اخبار


صادرات ۶۰ درصدی خاویار داخلی به سایر کشور‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در حال حاضر ما ۱۷ هزار تُن خاویار در کشور تولید می‌کنیم که ۶۰ درصد آن صادر می‌شود.
حسین حسینی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در کشور چیزی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۹ هزار تُن آبزی تولید می‌شود. از ۷۰۲ هزار تُن، ۲۰ هزار تا آن در شمال و مابقی استان‌های جنوبی صید می‌‌شود.
حسینی با اشاره به تولید ۵۸ هزار تُن میگوی پرورشی در سال گذشته گفت: بخش اعظم میگوی تولید شده در سال گذشته به بازار‌ها صادر شده است. همچنین با توجه به افزایش مزارع زیرکشت میگو در سال ۱۴۰۱، پیش‌بینی می‌شود امسال با افزایش حداقل ۳۰ درصدی، شاهد تولید ۷۵ هزار تُن میگو باشیم. به گفته او، از لحاظ صید آبزیان رتبه ۲۳ را در جهان به خود اختصاص داده‌ایم. حسینی این را هم گفت: همچنین کشور روسیه یکی از بازار‌های جدید و بزرگ برای آبزیان ایران و میگوی پرورشی محسوب می‌شود که هر ساله شاهد افزایش صادرات آبزیان به این کشور هستیم.
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مزارع پرورش میگوی کشور در پنج استان ساحلی کشور شامل بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان قرار گرفته است. هر ساله بنا به تقاضای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی میزان مزارع زیر کشت افزایش می‌یابد. همچنین میگوی پرورشی کشورمان به بیش از ۳۰ کشور صادر می‌شود، که عمدتاً مقصد اصلی صادرات آبزیان به کشور‌های جنوب شرق آسیا، کشور‌های عربی و نیز کشور‌های اروپایی  بوده است.
او گفت: در حال حاضر در کشور ۱۷ تن خاویار تولید می‌شود که ۶۰ درصد آن به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.

 
ایران ۸۲۵ میلیون دلار برنج از هند در ۷ ماه وارد کرد

ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی ۸۲۵ میلیون دلار برنج از هند وارد کرد که این رقم نسبت به ۱۲ ماهه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است.
به گزارش «ایران»، وزارت بازرگانی و صنعت هند کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی را یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و هند در این دوره با رشد ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کل مبادلات تجاری دو کشور در ۷ماهه سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار اعلام شده بود. صادرات هند به ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای امسال رشد ۵۴ درصدی را تجربه کرده و به یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار رسیده است. هند در ۷ ماهه سال میلادی گذشته ۸۰۷ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
واردات هند از ایران نیز در ۷ ماهه امسال رشد ۳۵ درصدی داشته و به ۳۶۱ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۲۶۷ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
بر اساس این گزارش، برنج مهم‌ترین کالای صادراتی هند به ایران در ۷ماهه امسال بوده است به‌طوری‌که ۶۶ درصد از کل صادرات هند به ایران در این دوره مربوط به برنج بوده است. کل صادرات برنج هند به ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی ۸۲۵ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به ۱۲ماهه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است. هند در ۱۲ماهه سال قبل ۶۴۱ میلیون دلار برنج به ایران صادر کرده بود. همچنین انواع میوه مهم‌ترین کالای وارداتی هند از ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۲ بوده است به طوری که ۲۶ درصد از کل واردات هند از ایران معادل ۹۶ میلیون دلار به این کالا اختصاص داشته است.

 
خروج سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات موز

برای واردات حدود ۷۰۰ هزار تن میوه گرمسیری، سالانه ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌‌شود که بخش عمده آن مربوط به موز است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر آمار سال گذشته ۶۰۰ هزار تن موز، ۷۵ هزار تن انبه، ۷ هزار و ۲۰۰ تن آناناس و ۱۶ هزار و ۵۰۰ نارگیل وارد کشور شده است. برومندی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون تولید موز در جنوب کشور از ۱۵۰ هزار تن گذشته است، افزود: اکنون به دنبال افزایش تولید میوه‌های گرمسیری هستیم چرا که با خودکفایی موز ۴۵۰ میلیون دلار خروج ارز کاهش می‌‌یابد. معاون امور باغبانی گفت: واردات موز و سایر میوه‌های گرمسیری رقمی حدود ۴۵۰ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است. 
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز بیان کرد: طی سال‌های گذشته بخش خصوصی درباره تولید میوه‌های گرمسیری از جمله موز پیشنهاداتی ارائه داده، اما تاکنون هیچ یک اجرا نشده است. به گفته او، پتانسیل بالایی در استان سیستان و بلوچستان منطقه چابهار بواسطه مرز آبی این استان با آب‌های خلیج فارس و دریای عمان برای تولید میوه‌های گرمسیری بویژه موز وجود دارد. نورانی می‌‌گوید: سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز از کشور خارج می‌‌شود که با اتخاذ برنامه مدون طی ۱۰ سال امکان خودکفایی وجود دارد. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: امروز تصمیم تولید میوه‌های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان را نباید تنها روی میز استانداری گذاشت و برای تحقق این لازم است تمامی ارگان‌ها بسیج شوند ‌تا این تصمیم ملی اتخاذ شود. هم اکنون موز در میان میوه‌های گرمسیری بالاترین سهم را در سبد مصرفی خانوار دارد که با تولید این‌ میوه در استان سیستان و بلوچستان امکان جلوگیری از خروج قابل توجه ارز از کشور وجود دارد.
 

اجرای آمایش سرزمینی عرصه‌های طبیعی شمال کشور

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: آمایش سه میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی شمال کشور در قالب ۱۰۴ حوزه آبخیزداری و با تشریح ۹ کاربری جدید در قالب ۷۵ لایحه مطالعاتی انجام و به مرحله اجرا رسیده است.
عباسعلی نوبخت در کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری در سالن جلسات استانداری مازندران افزود: در کنار اجرای طرح‌های نظارتی و بازرسی‌های قانونی در مقابله با جنگل خواری باید بر محور آمایش سرزمین حرکت کرد و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سال‌های گذشته برای تحقق این امر تلاش کرده است. وی تصریح کرد: آمایش سرزمین تنها راه مؤثر برای مقابله با جنگل خواری و زمین خواری در عرصه‌های طبیعی مازندران، گیلان و گلستان است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به طور حتم با اجرای آمایش سرزمینی، بخش قابل توجهی از مشکلات در حوزه زمین خواری در شمال رفع می‌شود، گفت: توانمندسازی جوامع محلی از راهبرد‌های اساسی برای مقابله با جنگل‌خواری است و باید دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا برای تحقق این امر پای کار بیایند.
نوبخت افزود: منابع طبیعی نیازمند حمایت‌های همه جانبه ملی و استانی است و باید برای مقابله با زمین خواری در مازندران تمام امکانات دستگاه‌های اجرایی بسیج شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/9/625705/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها