برداشت در مناطق سردسیر ادامه دارد؛

خرید تضمینی گندم به 7 میلیون و 150 هزار تن رسید


امین محمودی
خبرنگار
​​​​​​​

در شرایطی که در سال گذشته به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم بسیاری از گندم‌های تولیدی کشاورزان، خوراک دام‌ها یا راهی دیگر کشورها می‌شد، دولت سیزدهم با افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم، کاهش 45 درصدی قیمت کود و حمایت از کشت قراردادی گندم تاکنون توانسته 7 میلیون و 150 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کند.
از طرف دیگر با توجه به ادامه برداشت گندم در استان‌ها و مناطق سردسیر کشور پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی این کالای اساسی در سال زراعی جاری به 7 میلیون و 500 هزار تن برسد که این امر به معنای افزایش 3 میلیون تنی گندم در سال‌جاری است. با توجه به خشکسالی گسترده در امریکا، سیل در استرالیا و کانادا و همچنین جنگ بین اوکراین و روسیه به عنوان کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم انتظار می‌رود در سال آینده نیز بسیاری از کشورهای جهان با کمبود شدید گندم، آرد و نان روبه‌رو شوند.
همین امر سبب شده که دولت با حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان به دنبال افزایش قابل توجه قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده باشد، به طوری که طبق گفته ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در هفته جاری نرخ خرید تضمینی گندم مشخص خواهد شد تا کشاورزان قبل از شروع فصل زراعی انگیزه کافی برای کشت بیشتر این محصول داشته باشند.
از طرف دیگر حمایت از کشت قراردادی با اولویت گندم درصدر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است به طوری که در همین خصوص وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید کشت قراردادی را امسال در محصول گندم اجرایی می‌کنیم، براساس آزمایشی که روی ۲۵۰ هزار هکتار از گندمزارها و ۴۵ هزار هکتار از شالیزارها انجام دادیم این نوع کشت را با اولویت گندم توسعه خواهیم داد و امیدواریم نتایج خوبی در خودکفایی محصولات اساسی داشته باشیم.
بیش از 7 میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد
سعید راد با تأکید بر اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به اتفاق آرا بر این عملکرد مهر تأیید زده و از آن به عنوان اتفاقی مهم و موفقیتی بزرگ نام برده‌اند، اظهار داشت: امروز عواملی همچون تغییرات اقلیمی، تحولات بین‌المللی و نوسانات اقتصادی، موضوع تأمین امنیت پایدار غذایی را بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات جهانی قرار داده است و در کشور ما نیز این مهم از طریق تولید و تأمین کالای اساسی به عنوان پیش‌نیاز استقلال و خودکفایی کشور از اهمیت و ضرورت مضاعف برخوردار است.
 وی افزایش میزان خرید تضمینی گندم به وزن بیش از 7 میلیون و 100 هزار تن در سال‌جاری و رشد 58 درصدی آن نسبت به سال گذشته و انجام فرایندهای بعد از آن تا تبدیل شدن به نان و سایر محصولات مصرفی را دستاوردی ارزشمند دانست و گفت: این اتفاق افتخارآمیز با ازخودگذشتگی و پشتکار مثال‌زدنی مدافعان امنیت غذایی در اقصی نقاط کشور رقم خورده است.
راد با استناد به آمار مقایسه‌ای و گزارش‌های تخصصی در مورد روند رو به رشد مؤلفه‌هایی که نشان‌دهنده افزایش ذخایر استراتژیک و ارتقای امنیت پایدار غذایی کشور در سال‌جاری است، گفت: امروز عملکرد شرکت بازرگانی دولتی ایران پیش‌ِ روی ملت بزرگ ایران و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی قرار دارد و گواه روشن این مدعا تلاش‌های همکاران این شرکت در 31 استان کشور است که همدلانه همراه کشاورزان عزیزی بوده‌اند که محصول دسترنج آنها، گرمابخش سفره خانواده‌هاست.
 بالاترین رشد تولید گندم کشور، به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و زنجان است که تولید آنها در مقایسه با سال گذشته ۳ تا ۵ برابر شده است و بعد از این ۴ استان، به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، کرمان و گیلان قرار دارند که از بیشترین رشد تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ برخوردار بوده‌اند.
برداشت گندم ادامه دارد
عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره قیمت جدید خرید تضمینی گندم اظهار داشت: در سالن اجلاس سران پیش از شروع مراسم سال زراعی جدید با رئیس‌جمهور جلسه‌ای در این زمینه داریم، همچنین جلسه دیگری توسط اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک برگزار می‌شود.
وی افزود: در نهایت تا روز سه‌شنبه ۱۵ شهریورماه قیمت گندم نهایی و در هفته جاری توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌شود.
هاشمی درباره اینکه پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران برای قیمت گندم چقدر بوده است، گفت: رویکرد شورای قیمت‌گذاری بر این مبناست که قیمت‌ها چندان دستخوش تغییرات نشود اما کشاورز یارانه کاشت، بیمه و نهاده دریافت کند، البته قیمت نیز به صورت پایه تغییراتی خواهد داشت.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تا صبح امروز ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، اظهار داشت: فصل برداشت گندم حدوداً تا اواخر مهرماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی به حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۲ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، گفت: ۱۸ درصد مطالبات مانده که ۱۵ درصد آن مربوط به استان‌های سردسیر و شمال غرب کشور است که کشت جدید گندم از ۲۰ تا ۲۵ شهریور ماه در این استان‌ها آغاز می‌شود. بنابراین لازم است که هرچه سریع‌تر مطالبات آنها پرداخت شود تا در کشت جدید دچار مشکل نشوند.
هاشمی تأکید کرد: مسئولان مربوطه قول دادند در هفته جاری پرداخت خوبی انجام شود تا کشاورزان این مناطق دچار مشکل نشوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/9/625703/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها