خلیل عواوده، اسیر فلسطینی پس از حدود 6 ماه اعتصاب غذا ، مقامات رژیم صهیونیستی را مجبور به امضای رسمی حکم آزادی‌اش کرد

جنگ 172روزه


زهره صفاری/ خلیل عواوده، اسیر فلسطینی که در اعتراض به شرایط بلاتکلیفش در بازداشتگاه رژیم صهیونیستی 172 روز اعتصاب غذا کرده بود، پس از یک‌بار عهدشکنی اشغالگران در موضوع آزادی‌اش، با گرفتن تعهدی کتبی برای آزادی در 2 اکتبر، اعتصابش را شکست و تحت درمان قرار گرفت.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، این خبر که در رسانه‌ها به «پیروزی اراده‌ها» تعبیر شده است، در حالی انتشار یافت که همزمان کمیته عالی اسرای فلسطینی از آغاز مرحله اول اعتصاب غذای بیش از هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر داده است؛ اتفاقی که به نوشته العالم، نهادهای امنیتی این رژیم را از احتمال وقوع انتفاضه‌ای بزرگ در زندان‌ها نگران کرده است.
خلیل عواوده 40 ساله که به اتهام عضویت در جنبش جهاد اسلامی از دسامبر 2021 در بازداشت اداری یا به تعبیر بهتر بازداشتی بی‌دلیل، بدون محاکمه و تاریخ به سر می‌برد، با وجودی که اعتصاب غذا سلامت عمومی و شنوایی و بینایی‌اش را تحت تأثیر قرار داده و لاغری بیش از حد حتی توان راه رفتن را از او گرفته است، برای رسیدن به هدف خود 172 روز مقاومت کرد و با‌ وجود اینکه بارها تا مرحله شهادت پیش رفت اما از هدفش عقب نکشید. اما نام خلیل عواوده زمانی رسانه‌ای شد که آزادی او و شیخ بسام السعدی به‌عنوان شرط توافق پایان عملیات سه‌روزه موشک‌باران جهاد اسلامی بر شهرک‌های صهیونیست‌نشین مطرح شد و در سرتیتر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. جهاد اسلامی حتی تهدید کرد که کوچک‌ترین آسیبی به جان این دو اسیر، به معنای نقض آتش‌بس و از سرگیری حملات موشکی علیه صهیونیست‌ها است؛ تهدیدی که تل‌آویو با‌ وجود رجزخوانی‌های پراکنده‌اش، نمی‌توانست آن را نادیده بگیرد.
احلام حداد، وکیل عواوده درباره شرایط او به رویترز گفت: «عواوده قرار است تا دوم اکتبر برای درمان در بیمارستان بستری بماند. او پس از دو هفته‌ای که با مکر صهیونیست‌ها تصور می‌کرد قرار است آزاد شود، درمان ویتامینه را شروع کرده بود، اما پس از عهدشکنی اشغالگران بار دیگر اعتصاب کرد و ماه‌ها است که تنها با آب تغذیه شده است. وزن او در حال حاضر به حدود 37 کیلوگرم رسیده و سیستم عصبی‌اش آسیب شدیدی دیده است.»
پیروزی بزرگ
زمان آزادی خلیل عواوده در حالی به‌صورت مکتوب یک ماه دیگر یعنی دوم اکتبر اعلام شده است که چند روز قبل همسر او با انتشار تصویری از وضعیت نابسامان فیزیکی او، از جامعه بین‌المللی برای فشار بر رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد. در همین راستا نهادهای غربی بیانیه‌هایی را صادر کردند و در نهایت اراده این اسیر فلسطینی، اشغالگران را به زانو درآورد. پس از امضای حکم آزادی عواوده، او در ویدیویی این خبر را پیروزی بزرگ در امتداد پیروزی‌های مردم فلسطین عنوان کرد. او در این ویدیو در حالی که به‌سختی در زمان صحبت کردن نفس می‌کشید پس از آنکه اعتصابش را با نوشیدن یک فنجان چای شکست، گفت: «از همه کسانی که از من حمایت کردند قدردانی می‌کنم. شما ملت بزرگی هستید.»
در همین حال داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین نیز به الجزیره گفت: «این دستاوردی قابل تقدیر است که پس از هفته‌ها تلاش به دست آمد. ما از تلاش‌های هیأت میانجی مصری که برای بازگشت آزادی و امنیت برادرمان عواوده تلاش کردند نیز قدردانی می‌کنیم.» صهیونیست‌ها که در حال حاضر بیش از 670 اسیر فلسطینی را با شرایط عواوده در بازداشتگاه‌های خود نگهداری می‌کنند، تا عصر دیروز به خبر آزادی این اسیر واکنشی نشان نداده بودند.
آغاز اعتصاب غدای نامحدود اسرای فلسطینی
قدوره فارس، رئیس باشگاه اسرای فلسطینی در آخرین مصاحبه خود آغاز اعتصاب غذای نامحدود اسرای فلسطینی را در زندان‌های رژیم اشغالگر از عصر پنجشنبه اعلام کرد. به گفته وی علت تعویق زمان آغاز اعتصاب از صبح به عصر، افزایش خواسته‌های اسرا و پیوستن شمار بیشتری به کمپین اعتصاب بود که در نهایت آمار اولیه را به 1200 اسیر رسانده است. اسرای فلسطینی از هفته گذشته در اعتراض به بدرفتاری‌ها و محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات رژیم صهیونیستی در زندان‌ها، از شرکت در بازرسی‌های امنیتی روزانه سر باز زده و با بازگرداندن وعده‌های غذایی و سازماندهی تحصن در محوطه زندان، تدارک اعتصاب سراسری را آغاز کرده بودند. براساس آخرین آمارها نزدیک به 4 هزار و 550 اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که 175 نفر از آنها کودک و نوجوان و 27 نفر نیز زن هستند.
تداوم مقاومت شهادت‌طلبانه در کرانه باختری
یورش‌هــــــــای وحشــــــیانه رژیم صهیونیستی به نابلس در چند روز گذشته با شدت بیشتری ادامه داشته است و به نوشته خبرگزاری وفای فلسطین، در حمله صبح پنجشنبه نظامیان اشغالگر به نابلس و رام الله، دو جوان فلسطینی با شلیک مستقیم صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند. سامر خالد 25 ساله حدود ساعت 5 صبح در جریان درگیری ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه پناهجویان نابلس به شهادت رسید و یک ساعت بعد نیز یازان عفانه 26 ساله در یورش صهیونیست‌ها به محله‌ ام الشرایط هدف شلیک قرار گرفت. 
ارتش رژیم صهیونیستی طبق روال همیشه پس از این دو جنایت در توجیه خود پیامی را منتشر کرد و تیراندازی نظامیان این رژیم را در پاسخ به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف از سوی فلسطینیان عنوان داشت. این در حالی است که بنا به اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از ابتدای سال‌جاری تاکنون ارتش رژیم صهیونیستی بیش از 140 فلسطینی را در کرانه باختری و نوار غزه به شهادت رسانده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7995/1/625348/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها