«ایران» از روند معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

جنگ بقا در سطح حمایتی شاخص


سعید رشیدی‌نوبندگانی
خبرنگار

در جریان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس توانست به پشتوانه ورود تقاضا و کاهش عرضه سهام در اکثر نمادهای بازار، محدوده حمایتی خود را حفظ کند و در ارتفاع یک میلیون و 426 هزار واحد باقی بماند. در این روز شاخص کل هم وزن 967 واحد رشد داشت و شاخص آیفکس نیز 17 واحد بالا رفت.
کاشی و سرامیک در صدر ورود پول حقیقی
دیروز، گروه کاشی و سرامیک توانست با 8 میلیارد تومان در صدر گروه های معاملاتی از نظر ورود پول حقیقی قرار گیرد. این گروه معاملاتی که در ابتدای تیرماه مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خود را دریافت کرده بود، در مرداد ماه آمار قابل قبولی را از روند درآمد‌سازی و فروش خود در سایت کدال منتشر کرد تا سهامداران نسبت به بازدهی این صنعت در آینده خوشبین شوند. همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، صنعت کاشی و سرامیک توانسته در 5 ماهه منتهی به مردادماه، درآمدهای خود را بیش از 30 درصد افزایش دهد و صادرات خود را نیز بهبود ببخشد. این گروه معاملاتی روز یکشنبه توانست در حدود 1.02 درصد رشد ارزش بازاری را به ثبت رساند و در لیست پربازده‌ترین گروه‌های بازار در معاملات دیروز قرار گیرد.
زراعتی‌ها یکسره سبز پوش شدند
گروه محصولات زراعی یکی دیگر از گروه‌های سبز پوش بازار دیروز بود. موضوعی که با توجه به گزارش‌های عملکرد 5 ماهه و رشد قابل توجه درآمدهای شناسایی شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به نظر می‌رسد از طرف سهامداران با استقبال روبه‌رو شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ارزش فروش این گروه معاملاتی در بازار تا مردادماه بیش از 73 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
همچنین افزایش نرخ فروش محصولات، مانند افزایش نرخ فروش گوساله نر، افزایش در نرخ فروش شیر خام و افزایش ارزش منصفانه محصولات تولیدی شرکت‌ها که در خود مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد منجر شده تا سهامداران نسبت به برآورد سود‌سازی این صنعت در آینده خوشبین شوند. آمار نشان می‌دهد که این شرکت‌ها توانسته‌اند مقدار فروش محصولات خود را در 5 ماهه منتهی به مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل  افزایش دهند.این گروه معاملاتی روز یکشنبه در حدود 2 درصد رشد کرد و حدود یک میلیارد تومان ورود پول حقیقی را به ثبت رساند.
معاملات در نماد بورس‌ها کاهش یافت
گروه فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط یکی از گروه‌هایی بود که در 15 روز گذشته مورد توجه سهامداران قرار گرفته بود. آمار نشان می‌دهد که در این مدت ارزش و تعداد تراکنش‌ها در این گروه معاملاتی افزایش یافته و نمادهای «بورس»، «فرابورس» و «کالا» در لیست پرتراکنش‌ترین‌های بازار قرار گرفته‌اند. روندی که از نظر کارشناسان شدت گرفتن عرضه‌ها از طریق بورس‌های کالایی و پیش بینی سهامداران در خصوص بهبود بازدهی این شرکت‌ها و همچنین کاهش بیش از 70 درصدی قیمت این نمادها در یک سال گذشته و بازگشت قیمت سهام به مرزهای جذابیت در بازار، از جمله دلایل آن بوده است. روز یکشنبه اما معاملات سهام در این گروه معاملاتی از رونق افتاد و این گروه از لیست پرتراکنش‌ترین‌های بازار خارج شد. روز یکشنبه ارزش بازاری گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، 0.35 درصد کاهش یافت.
معاملات سهام فلزاتی و محصولات شیمیایی با وجود کاهش قیمت محصولات، بهبود یافت
روز یکشنبه، تعداد نمادهای سبز پوش در دو گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی افزایش یافت که این موضوع نقش بسیار زیادی در عدم نزول بیشتر شاخص روز یکشنبه داشته است. در این روز دو نماد «فولاد» و «فملی» که در روزهای قبل بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند، بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند و از لیست تأثیر گذارترین‌ها بر شاخص خارج شدند. از طرفی نماد‌های «فپنتا»، «تاپیکو» «فارس» و «فغدیر» توانستند با افزایش قیمت روبه‌رو شوند و بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص به ثبت رسانند. در این روز نماد «شپدیس» که در روزهای معاملاتی قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود نیز بعد از نماد «وبملت» در صدر بیشترین تأثیر منفی در شاخص قرار گرفت. همچنین دیروز نرخ پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بورس کالا اعلام شد که این موضوع نیز بر سهام این گروه معاملاتی اثر گذارخواهد بود. بر‌‌اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، نرخ‌های جدید بر پایه ارز 26 هزار و 598 تومانی ارزش‌گذاری شده‌اند که این نرخ نسبت به قبل درحدود 0.5 درصد افزایش داشته است.
با این وجود مقایسه ارقام اعلام شده در ابتدای شهریورماه با نرخ‌های جدید نشان می‌دهد که نرخ‌های محصولات در بورس کالا همچنان روند نزولی خود را ادامه داده است. دیروز، گروه محصولات شیمیایی با 46 میلیارد تومان در صدر خروج پول حقیقی قرار گرفت.
تداوم قرمز پوشی بانکی‌ها درپی تغییرات سیاست‌های کلان
دیروز، گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که در روزهای گذشته نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده بود، روند نزولی خود را ادامه داد و با 1.53 درصد کاهش در لیست بیشترین نزول بازار قرار گرفت. گزارش‌ها در خصوص کاهش روند درآمد‌سازی در مرداد نسبت به ماه قبل و پیگیری طرح اصلاح قانون بانکداری در ایران، از جمله مهم‌ترین اخبار منفی است که بر معاملات سهام بانکی تأثیر‌گذار بوده است.
از نظر کارشناسان، طرح پیشنهادی در خصوص اصلاح قانون بانکداری در ایران بسیار غیر‌شفاف و غیر‌کارشناسی است و به اجرا درآمدن آن می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی را در سیستم بانکی کشور ایجاد کند. واکنش‌های منفی به این طرح، از جمله عواملی است که سهامداران را نسبت به سود‌سازی بانک‌ها درآینده ناامید کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/10/625707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها