چرا اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس برگزار شد؟

از زلزله 13 شهریور تا تشکیل گروه های جهادی


بیرجند - ۵۴ سال پس از زلزله مهیب فردوس در جنوب خراسان و حضور رهبر معظم انقلاب در آن مقطع برای ارائه خدمات جهادی به مردم زلزله‌زده منطقه، این شهرستان ۱۳ شهریور ماه امسال میزبان اجلاسیه ملی جهادگران بود تا این روز مبدأ تشکیل گروه‌های جهادی معرفی شود.
زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر که در کمتر از چند ثانیه، غم و اندوه را بر جان و دل مردم آوار کرد. در حالی که دقیقه‌ها و ساعت‌ها از پی هم می‌گذشت اما هنوز از طرف مسئولان وقت کمکی به آسیب‌دیدگان نشده بود. مردم داغدار و بی‌خانمان که ناامید شده بودند، اطلاع یافتند که تعدادی طلبه جوان از مشهد برای امدادرسانی و ارائه خدمات در منطقه حاضر شده‌اند.‌
آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای جوان ۲۹ ساله که مردم وی را خمینی صدا می‌زدند (از خاطرات مقام معظم رهبری)، به‌عنوان یک روحانی مردمی و دغدغه‌مند، پس از اطلاع از وقوع زلزله فردوس به این منطقه آمدند. ایشان به همراه جمعی از طلاب و همراهی سایر امدادگران و گروه‌های مردمی حدود دو ماه در فردوس ضمن جمع‌آوری کمک‌های مردمی، پایگاه امداد روحانیت را ایجاد کردند و اقدامات مهمی را در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده سامان دادند. روز ۱۳ شهریور یادآور آن حضور آشنا و جهادی در فردوس است که سبب شد ایده برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در این شهرستان شکل بگیرد.
به گزارش ایرنا، همزمان با برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران که برنامه‌های ذیل آن از اوایل شهریور امسال در خراسان جنوبی آغاز شد، ۱۳شهریور به‌عنوان مبدأ تشکیل گروه‌های جهادی در کشور معرفی شده که افتخار بزرگی برای خراسان جنوبی و شهرستان فردوس است. اردوهای جهادی سال‌هاست که با حضور اقشار مختلف بویژه جوانان، دانشجویان و طلاب در جای جای کشور بویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار یا آسیب‌دیده از حوادث برگزار می‌شود. رئیس سازمان بسیج سازندگی که از متولیان برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران است، گفت: ما مبدأ حرکت گروه‌های جهادی را از سال ۱۳۴۷ و با آغاز فعالیت گروه جهادی خدمت‌رسان رهبر معظم انقلاب در منطقه فردوس می‌دانیم. لذا با برگزاری این اجلاسیه ملی و با کار گسترده اطلاع‌رسانی می‌خواهیم گفتمان غالب مبدأ حرکت‌های جهادی به ۱۳ شهریور ۱۳۴۷ در شهرستان فردوس برگردد.
 سردار محمد زهرایی افزود: شهریور سال ۱۳۴۷ زلزله‌ای در فردوس روی داد که بر اثر آن پنج هزار نفر جان خود را از دست دادند و در همان زمان رهبر معظم انقلاب با ۱۰ اتوبوس به همراه طلاب و خیرین وارد منطقه شدند و حدود دو ماه در این شهرستان به گره‌گشایی از امور زلزله‌زدگان پرداختند. استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: این اجلاسیه می‌تواند سیره و الگوی کارهای جهادی باشد که سایر نقاط کشور هم از آن الگو بگیرند و حرکت‌های جهادی، علمی و انقلابی را در دستور کار قرار دهند.
جواد قناعت افزود: مبدأ تاریخی شکل‌گیری گروه‌های جهادی به قبل از انقلاب و به حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در جمع مردم زلزله‌زده شهر فردوس در سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/16/625678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها