مراسم رونمایی از کاپ جام جهانی به صحنه هرج و مرج تبدیل شد

نمایش«خیابانی»!


 حامد جیرودی/ مراسم رونمایی از کاپ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ایران در شرایطی برگزار شد که اتفاق‌هایی در آن رقم خورد که کسی انتظار رخ دادن آنها را نداشت. مراسمی که قرار بود قبلاً با حضور ایکر کاسیاس و کاکا، ستاره‌های اسپانیایی و برزیلی سابق رئال مادرید در جزیره کیش برگزار شود اما این اتفاق رخ نداد تا در نهایت سالن همایش‌های برج میلاد با هرج و مرج فراوان میزبان آن باشد و مراسم رونمایی به یک نمایش «خیابانی» تبدیل شود! کسانی که وارد سالن همایش‌های برج میلاد می‌‌شدند، در ابتدا تابلو فرش‌های منقش به چهره سرمربیان تیم‌های ملی در دوره‌های مختلف را می‌‌دیدند که از آنها در مجمع انتخاباتی ۱۰ اسفند ۹۹ رونمایی شده بود اما در این مراسم نیز به نمایش درآمد. مراسم قرار بود از ساعت ۱۴ پنجشنبه آغاز شود ولی بی نظمی موجود در سالن و دیر رسیدن میهمان‌ها آغاز مراسم را بیش از ۵۰  دقیقه به تأخیر انداخت. در حالی که مسئولان برگزاری، خبرنگاران و عکاسان را به طبقه دوم سالن همایش‌ها هدایت کرده بودند، پس از اعتراض به این کار، آنها را به طبقه اول انتقال دادند. در این بین کاپ جام جهانی توسط نمایندگان فیفا از چمدان بیرون آورده شد و در حالی که افرادی دور آن بودند تا دیده نشود، کاپ را درون محفظه‌ای شیشه‌ای قرار دادند و پارچه ترمه‌ای هم روی آن کشیدند تا زمان رونمایی فرا برسد. تصاویر زنده‌یاد ایرج دانایی‌فرد اولین گلزن ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین مقابل اسکاتلند، حمید استیلی گلزن ایران در جام جهانی 1998 فرانسه مقابل امریکا، یحیی گل‌محمدی زننده گل ایران برابر مکزیک در جام جهانی 2006 آلمان، رضا قوچان‌نژاد گلزن ایران در جام جهانی 2014 برزیل برابر بوسنی و هرزگوین، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی 2018 که پنالتی کریستیانو رونالدو را گرفت و مهدی طارمی ستاره فعلی تیم ملی کشورمان که گل صعود به جام جهانی 2022 را زد، در سالن خودنمایی می‌‌کرد. 
میهمان‌های ویژه
با این حال برنامه از حدود ساعت 15 و با قرائت قرآن کریم و سرود ملی کشورمان آغاز شد و جواد خیابانی که اجرای مراسم را برعهده داشت، روی سن و پشت تریبون رفت و صحبت‌های خود را آغاز کرد. علیرضا زاکانی (شهردار تهران)، مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران) و محمد پولادگر (معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان) و حسین اوجاقی (مدیر سازمان ورزش شهرداری تهران)، از مسئولان حاضر در مراسم بودند و آندره واشکوویچ، سارا گاندویی و کریس اکتلی، 3 نماینده فیفا هم در مراسم حضور داشتند. احمدرضا عابدزاده، حمید استیلی، محمد فنایی، علیرضا فغانی، خداداد عزیزی، حسین فرکی، مرتضی پورعلی گنجی، حسن روشن، حمید درخشان، علی اصغر مدیرروستا، سعید فتاحی، مصطفی آجورلو، ریکاردو ساپینتو، ژوزه مورایس، ضیا عربشاهی، بهتاش فریبا، نیما نکیسا، اکبر مالکی، مهدی امیرآبادی، نصرالله عبداللهی، ابراهیم قاسمپور، حسین فرکی، وحید امیری، حسین شمس، علیرضا امامی‌فر، داوود رفعتی، خداداد افشاریان، احسان اصولی، سیروس دین‌محمدی، عباس ‌هاشم‌پور، محمدرضا منصوری ، محمدرضا ابوالفضلی، محمود پازوکی، گلاره ناظمی، نیلوفر اردلان و فرشته کریمی از چهره‌های شاخص مراسم بودند. ضمن اینکه مهدی تاج و مهدی محمد نبی رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال پیش از شروع مراسم خوش و بش گرمی با دراگان اسکوچیچ و استیلی داشتند. 
پخش کلیپ بازی‌های ایران
در ادامه مراسم، خیابانی اطلاعاتی را درباره تاریخچه جام جهانی و حضور ایران در این مسابقات مطرح کرد و به معرفی تعدادی از بازیکنان ایران در تاریخ جام جهانی پرداخت و از حمیرا اسدی مسئول دپارتمان بین‌الملل فدراسیون خواست تا آنها را برای نمایندگان فیفا که خیابانی یکی از آنها را «سارا خانم» صدا می‌‌کرد، ترجمه کند. در ادامه کلیپ‌هایی با موضوع ایران و بازی‌های تیم ملی در مسابقات مختلف پخش شد و در حین نمایش تصاویر قرعه‌کشی جام جهانی با حضور علی دایی، حضار در سالن برای او دست زدند. ضمن اینکه روزبه نعمت اللهی هم با حضور روی سن ترانه‌ای در وصف ایران خواند. 
هشدار  خیابانی به اسکوچیچ
زاکانی شهردار تهران اولین سخنران این مراسم بود که صحبت‌هایی را درباره ورزش و فوتبال مطرح کرد و سپس خیابانی اعلام کرد که قرار است شهرداری تهران کمپ تیم ملی را تجهیز کند. در کنار سن یک نقاش مشغول کشیدن طرح کاپ جام جهانی بود. ضمن اینکه قرار است 8 فرش یادبود بافته شود و در جام جهانی به کاپیتان‌های رقیب ایران و سایر نفرات اهدا می‌شود. یکی از این فرش‌های نیمه کاره در کنار سن بود و خیابانی از زاکانی خواست یک نخ فرش را گره بزند و شهردار تهران پس از گره انداختن آن را کار سختی دانست. در ادامه خیابانی اعلام کرد امیدوار است جام جهانی این بار به ایران برسد که حاضران در سالن به این حرف او خندیدند. پولادگر در ادامه مراسم به صحبت پرداخت و  پس از آن خیابانی برای تشکر از اسکوچیچ از او به عنوان ناخدایی که کشتی تیم ملی را به ساحل آرامش رساند نام برد اما خطاب به او گفت: «ما مردمی خوش استقبال و کمی بد بدرقه هستیم» تا به این ترتیب برکناری احتمالی اسکوچیچ را به او هشدار داده باشد! خداداد عزیزی نفر دیگری بود که  برای سخنرانی آمد و سپس خیابانی از حاضران درخواست کرد برای همه درگذشتگان فوتبال ایران دست بزنند. تاج‌ هم در این مراسم گفت: «ما فوتبالی‌ها دنیا را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم؛ گروهی که در جام جهانی هستند و گروهی که در جام جهانی نیستند. در دوره قبل عملکرد خوبی در جام جهانی داشتیم. امیدوارم دفعه بعد که از جام جهانی صحبت می‌کنیم به عملکرد خوب ایران در قطر اشاره کنیم. موفقیت در جام جهانی کار دشواری است اما حتماً با حضور جوانان ما عملی است.» 
خیابانی همه را روی سن دعوت کرد
تا به اینجای مراسم تقریباً خوب برگزار شد تا اینکه نوبت به رونمایی از کاپ جام جهانی رسید. در این بین خیابانی از ابتدا از بازیکنان ایرانی که در جام جهانی بازی کرده‌اند و در سالن بودند دعوت کرد که روی سن بیایند و عکس بگیرند اما در ادامه یکی یکی نام همه را صدا کرد که بیایند. از حمید درخشان که خیابانی می‌‌گفت حقش بوده در جام جهانی بازی کند تا علیرضا امامی‌فر و علی اصغر مدیرروستا تا تعدادی از حاضران در سالن بگویند: «اصغر آقا بفرما.» خیابانی با این جمله به اوجاقی که «تیمت رو بردار و بیا!» او را برای عکس گرفتن فرا خواند و به فراز فاطمی می‌‌گفت «توعکس نگیری، چه کسی عکس بگیرد!» و بعد هم از خانم‌ها خواست تا بیایند و عکس بگیرند. در این بین، چهره‌های ناشناخته زیادی روی سن آمدند تا با جام عکس بگیرند تا تعداد حاضران روی سن به حدود صد نفر برسد! از پسربچه  10،11ساله‌ای که با شلوارک بود تا فردی که با جام سلفی می‌‌گرفت و افرادی دیگر که ژست‌های مختلفی می‌‌گرفتند! خیابانی که با دعوت‌های نابجا باعث به وجود آمدن  شلوغی عجیبی شد، خطاب به حاضران در سالن و خبرنگاران گفت: «می‌‌بینید که من هم عکس نگرفتم اما اشکال ندارد، بیایید در دل و ذهن‌مان فکر کنیم که عکس گرفتیم!» در پایان مراسم وقتی خبرنگاران در مصاحبه با خیابانی به او گفتند که دعوت‌های او به روی سن مراسم را به هم ریخت گفت: «شما دوست نداشتید با جام عکس بگیرید؟ اصلاً خاک بر سر من!»

رونمایی از کاپ توسط عابدزاده و چمران
خیابانی ابتدا اعلام کرد که طبق پروتکل‌های فیفا تنها 6 نفر باید روی سن حضور داشته باشند و برای همین از زاکانی، چمران، پولادگر، تاج، نبی و عابدزاده دعوت کرد تا برای رونمایی روی سن بیایند. پس از اینکه رونمایی توسط عابدزاده و چمران انجام شد و عکس‌هایی گرفتند، بقیه حاضران روی سن هم شروع به عکس گرفتن با کاپ کردند. 

​​​​​​​نماینده فیفا کاپ را برداشت و رفت
شلوغی و ازدحام روی سن با عصبانیت نماینده فیفا همراه شد. به حدی که او با انداختن یک پارچه ترمه روی جام اعلام کرد تا وقتی این محوطه خالی نشود اجازه عکس گرفتن به هیچ کس نخواهد داد. فضا به گونه‌ای پیش رفت که یکی از برنامه‌ریزان مراسم از حراست برج میلاد خواست وارد عمل شوند و نماینده فیفا به دلیل بی نظمی شدید روی کاپ را با پارچه پوشاند و با قرار دادنش در چمدان، آن را از سالن خارج کرد. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/20/625329/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها