واگذاری ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به دهک‌های پایین تا سال آینده


وزیر راه وشهرسازی گفت: ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن برای دهک‌های پایین جامعه در دست اجراست و حداکثر تا سال آینده به آنها واگذار خواهد شد. رستم قاسمی با اشاره به جلسه معاونان مسکن وزارت راه و شهرسازی با معاون اول رئیس جمهور، درباره گام‌های برداشته شده در وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار گفت: نحوه تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مثل اعضای بهزیستی، کمیته امداد و... مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سهم وام آنها از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای این افراد در دست اجراست و حداکثر ظرف یک سال آینده به مردم واگذار می‌شود.
قاسمی اظهار کرد: در این جلسه پیشنهاداتی برای کمک دولت به پرداخت وام دهک‌های اول تا سوم ارائه خواهد شد.
وی افزود: همچنین به منظور تأمین مسکن کارکنان دولت، وزارت راه و شهرسازی با همه وزارتخانه‌ها توافقنامه‌ای امضا کرد تا با زمین خود وزارتخانه‌ها یا با تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی برای همه کارکنان خود به احداث مسکن اقدام کنند.
این عضو کابینه سیزدهم خاطرنشان کرد: طبق تأکید معاون اول رئیس جمهور، وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند برنامه ساخت واحدهای مسکونی برای کارمندان خود را تا روزهای آینده ارائه دهند. به گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت مسکن برای کارمندان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.
قاسمی با بیان اینکه شرایط ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن متفاوت شده، افزود: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
نوسازی بافت‌های فرسوده
وزیر راه و شهرسازی همچنین در نشست شورای مسکن تأکید کرد: مدیران کل راه و شهرسازی اهتمام بیشتری به نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اولویت واگذاری زمین به خود مردم است تا مردم خودشان بسازند ، گفت: مردم خودشان تدریجی خانه را می‌سازند، باید کاری کنیم تا مردم از مستأجری نجات پیدا کنند.
قاسمی تصریح کرد: در استان‌هایی که زمین وجود دارد، زمین به‌صورت تک واحدی و ویلایی به مردم ارائه و قرارداد یکساله بسته شود. در این زمینه هرجایی هم که زمین کم است اجازه ساخت دو طبقه و سه طبقه داده شود تا مردم به‌صورت گروهی خانه هایشان را بسازند.
قاسمی با اشاره به اینکه اولویت اول در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری ویلایی تک واحدی به مردم در استان‌هایی است که زمین لازم وجود دارد، درخصوص اهمیت سرعت ساخت مسکن در کشور به مدیران راه و شهرسازی استان‌ها گفت: مدیران راه و شهرسازی هر روز به پروژه‌های ساخت مسکن سرکشی کنند.
 قاسمی تصریح کرد: بنیاد مسکن با آنکه هزاران پروژه در دست دارد عملکرد و پیشرفت خوبی دارد.
وی افزود: مسئول کار در ساخت مسکن در استان مدیرکل راه و شهرسازی هر استان است. اولویت اول واگذاری زمین به خود مردم است، مورد بعدی خود مالکانی است که زمین دارند و تسهیلات ساخت مسکن از طریق طرح نهضت ملی مسکن در اختیارشان قرار داده می‌شود.
 وی با اعلام اینکه دست مدیران کل راه و شهرسازی در هر نوع اقدام عملیاتی در طرح نهضت ملی مسکن و قرارداد با انبوه سازان باز است، بیان کرد: با انبوه سازان زمین تهاتر کنید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بانک مسکن افزود: گزارشی مبنی برعدم همکاری بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون اعلام نشده است.
 عضو کابینه دولت سیزدهم وضعیت تعدادی از استان‌ها را در حوزه تأمین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نامطلوب خواند و به مدیران کل راه و شهرسازی آنها مهلت داد تا نسبت به تعیین تکلیف زمین‌ها برای ساخت واحدهای مسکونی اقدام کنند.
وی افزود: ما نباید از برنامه زمان‌بندی طرح نهضت ملی مسکن عدول کنیم و تمامی اختیارات لازم را هم به استانداران به‌عنوان رؤسای شورای عالی مسکن داده‌ایم و کوتاهی و تأخیر در این زمینه پذیرفتنی نیست.
قاسمی بر ظرفیت بالای بافت‌های فرسوده در تولید مسکن که به‌طور متوسط از نوسازی هر واحد فرسوده ۳ واحد جدید نیز تولید می‌شود، تأکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی به مدیران راه و شهرسازی دستور داد با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند و بسته‌های تشویقی مناسبی برای سازندگان تعریف کنند و به‌صورت هفتگی ضمن بازدید از محلات هدف ، روند نوسازی مسکن را پیگیری کنند و به‌عنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار دهند. عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: چنانچه بسته‌های تشویقی مناسب برای این کار تعریف شود نیاز چندانی به تسهیلات بانکی هم نخواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/11/625710/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها