امکان خروج روزانه 20 هزار زائر ازمرز شهرستان پیرانشهر فراهم است

«تمرچین» برای اولین بار معبر زائران حسینی شد


ارومیه - امسال برای نخستین بار گذرگاه «تمرچین» در شهرستان پیرانشهر برای بدرقه و استقبال از زائران حسینی آماده‌سازی شد و بر اساس اعلام مسئولان، از امروز دوشنبه 14 شهریور امکان خروج روزانه ۲۰ هزار زائر اربعین از مرز تمرچین فراهم است.
زوار پس از گذشتن از مرز تمرچین در ایران و حاج عمران در طرف عراقی، مسیر حاج عمران - اربیل، اربیل - کرکوک و کرکوک به بغداد را به‌عنوان مسیر رفت و از آن سو، الحسینیه بغداد به سمت حاج عمران را نیز به عنوان مسیر بازگشت طی می کنند.
کوتاه شدن با طی مسیر تمرچین به سمت بغداد و سهل‌الوصول بودن مسیر، هزینه حداقلی حمل و نقل، آب و هوای معتدل و مسیر امن از جمله مزایای تردد زائران اربعین از طریق این مرز است. مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است. این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد. مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.
تجهیز امکانات برای عبور و مرور زائران
مدیر پایانه مرزی تمرچین در شهرستان پیرانشهر گفت: این مرز از روز دوشنبه آماده پذیرایی و عبور حدود ۲۰ هزار زائر اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات است. ایرج آزادی در مصاحبه با ایرنا، افزود: برای تسریع در خروج زائران از این مرز، ۳۰ گیت ورود و خروج تعبیه شده تا در کمترین زمان ممکن زائران پس از انجام تشریفات قانونی، قادر به خروج از کشور باشند. وی زمان خروج زوار از پایانه تمرچین را هر روز ساعت هفت صبح تا ۱۸ به وقت ایران اعلام کرد و افزود: امکانات لازم برای رفاه حال زائران از بدو ورود به این مرز اندیشیده شده و هم اینک مشکلی در عبور و خروج زائران در این مرز وجود ندارد. مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر با بیان اینکه زیرساخت‌های اعزام زائران اربعین از این مرز کاملاً فراهم شده است، اضافه کرد: فضایی به وسعت ۵۰ هزار مترمربع به‌عنوان پارکینگ نیز در این گذرگاه برای خودروهای زوار پیش‌بینی شده که به‌صورت رایگان در اختیار آنها خواهد بود. استاندار آذربایجان‌غربی هم با اشاره به هدف‌گذاری حداکثری برای ارائه بهترین خدمات به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین حسینی گفت: همه مشکلات پیش روی میزبانی از زوار حسینی در استان با همت جمعی باید برطرف شود. محمدصادق معتمدیان افزود: حرکت عظیم اربعین متعلق به یک شهرستان و یک مرز نیست و باید همه مردم و مسئولان پای کار بوده و ستاد اربعین را به‌صورت روزانه تشکیل دهند. 
وی اضافه کرد: هیچ شهرستانی نباید در حوزه اعزام زوار، حمل‌ونقل و ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین(ع)، مشکل داشته باشد.
 معتمدیان با تأکید بر توجه ویژه به راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در شهرستان‌های مختلف بویژه مسیرهای زوار حسینی ادامه داد: فرمانداران در حوزه راه‌اندازی مواکب بیشترین همکاری لازم را داشته باشند. وی با اشاره به اینکه هیچ بخشی برای ارائه خدمات به زوار حسینی در این ایام نباید نگاه انتفاعی داشته باشد، گفت: ارائه خدمات انتقال به مرز، پارکینگ خودروها در مرز، ارائه خدمات ۲۴ ساعته در پایانه ارومیه از ۱۴ تا ۳۱ شهریور امسال، ایجاد زیرساخت ارتباطی گسترده و با بیشترین تخفیف ممکن در مرز و ارائه خدمات مناسب به مواکب برای عبور از مرز بدون دریافت هزینه توسط گمرک از جمله مواردی است که باید در این راستا رعایت شود. سیدجواد فیض حسینی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب هم در این خصوص گفت: یک باب جایگاه سیار در مرز رسمی تمرچین در پیرانشهر جهت تسهیل در سوخت‌رسانی به خودروهای زائران اربعین حسینی راه‌اندازی شده است. رئیس ستاد عتبات عالیات در آذربایجان غربی هم در این باره گفت: دو موکب از فردا در مرز تمرچین مستقر شده و اقدام به خدمت‌رسانی در حوزه اسکان و تغذیه زوار اربعین حسینی خواهند کرد. سیدحسن حسینی افزود: از شهر نقده تا پیرانشهر زمینه اسکان ۱۰ هزار نفر فراهم شده و می‌توانیم این رقم را تا ۳۰ هزار نفر هم برسانیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/16/625679/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها