانیم در جهت تأمین و خودکفایی مورد نیاز در حوزه نان شرایط مطلوبی ایجاد کنیم. وی درباره خرید تضمینی دام نیز گفت: از زمان حضور هیأت دولت و درخواست دامداران و دستور رئیس جمهور خرید تضمینی دام شروع شده و بالاترین خرید دام که بالغ بر ۱۰ هزار رأس بوده در استان خراسان شمالی خریداری شده است. وی افزود: در هفته آینده کل مطالبات گندم و خرید دام را در این استان تسویه خواهیم کرد.


صادرات هر کیلو زعفران به قیمت 1300 دلار

مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی صندوق تخصصی زعفران تا سال آینده خبر داد.
حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: با راه‌اندازی این صندوق کشاورزی، تجار و صنایع تبدیلی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سود حاصل از تولید و صادرات به صورت منصفانه بین آنها تقسیم می‌شود.
وی در ادامه همچنین از جداسازی ترکیبات زعفران در غلظت‌های مختلف تا دو سال آینده خبر داد و افزود: این امر سبب می‌شود تا ارزش افزوده این محصول تا مقدار قابل توجهی افزایش یابد.
زینلی ادامه داد: زمانی که زعفران در مرحله فرآوری قرار می‌گیرد ارزش افزوده آن تا دوبرابر و در مرحله دارو تا ۱۶ برابر افزایش می‌یابد.
وی در ادامه گفت: طی دو سال، سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید حمایتی زعفران کرد و در سال گذشته به علت اینکه قیمت خریداری شده از قیمت توافقی اعلام شده از سوی دولت بیشتر بود، خرید توافقی صورت نگرفت.
زینلی بیان کرد: تا دو هفته آینده قیمت خرید توافقی زعفران مشخص و اعلام خواهد شد.
مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هر ساله در صادرات زعفران با رشد مواجه بودیم، تصریح کرد: بالاترین میزان صادرات این محصول در سال ۹۹ با رقم ۳۲۵ تن بوده است.
وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ به علت بروز خشکسالی میزان صادرات کاهش یافت اما ارزش افزوده حاصل صادرات این محصول در سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت.
زینلی توضیح داد: صادرات هر کیلوگرم زعفران در حوزه بین‌الملل در سال ۹۹ حدود ۶۰۰ دلار و سال گذشته ۱۳۰۰ دلار بوده است.


ممنوعیت واردات گندم توسط بخش خصوصی برداشته شد

بر اساس اعلام گمرک ایران، ممنوعیت ثبت سفارش واردات گندم توسط بخش خصوصی برداشته شد.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس نامه نرگس باقری زمردی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت به علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران، ممنوعیت ثبت سفارش واردات گندم توسط بخش خصوصی لغو شده است. در این بخشنامه علت آزاد شدن واردات گندم توسط بخش خصوصی مصوبه جلسه ۵۸ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بوده که بر اساس آن بخش خصوصی می‌تواند گندم معمولی و دوروم وارد کند.


صادرات دام تا دو هفته دیگر آغاز می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران از شروع صادرات دام به خارج از کشور ظرف یکی دو هفته آینده خبر داد و گفت: هر کیلوگرم گوشت صادراتی ما با دوبرابر قیمت جهانی به فروش خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس پاپی‌زاده، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر ایران درمورد اهمیت عشایر در خودکفایی تولید و اقتصاد کشور گفت: جامعه کوشا و پرتلاش عشایر با جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفر در 60 درصد از عرصه‌های طبیعی کشور حضور دارد و 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کند. وی افزود: برآوردها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری هر شهروند ایرانی در فعالیت‌های اقتصادی کشور که منجر به تولید می‌شود کم است و این نسبت در روستاها مقداری بیشتر است اما در مناطق عشایری تقریباً صددرصد جمعیت در بخش تولید فعالیت دارند و 95 درصد سرمایه و منابع انسانی آنها در بخش تولیدی کشور مستقر است. 
رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهارکرد: ما در مناطق شهری و روستایی از نظر دسترسی به زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و بهداشت حتی شاید از استانداردهای جهانی هم جلوتر باشیم اما در جامعه عشایری به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاده است. 
پاپی‌زاده با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم رویکرد جدیدی نسبت به جامعه عشایری شکل گرفته و تأکید شخص رئیس جمهور بر رسیدگی به مناطق محروم و عشایری است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی را در یک سال اخیر پایه‌گذاری کرده و آینده خوبی را در توسعه زیرساخت‌های عشایری می‌توان ترسیم کرد. 
وی اظهارکرد: کل اعتبارات ملی بخش راه عشایری با وسعت 66 هزار کیلومتر در بودجه سال 1400 (مربوط به دولت قبل) 23 میلیارد تومان بود و این بودجه باید بین 30 استان کشور هم تقسیم می‌شد اما با تغییر رویکردی که در دولت جدید اتفاق افتاده عدد 23 میلیارد تومان به بالای 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. رئیس سازمان امور عشایر ایران از آبرسانی به کانون‌های عشایری با شبکه‌های پایدار آب در این دولت سخن گفت و افزود: مجموعه اعتبارات آب از 350 میلیارد تومان به بالای 2500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که در مقایسه با بودجه سنوات گذشته یک جهش تاریخی را تجربه کرد. 
پاپی‌زاده خاطرنشان کرد: دولت از اردیبهشت امسال محاسبه قیمت کالاهای اساسی را بر مبنای نرخ ارز آزاد انجام داد که این، تأثیر خودش را بر تأمین نهاده‌های دامی گذاشت اما بخش تولید پای کار آمد و از این فضای پرتنش هم عبور کرد. 
وی با اشاره به خرید حمایتی دام عشایر توسط دولت سیزدهم گفت: خرید حمایتی 122 هزار دام عشایر در شرایط بحرانی کشور و صادرات دام از اقدامات خوبی بود که توسط این دولت انجام شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی از شروع صادرات دام به خارج از کشور ظرف یکی دو هفته آینده خبرداد و افزود: هر کیلوگرم گوشت صادراتی ما با دوبرابر قیمت جهانی به فروش خواهد رسید و با همین ارزآوری می‌توانیم دوبرابر گوشت صادراتی را وارد کشور کنیم و با فراوانی گوشت به کاهش قیمت آن در داخل کشور کمک کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/9/625303/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها