«ایران» از چرایی جنگ روانی درخصوص ارائه آخرین جمع‌بندی تهران به هماهنگ کننده اروپا گزارش می‌دهد

پاسخ ایران، هیاهوی امریکا


 بامداد جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ امریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده اروپا خبر داد. ناصر کنعانی دراین باره اظهار داشت: پس از دریافت پاسخ امریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب(بامداد جمعه) به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. کنعانی اظهار داشت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است. ایسنا در این خصوص خبر داد در فرایند تهیه پاسخ اخیر ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مد نظر قرار داشته و در آن  به صراحت اعلام  شده است ایران آمادگی دارد تا در هفته پیش رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود با این برداشت که معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران تأمین شود.

​​​​​​​گروه سیاسی/ بامداد جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ امریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده اروپا خبر داد. ناصر کنعانی دراین باره اظهار داشت: پس از دریافت پاسخ امریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب(بامداد جمعه) به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. کنعانی اظهار داشت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است. ایسنا در این خصوص خبر داد در فرایند تهیه پاسخ اخیر ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مد نظر قرار داشته است و در آن  به صراحت اعلام  شده است ایران آمادگی دارد تا در هفته پیش رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود با این برداشت که معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران تأمین شود.
موج‌سازی امریکایی‌ها
ساعاتی پس از ارائه پاسخ ایران بود که واشنگتن موضعی عجیب و سریع اتخاذ کرد که نشان از یک عملیات رسانه‌ای برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات از طریق دیپلماسی عمومی دارد. بر اساس گزارش العالم، «وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود.
به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود.» پیش از این نیز، یک مقام ارشد دولت بایدن که نامی از وی برده نشد، به برخی خبرنگاران امریکایی گفته بود: «در حال بررسی پاسخ ایران هستیم اما پاسخ‌ها امیدوارکننده نیستند.» همزمان با این خط خبری رسانه‌های غربی و وابسته به رژیم صهیونیستی پروژه تخریب ایران را با موج سازی منفی علیه پاسخ ایران به کار گرفتند. نشریه واشنگتن پست در گزارشی ادعا کرد: چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ایران روز پنجشنبه یک گام به عقب برگشت، زیرا دولت بایدن اعلام کرد که آخرین پیشنهادهای تهران «سازنده» نبوده است.
لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال امریکا نیز در توئیتی توپ تأخیر در حصول توافق نهایی را در زمین ایران انداخت و نوشت که پس از پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران، دورنمای جمع‌بندی مذاکرات در هفته آینده به نابودی کشیده شد.
انتخابات امریکا مانع تصمیم سیاسی بایدن
پولیتیکو در مطلبی به صورت تلویحی اعلام کرد که این بازی امریکا به دلیل ضعف بایدن در شرایط انتخاباتی امریکاست. این رسانه امریکایی نوشت: «توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالاً باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میاندوره‌ای کنگره (17 آبان)، بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند.» این واکنش‌های زودهنگام درحالی که هنوز بررسی نظرات تهران در امریکا آغاز نشده بود بار دیگر گمانه‌زنی‌ها برای جنگ روانی و یک بازی رسانه‌ای تکراری را قوت بخشید. بخصوص آنکه برخی مقامات غربی نسبت به حصول توافق ابراز خوشبینی کرده‌اند.
در شرایطی که منابع امریکایی ساز مخالف را علیه توافق هسته‌ای کوک کرده‌اند اما برخی کشورهای اروپایی ارزیابی مثبتی از روند مذاکرات دارند. سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (سپتامبر) را برعهده دارد، گفته است: به نظر می‌‌رسد اراده سیاسی برای احیای برجام وجود دارد. نیکولاس دو ریوایر سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس نشانه‌هایی که داریم دستیابی به توافق چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز، روز پنجشنبه در یک سخنرانی برای سفرای فرانسه گفته بود: امیدوارم که در چند روز آینده برجام به نتیجه برسد.
فارسی زبانان امریکایی!
با وجود منطق قابل دفاع کشورمان که تاکنون توانسته مذاکرات را بخوبی به پیش ببرد و امتیازات قابل توجهی را در متن پیش‌نویس کنونی بگنجاند اما یک جریان سیاسی خاص تلاش دارد تا در فضای مجازی و رسانه‌ای، پازل سناریوی مقصرنمایی ایران توسط امریکا را تکمیل نمایند. به نظر می‌رسد این اتفاق برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایرانیان، عقب‌نشینی تهران از خواسته‌های قانونی درخصوص رفع تحریم و همچنین وقت خریدن برای بایدن که نگران انتخابات امریکاست طراحی شده باشد.
علی واعظ مسئول میز ایران در گروه امریکایی بحران که چند وقتی است در صفحات اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب با حمله به ایران و دفاع از منافع امریکا نیز دیده می‌‍‌شود از جمله همین افراد است. این فارسی زبان امریکایی در توئیتی نوشت: «متأسفانه با پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا امسال هم از دست رفت.» این کارشناس امریکایی تلاش دارد تا با خیال منافع کوتاه مدت فروش نفت ایران به غرب، خواسته‌های حیاتی تهران برای پایدار ماندن رفع تحریم و همچنین دریافت تضمین از عضو خاطی توافق برجام را کم اهمیت جلوه دهد. از زاویه‌ای دیگر می‌توان گفت این موضعگیری بیشتر نگرانی برای اروپایی‌ها در زمستان سرد امسال است و غربی‌ها تلاش دارند از نیروهای خود برای تأثیرگذاری بر روند گفت‌وگوها به نفع منافع خود استفاده نمایند.
غرب نگران زمستان سرد
در صورتی که غرب نگران زمستان خود است باید شرکای امریکایی خود را از چشم‌پوشی به خواسته‌های کلیدی کشورمان جهت حصول توافق منصرف نماید. ایران برخلاف تحریم‌های ایالات متحده اکنون نیز نفت خود را می‌فروشد و ارز حاصل از این صادرات را به کشور می‌آورد. بنابراین، این طرف‌های غربی هستند که در میانه بحران اوکراین، افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی و تبعات منفی این اتفاقات به مرحله‌ای رسیده اند که نیازمند ورود بیشتر انرژی ایران به بازار جهانی هستند.
سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه در واکنش به برخی تحلیل‌ها در مورد جواب اخیر ایران به امریکا از جمله این تحلیل غلط درخصوص از دست رفتن فرصت صادرات نفت ایران به اروپا نوشت: «چرا وقتی هنوز امریکا جواب ایران را نداده حکم از دست رفتن فرصت صادرات نفت به اروپا صادر می‌شود؟ چرا وقتی سخنگوی NSA امریکا (آژانس امنیت ملی امریکا) می‌گوید رئیس‌ جمهور فقط در چهارچوب امنیت ملی امریکا  پاسخ می‌دهد، ایران در پاسخش امنیت ملی خود را نادیده بگیرد؟ چرا وقتی اروپا به بهانه تحریم داروی کودکان ما را نمی‌دهد، نگران زمستانش باشیم؟»
گفتنی است نیویورک تایمز روز گذشته درخصوص منافع توافق احتمالی برای اروپا نوشت: «برخی بر این باورند که ایران توانایی صادر کردن بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز را دارد و در صورت معافیت‌های سریع پس از توافق، با عرضه نفت ایران بازار کمی آرامش به خود خواهد دید.»
توافق سازنده چیست؟
امریکایی‌ها درحالی از کلمه مبهم «غیرسازنده» برای پاسخ ایران استفاده کرده‌اند که ایران همواره با یک منطق مشخص به دنبال توافق بوده و هیچ خواسته جدیدی را روی میز نگذاشته است. ایران از ابتدای مذاکرات صراحتاً اعلام داشته است که تنها توافقی را به رسمیت می‌شناسد که رفع مؤثر و پایدار تحریم‌ها به صورتی که انتفاع اقتصادی کشورمان تأمین شود و ادعاهای سیاسی آژانس به پایان برسد را در راستای منافع خود می‌داند؛ در غیر این صورت رژیم امریکا نخواهد توانست از عضویت مجدد توافق بیرون بیاید. این شروط همیشگی و دائمی تهران از آن جهت مطرح شده است که منافع اقتصادی حاصل از رفع تحریم‌ها به ایران برسد و ادعاهای آژانس به عنوان استخوانی لای زخم نتواند به اهرمی برای بدعهدی مجدد طرف مقابل تبدیل گردد.
در همین خصوص مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان در توئیتی به «پاسخ سازنده» از نظر امریکایی‌ها طعنه زد. محمد مرندی نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای امریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط امریکا است. سازنده برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت‌دار است. اگر امریکا تصمیم درست را بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.» حالا باید دید پاسخ رسمی امریکایی‌ها به خواسته‌های تهران فارغ از هیاهوهای رسانه‌ای چه خواهد بود و مقامات کاخ سفید تا چه زمانی بر مسیر ناتوانی در تصمیم‌گیری سیاسی و بی ارادگی برای حصول توافق می‌مانند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/1/625344/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها