حملات لفظی رئیس جمهور کنونی و سابق امریکا به یکدیگر افزایش یافت

بایدن و ترامپ روی رینگ


زهره صفاری/ دونالد ترامپ برای پاسخ به توهین رقیب قدیمی دموکراتش تنها دو روز سکوت کرد و در نخستین سخنرانی خود پس از تشکیل پرونده جدیدش در اف‌بی‌آی، با تندترین و شدیدترین عبارات، رئیس جمهور امریکا را «دشمن کشور» و مقامات اف‌بی‌آی و قضایی ایالات متحده را «هیولاهای فاسد» خواند.
به گزارش نیویورک تایمز، ترامپ در این سخنرانی چیزی شبیه اتهامات و توجیهاتی را تکرار کرد که از زمان تفتیش ویلای مار آ لاگو، در شبکه اجتماعی خودش به نام «تروث» انعکاس داده بود. اما از آنجا که او در فضای مجازی حتی افرادی را متهم کرده بود که ظاهراً از مدتی قبل‌تر از سیستم قضایی امریکا بازنشسته شده بودند، حتی جمهوری‌خواهان نیز نسبت به آن واکنش نشان داده و حمله او به قوانین کشور را چالشی مخاطره‌آمیز برای حزب خواندند.
 دفاعیه سراسر توهین
رئیس جمهور سابق امریکا در سخنرانی دو ساعته شامگاه شنبه در شمال شرق پنسیلوانیا، با انتقاد شدید از ورود افسران تجسس اف‌بی‌آی به ویلای مار آ لاگو، آن را یکی از شوک‌آورترین سوءاستفاده‌های یک دولت از قدرت خواند و رفتار مقامات امریکا را شبیه به اقدامات کشورهای جهان سومی عنوان کرد. به نوشته سی بی اس نیوز، دونالد ترامپ که در ظاهر برای حمایت از دو کاندیدای جمهوری‌خواه در انتخابات میاندوره‌ای و در اصل برای محکم کردن پایگاه‌اش در این ایالت پشت تریبون قرار گرفته بود، گفت: «حمله به خانه من در مار آ لاگو، تصویر نادرستی از عدالت بود که قوانین، سنت‌ها و اصل و اساس امریکا را در برابر جهان به چالش کشید. بدون تعارف اف‌بی‌آی و مقامات قضایی امریکا به هیولاهای فاسدی بدل شده‌اند که برای یکسری شرور چپ رادیکال و رسانه‌ها کار می‌‌کنند. در این میان بایدن، رئیس جمهور نیز در زمانبندی این حمله نقش اساسی داشت. چراکه حمله به مار آ لاگو تلاشی مذبوحانه برای منحرف کردن توجهات از ناکامی‌ها و ضعف‌های رو به افزایش او بود.»
او در واکنش به گزارش اف‌بی‌آی درباره اسناد محرمانه و نیمه محرمانه‌ای که به صورت نامناسب در ویلای او پیدا شده بود نیز خاطرنشان کرد: «آنها از اسنادی صحبت می‌‌کنند که به شکلی نامناسب انبار شده بود آن هم در حالی که آنها خودشان داخل خانه رفته بودند و با برداشتن اسناد و به هم ریختن همه خانه، تصاویری تهیه کرده بودند تا وانمود کنند من این کارها را انجام داده‌ام و آن اسناد را وسط اتاق رها کرده‌ام.»
سخت‌ترین حمله
اوج سخنرانی ترامپ که به گفته کارشناسان الجزیره، شدید و منزجرانه و افتراق افکن‌ترین حمله به یک رئیس جمهور در امریکا بود، به حمله به جو بایدن اختصاص داشت.
ترامپ، رقیب دموکراتش را در حالی با توهین‌آمیزترین تعبیرات مورد حمله قرار داد که همچنان تبعات شکست از او در انتخابات 2020 ریاست جمهوری گریبانگیرش شده و پرونده‌های قضایی‌اش یکی پس از دیگری او را به چالش می‌‌کشاند. 
به نوشته ایندیپندنت، دونالد ترامپ در این سخنرانی بایدن را «دشمن کشور» و فردی خواند که توسط یک دولت در سایه از دشمنان امریکا هدایت می‌‌شود: «آقای بایدن با این عبارت که رئیس جمهور سابق امریکا تهدیدی برای دموکراسی و دشمن کشور است به رأی 71 میلیون امریکایی که در انتخابات 2020 از من حمایت کردند، توهین کرده است. آن هم در حالی که دشمن واقعی رئیس جمهور فعلی است. واقعیت آن است که او و گروهی که اطراف او جمع شده‌اند و هدایتش می‌‌کنند، دشمنان کشور هستند.»
اما او در این میان فقط به سابقه سیاسی بایدن 79 ساله یورش نبرد و در ادامه ناتوانی جسمانی او را نیز هدف گرفت و گفت: «رئیس جمهور فعلی امریکا از نظر ذهنی آسیب دیده است و تحت هیچ شرایطی صلاحیت هدایت کشور را ندارد.»
دوئل پیش از انتخابات
ترامپ در حالی جنجالی‌ترین سخنرانی‌اش پس از ورود اف‌بی‌آی به ویلای شخصی‌اش را در پنسیلوانیا برگزار کرده است که بسیاری از کارشناسان، این ایالت را در واقع میدانی برای دوئل سیاسی دو رقیب قدیمی دانستند. حضور جو بایدن در کمپین دموکرات‌ها در چند روز آینده در این ایالت می‌‌تواند مؤید این فرضیه سیاسی و اهمیت آرای این بخش از امریکا برای تعیین سرنوشت انتخابات‌ آتی باشد.
به نوشته الجزیره، بسیاری از جمهوری‌خواهان نگران مشارکت ترامپ در کمپین‌های این ایالت هستند اما همچنان نمی‌توانند او را مهره سوخته بدانند. مایک‌ هانا، تحلیلگر سیاسی در این باره گفت: «آمار به دست آمده از ترامپ در انتخابات‌های اخیر متفاوت بوده است و حالا دموکرات‌ها نیز متوجه این امر شده‌اند و به نوعی انتخابات میاندوره‌ای بویژه با توجه به پرونده قضایی ترامپ در آشوب کنگره را رفراندومی برای او می‌‌دانند. این مهم‌ترین مهمات در دسترس دموکرات‌ها است و می‌‌تواند مهم‌ترین تهدید را برای حزب جمهوری‌خواه در آستانه نوامبر ایجاد کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7997/4/625772/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها