پس از گذشت 4ماه از اصلاح ارز ترجیحی

مرغ سرانجام به نرخ مصوب رسید


نسرین کاظمی
خبرنگار

پس از اصلاح ارز ترجیحی در کشور (20 اردیبهشت سال‌جاری) قیمت مرغ با دستور ستاد تنظیم بازار از 31 هزار تومان به قیمت مصوب 59 هزار و 800 تومان رسید، با این حال اما قیمت این کالای اساسی در بازار تا هفته گذشته همواره با قیمت کمتر از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.
این امر به این دلیل صورت گرفت که مرغداران در ماه‌های قبل از آن تا 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام داده بودند و در این بازه زمانی در بازار افزایش تولید داشتیم ولی همزمان مصرف این محصول کاهش یافت.
همین امر سبب شد وزارت جهاد کشاورزی و ستاد پشتیبانی امور دام فوراً به خرید تمام مرغ‌های مازاد مرغداران روی آورند تا آنها با زیان مواجه نشده و انگیزه تولید خود را از دست ندهند.
از طرف دیگر همزمان با کاهش تولید مرغ در دهه اول خرداد ماه سال‌جاری، تولید جوجه‌های یک روزه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده بود و با توجه به کاهش جوجه‌ریزی مرغداران بسیاری از فعالان این صنعت دچار مشکل شده بودند به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی سریع اقدام به خرید مازاد جوجه‌های یک روزه در کل کشور کرد. با این حال و پس از گذشت 4 ماه از اصلاح ارز ترجیحی در کشور، قیمت مرغ در بازار به حداکثر نرخ مصوب خود یعنی 60 هزار تومان رسیده است و در بازار مصرف 59 تا 62 هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت این محصول در هفته‌های گذشته تا هر کیلوگرم 48 هزار تومان نیز کاهش یافته بود.

با گرانفروشان برخورد می‌کنیم
چندی پیش معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی این افزایش قیمت را تخلف و گرانفروشی دانست و اعلام کرد که مرغ باید کیلویی ۶۰هزار تومان به فروش برسد.
حسین دماوندی‌نژاد در این خصوص اظهار داشت: گزارش‌هایی درباره گرانفروشی مرغ و فروش هر کیلوگرم از این محصول تا 65 هزار تومان وجود دارد اما باید توجه داشت که تعداد این تخلفات محدود است و با گرانفروشان برخورد می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه قیمت مرغ زنده 42 هزار تومان است حداکثر قیمت این محصول نباید بیشتر از 60 هزار تومان باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ابلاغ توزیع ذخایر مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار گفت: ذخایر کافی از مرغ داریم که به استان‌های مختلف ابلاغ شده که ذخایر خود را در بازار توزیع کنند.

عرضه مرغ افزایش خواهد یافت
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران نیز درخصوص نوسان قیمت‌ها در بازار گفت: قیمت مرغ همان نرخ مصوب یعنی 59 هزار و 800 تومان است که در واحدهای صنفی ۶۰هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت بالاتر از این، تخلف محسوب می‌شود.
مهدی یوسف‌خانی افزود: رعایت نرخ مصوب الزامی است و واحدهای صنفی حتی اگر مرغ را گران خریده باشند، نمی‌توانند بیش از نرخ مصوب مرغی عرضه کنند.
وی با بیان اینکه به اعضای اتحادیه درخصوص رعایت نرخ مصوب اطلاع‌رسانی شده است، گفت: در هفته‌های اخیر با توجه به کاهش تقاضا، جوجه‌ریزی کمتر شد و عرضه تا حدودی کاهش یافت اما این اتفاق مقطعی است و تولیدکننده‌ها، کشتارگاه‌ها و واحدهای صنفی باید به قیمت کاهش سود خود کاری کنند که مرغ با همان نرخ مصوب به‌دست مردم برسد.
به‌گفته یوسف‌خانی، طی یک ماه گذشته با پیش‌بینی افزایش تقاضا در نیمه دوم سال جوجه‌ریزی زیادی انجام شده و حداکثر تا ۲۰شهریور عرضه مرغ افزایش خواهد یافت؛ به‌طوری که ممکن است قیمت این کالای پروتئینی دوباره به روال ۳ماه گذشته تا زیر نرخ مصوب پایین بیاید.
گفتنی است هم‌اکنون بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های مرغداران روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که با وجود کاهش تقاضا و مازاد عرضه، مرغ نرخ مصوب به بازار رسیده است.
با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار مرغ بیش از این امکان کشش ندارد و طی روزهای آینده قیمت افت خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/9/625704/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها