خلق پول در 11 بانک بورسی کاهش یافت

مهار رشد نقدینگی بدون تحمیل هزینه افزایش نرخ سود


بررسی رشد مانده تسهیلات اعطایی 11 بانک بورسی نشان می‌دهد در مجموع، رشد مانده تسهیلات پرداختی این بانک‌ها از 25.8 درصد در 5 ماه اول سال گذشته به 7.9 درصد در 5 ماه اول امسال کاهش یافته که این نشان‌دهنده اثرگذاری سیاست کنترل ترازنامه بانک‌هاست.
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) در کنار اعمال سیاست‌هایی از ناحیه سیاستگذار مالی در جهت کنترل کسری بودجه و افزایش انضباط مالی، بانک‌های مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی سیاست‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. یکی از سیاست‌های متعارف در بین بانک‌های مرکزی افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی است که به تبع آن نرخ سود سپرده و تسهیلات را هم رشد می‌دهد.
 این سیاست موجب کاهش تقاضای تسهیلات و افزایش ماندگاری سپرده می‌شود و در کوتاه‌مدت و میان مدت نرخ رشد نقدینگی را کاهش می‌دهد اما این سیاست آثار منفی جانبی دیگری برای اقتصاد دارد.
آمار بانک مرکزی در 4 ماهه اول سال 1401 نشان می‌دهد رعایت نسبت‌های بانک مرکزی در سال‌جاری نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است، زیرا رشد مانده تسهیلات اعطایی از 16.5 درصد در 4 ماه اول سال گذشته به 5.3 درصد در 4 ماه اول امسال کاهش یافته است. 
همچنین رشد سپرده‌ها از 14.7 درصد به 8.3 درصد رسیده است. بانک مرکزی هنوز گزارش مردادماه را منتشر نکرده و در همین راستا گزارش‌های این 11 بانک بورسی نشان می‌دهد، در مجموع در این 11 بانک در 5 ماه اول امسال رشد مانده تسهیلات اعطایی آنها 7.9 درصد بوده است. 
این در حالی است که مانده تسهیلات اعطایی این یازده بانک در 5 ماه اول سال گذشته 25.8 درصد رشد داشته است. 
بنابراین سرعت رشد خلق پول این بانک‌ها بالغ بر 69.3 درصد کاهش یافته است. مانده تسهیلات اعطایی مجموع این 11 بانک بورسی در پایان تیر ماه 2 هزار و 337 هزار و 737 میلیارد تومان بوده که این رقم 53 درصد از کل تسهیلات اعطایی شبکه بانکی است. 
بنابراین ارزیابی این 11 بانک جهت‌گیری نظام بانکی در 5 ماه اول امسال را نشان می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/7/625700/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها