«ایران» در گفت‌وگو با فعالان حوزه، معرفی زاهدی وفا به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کرد

حمایت جامعه کارگری و کارفرمایی از گزینه پیشنهادی دولت


گروه اقتصادی /  آرام، متین و در سکوت خبری و بدون هیاهو پیش رفت، سه ماه پرالتهاب، سه ماهی که او با همان نگاه فراجناحی، همان نگاهی که رئیس جمهور این دولت آن را دنبال می‌کند، پیش رفت و موفق شد یکی از پرچالش‌ترین مسائل روز جامعه کشور را با همکاری دولت و همیاری مجلس حل کند. شاید اگر درشش ماهه اول امسال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرالتهاب‌ترین روزهایش را در این چند سال اخیر تجربه کرد، پر بیراه  نگفته‌ایم؛ از افزایش دستمزد کارگران و اعتراض کارفرماها تا همین اعتراض‌های مداوم کارگران بازنشسته‌ای که نسبت به وضع دستمزدشان در سال 1401، معترض بودند. بی‌تردید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراگیرترین وزارتخانه‌ای است که با همه اقشار مختلف جامعه درارتباط است، از این‌رو است که همواره خبرهایش در صدر اخبار قرار می‌گیرد. شاید اعتراض بازنشستگان صنوف مختلف نقطه جوش این اخبار در چند ماهه اخیر بود که سرانجام سرپرست این وزارتخانه با هماهنگی دولت توانست این مشکل را رفع کند و لبخند رضایت را برلبان بازنشستگان بنشاند.
شاید زمانی که حجت‌الله عبدالملکی براساس مصلحت و با هماهنگی دولت مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را واگذار کرد، هیچ کس فکر نمی‌کرد که محمدهادی زاهدی وفا بتواند در مدت  کوتاه سه ماهه با همان نیروهای سابق، این وزارتخانه  ملتهب را به آرامش برساند. آرامشی که منتقدان این دولت بر آن صحه گذاشته و به همین خاطر اقدامات او را مورد ستایش قرار می‌دهند.
مسأله حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اصلی‌ترین معضل این شش ماهه اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که حالا با تصویب افزایش حقوق آنها این مشکل حل شد و دستاورد کسی است که حالا باید در بهارستان و در مقابل دیدگان نمایندگان مردم، از خود برای گرفتن رأی اعتماد و نشستن بر صندلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفاع کند.
افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان، اجرایی کردن تولید مسکن برای کارگران و تأکید بر اصلاح دهک‌بندی اقتصادی جامعه با رویکردی نوین و از همه مهم‌تر همسو کردن برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سیاست‌های کلان اقتصادی دولت مردمی رئیسی، مهم‌ترین دستاوردهای زاهدی در سه ماهه اخیر در قامت یک سرپرست وزارتخانه‌ای بود که دیگر از آرامش در آن خبر نبود. او آمد، در سکوت و با رویکردی تعاملی، التهاب را از آن دور ساخت و به آرامش رساند. ایجاد شرکت‌های تعاونی در استان‌ها با رویکردعدالت محور، اجرای مراحل اولیه اصلاح فرایند تغییر در ترکیب‌بندی خانوارها، توسعه تعاونی با رویکرد دانش بنیان از دیگر اقدامات او در این سه ماهه اخیر بوده است.
حالا، محمدهادی زاهدی‌وفا به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دولت به مجلس معرفی شده است. در سوابق مدیریتی زاهدی‌وفا، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، نماینده وزارت اقتصاد در شوراها و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی تحقیقات و فناوری، شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و شورای عالی انرژی دیده می‌شود. زاهدی‌وفا همچنین سابقه عضویت در کارگروه ویژه نفت، شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی، ستاد تنظیم بازار، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی، کارگروه طرح تحول اقتصادی، شورای عالی تدوین برنامه پنجم، شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی، شورای آمایش سرزمین، شورای عالی آمار، کمیته ملی اهداف توسعه هزاره و کارگروه تدوین ضوابط حمایت از صادرات غیر نفتی را در کارنامه خود دارد. زاهدی‌وفا همچنین در دولت سیزدهم معاون اقتصادی معاونت اول ریاست جمهوری را برعهده داشت. از مسئولیت‌های علمی و پژوهشی زاهدی وفا می‌توان به استادیاری دانشگاه امام صادق(ع)، مدیر مسئولی دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی و سردبیری مطالعات امنیت اقتصادی اشاره کرد. به نظر می‌رسد سوابق، رویکرد تعاملی و عملگرا بودن او باعث شده که حالا نه تنها دولت بلکه نمایندگان مجلس را نیز مجاب کند که او در حال حاضر می‌تواند بهترین گزینه برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/13/625309/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها