رئیس جمهور در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، مطرح کرد

بیشترین پیشرفت علمی در صنایعی با بیشترین تحریم‌ها


گروه سیاسی/ آیت‌الله رئیسی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که پنجشنبه گذشته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های قدرت را علم و دانایی دانست و گفت: هر کشوری که به مدارج بالاتری از دانش در عرصه‌های مختلف دست یافته قدرتمندتر است و می‌تواند نقش‌آفرینی جدی‌تری در معادلات جهانی داشته باشد.
رئیس جمهور افزود: ما در جمهوری اسلامی دانشگاهی می‌خواهیم که ثمره و نتیجه آن ساخته شدن انسان عالم، دانشمند و موحد باشد که بتواند هم خودش و هم جامعه را نجات دهد؛ رسالت دانشگاه‌های ما تربیت انسان‌های موحدِ نجات‌یافته نجات‌بخش است.
بسترسازی برای عملی شدن پژوهش‌ها
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تفکر استکباری تا دیروز به‌دنبال غارت زمین و منابع ملت‌های دیگر بود و امروز به‌دنبال دست‌اندازی به استعدادهای انسانی و نخبگان ملت‌ها است، تولید علم را مسئولیت دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برشمرد و گفت: مؤثرترین روش قدردانی از دانشمندان و پدیدآوردندگان علوم و دانش‌های جدید ایجاد بستر عملی شدن یافته‌های آنان است. وی تلاش علمی و تحقیقاتی برای افزایش بهره‌وری در کشور را دیگر وظیفه مهم نهاد علم در کشور دانست و گفت: دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری در کشور اقداماتی را سامان داده که در حال اجرا هستند و اینجا از دانشگاه به‌عنوان اتاق فکر دولت می‌خواهم که تمام توان پژوهشی و تحقیقاتی خود را برای ارتقای بهره‌وری در کشور به کار گیرد و در این عرصه به دولت کمک کند.
ارتباط نظام‌مند دانشگاه و صنعت
رئیس جمهور ایجاد ارتباط نظام‌مند میان دانشگاه و عرصه‌های مختلف از جمله صنعت و بازار را از اولویت‌های کشور خواند و افزود: در سال‌های اخیر بیشترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر صنایع نظامی و هسته‌ای کشور ما تحمیل شده، اما بیشترین پیشرفت علمی کشور نیز در این دو عرصه است. این موضوع نشان می‌دهد که وقتی اراده وجود داشته باشد و ارتباط صحیحی بین بخش‌های مختلف صنعت و بازار با بخش علمی مرتبط برقرار شود، پیشرفت قابل دسترس است.
رئیس جمهور پیش از سخنرانی در این اجلاس در نشست دیگری با استادان و فن‌آوران دانشگاه صنعتی امیرکبیر که در حاشیه این اجلاس برگزار شد، تأکید کرد: به‌عنوان رئیس دولت مؤکداً به همه مسئولان دانشگاهی و علمی دولت تأکید کرده‌ام که دانشگاه‌ها باید اتاق فکر دولت باشند چرا که ارتقای بهره‌وری در کشور و بهبود روندها و فرایند‌ها در گرو انجام کارها بر مبنای علم است.
بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هواوفضا
رئیس جمهور همچنین در ادامه به بازدید کوتاه خود از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: با توضیحاتی که دست‌اندرکاران این نمایشگاه در جریان این بازدید ارائه کردند؛ بنده بسیار افسوس خوردم که چرا از این تلاش‌ها حمایت کافی به عمل نیامده تا تبدیل به محصول شوند. حیف است که چنین توانمندی‌هایی در کشور وجود داشته باشد اما به شایستگی مورد استفاده قرار نگیرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی، از کنار مشکلات عبور نمی‌کند، بلکه برای حل مشکل، به میدان آمده است، گفت: بنای ما حل مسائل است، نه دور زدن آنها؛ شما در دانشگاه‌ها توجه و تمرکز خود را روی کارهای علمی بگذارید و دولت نیز با تمام توان و قوت خود از فعالیت‌های شما حمایت خواهد کرد.
رئیس جمهور همچنین در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای دانشگاه امیرکبیر، با توضیحات مدیران دانشگاه و دست‌اندرکاران این نمایشگاه از آخرین اخبار و جزئیات فعالیت‌ها و دستاوردهای طرح‌های در دست مطالعه این مجموعه در عرصه هوافضا، از جمله طراحی هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره که به سرپرستی دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر و با همکاری مراکز علمی و دانش‌بنیان در حال انجام است، مطلع شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/2/625339/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها